Antenagium

(uj-lat.) a. m. elsőszülöttség joga.

Antenantiózis

(gör.), szónoklati alakzat, mely az ellenkező fogalom tagadásával állít a rendesnél még erősebben valamit, p. ,nem ostoba` a. m. ugyancsak okos. Az ilyen kifejezés többet jelent, mint amit mond s benne irónia rejlik. u. az, mint a litótész.

Antenati

(lat.) a. m. akik a kiindulási pontul elfogadott bizonyos időpont előtt születtek.

Antenna

a rovarok tapogatásra való szerve: L. Csáp.

Antennaria

R. Br. (növ.), l. Papirvirág és Gyapár.

Anténór

1. Aisyétés és Kleoméstra fia, a trójaiak bölcs tanácsadója, Pádova mítikus alapítója. Ő köti meg az Iliasz szerint Priamosszal a szerződést, melynek értelmében Meneláos visszakapja Helenát, ha a páros viadalban Parist legyőzi s ő ajánlja az Aiás és Hektór között lefolyt páros küzdelem után, hogy Helenát és az elrablott kincseket adják vissza s kössék meg a békét a görögökkel. Későbbi mondák árulónak tüntetik fel, kinek házát a dúló és gyujtogató görögök Agamemnón parancsára megkiméltek. A város feldúlása után A. társaival uj hazát keres és a Pó folyó torkolatánál telepszik meg.

2. A., görög szobrász, a Kr. előtti VI. század végéről. Egy eredeti, életnagyságot meghaladó márványszobrát, amely egy női alakot ábrázol, az ottani Akropoliszban találták meg.

Antenuptialis

(lat.) a. m. a házasság előtti.

Ante obitum nemo beatus

latin példabeszéd: halála előtt senki sem boldog.

Anteoccupatio

l. Megelőzés.

Antependium

(lat.). Az oltár elő-és oldalfalait képező diszítmény. Már a IV. században említés történik tiszta arany- és drágakövekkel diszített A.- okról. Legrégibb létező példányok a milanói a IX. századból, a velencei szt. Márk-templomban a XII. századból stb. Eleinte inkább ércből, a gótikus időszakban tulnyomólag arany-, ezüst- v. selyemszövetből készült. A diszítmények domborművü, v. himzett, v. festett stb. jelenetek voltak a szent történetből; kivált olyanok, melyek a szt. miseáldozattal valami összefüggésben vannak. Ha az oltár falai amugy is díszesek, nem okvetetlenül szükséges; ámbár az egyházi törvényeknek (Missal Rubr. t. XX. Caerem Ep. I. 12. sz. 11.) megfelelőbb, ha - kivált nagyobb ünnepeken - az ünnep szinével egyező A. alkalmaztatik.


Kezdőlap

˙