(lat.) a. m. önkényes (p. eljárás). - A. büntetés a. m. a biró belátására bizott büntetés.
(lat.), belátás szerint való döntes, választott birósági határozat. - Arbitrium a. m. választott bitónak itélete, s innen minden belátás szerint való határozat. A. judicis, birói (bölcs) belátás. A. liberum, akaratszabadság.
Péter Miklós, norvég történeti festő, szül. 1831. jun. 18. Iskolái végeztével Kopenhágába, majd 1852. Düsseldorfba ment festészetet tanulni. Később több évet töltött Párisban. Tagja a krisztiániai nemzeti műcsarnok igazgatóságának. Hires képét, a «Walküre»-t, amely a krisztiániai nemzeti műcsarnokban látható, háromszor festette meg. Ugyancsak ott van 1872. festett képe az «Asgaardsrej» (vadászat) is.
Törtel és Kemencs kun főemberek ölték meg Kun Lászlót Kőrösszegnél 1290 julius 10-én. Az akkori nádor Mizse (Mózes) néhány nap mulva a két elsőt elfogatta, Árbocot kétfelé vágatta, Törtelt pedig ízekre apríttatta, sör rokonaikat, még a csecsemő gyermekeket is, kardra hányatta. Árboc nevét a nagykőrösi árboci szállások neve őrzi.
(ném. Mast, olasz. albero, angol. mast; l. a mellékelt képet). Az a hajón felállított szárfa, mely a vitorláknak felhozására és a vitorlafákkal egyetemben ezeknek kifeszítésére szolgál. Az árbocoknak száma a hajó nagyságától és céljától függ. Egy ugynevezett teljes árbocozottal biró hajónak hácom árboca van, melyek közül az elsőt előárbocnak (n). a középsőt főárbocnak (g), a hátulsót kereszt v. tatárbocnak (A) nevezik. Az árbocok száma és a felszerelésnek minősége szerint történik a kereskedelmi vitorlás hajóknak az elnevezése is, mint p. a Bark, Brigg, Góner, Kutter, Galeotta stb. (l. o.), melyeknek árbocai vagy szám vagy pedig felszerelés tekintetében egymástól különböznek. Két árbocos hajónak csak elő- és főárboca van, mig kereszt- vagy tat-árboca hiányzik. Azt az árbocot, melynek keresztvitorlafái nincsenek, csonkaárbocnak hivják s többnyire csak egy szárfából (derék- és sudárszárnélkül) áll. Teljes árbocozátu hajókon mindegyik árboc három részből, szárból van összeállítva, úgymint az árboctörzsből, a derékszárból és a sudárszárból. Az árboctörzs az árbocnak alsó és legerősebb része, mely az újkorban, legkivált hadihajóknál öntött vas- vagy acklból is van, mig a derékszár a közép, a sudárszár pedig a felső részt képezi. Ezen egyes száraknak egymással való összeköttetesét illetőleg lásd Árbocozat. Miután a legujabb csatahajók csak gőzgépek által hajtatnak és Vitorlát nem hordanak, a mégis felállított Á.-törzsek erős szerkezetüknél fogva árbockosáraikban csupán a kisebb ürméretü gyorstüzelő ágyuknak elhelyezésére, gyengébb fából készült derékszáraik pedig a jelző lobogóknak felhozására szolgálnak. Az ilyen egyszerübb kötélzetet viselő árbocotcsataárbócnak hivják. A hajó nagyságának és a vitorlázat felületenek megfelelőleg az árbocoknak magassága is különböző. Tengeri hajóknál, különösen fregatta és sorhajóknál a magassága 35-40 métert is meghaladja, mig folyamhajóknál csak 10-12 méter, s csak egy darabból, szárfából áll. A főárboc a legmagasabb, a kereszt- vagy tat-árboc a legalacsonyabb. A hajó orrából rézsút előre nyuló árbocot homlok- vagy orrmányárbocnak (kk) nevezik s nagyobb hajókon szintén 3 részből: az orrmánytörzsből (kk), az orrmányderékszárból (ll) és az orrmánysudárszárból (mm) van összeállítva.
[ÁBRA] Teljes árbócozatú hajó.
Jelmagyarázat a teljes árbócatu hajó képmellékletéhez.
Árbócok és szálfák.
A. Kereszt- vagy tatárbóc
B. Kereszt-derékszár
C. Kereszt-sudárszár
D. Kereszttörzs-orom
E. Keresztderékszár-orom
F. Keresztsudárszár-orom
G. Kereszt-kosár
H. Keresztszár-heveder
J. Kereszt-járomfa
K. Keresztszár-járomfa
L. Keresztsudárszár-oromgomb
M. Kereszt-póznaárbóc
N. Farfa
O. Kereszt- vagy tatág
P. Kereszt-törzsvitorlafa v. csonkavitorlafa
Q. Kereszt-derékvitorlafa
R. Kereszt-sudárvitorlafa.
S. Kereszt-felsudárvitorlafa
T. Főárbóc
U. Főderékszár.
V. Fősudárszár
W. Főtörzs-orom.
X. Főderékszár-orom.
Y Fősudárszár-orom
Z. Főkosár
a. Főszár-heveder
b. Főjáromfa
c. Főszár-járomfa
d. Fősudárszár-oromgomb
e. Főpózna-árbóc
f. Főág
g. Főtörzs-vitorla
h. Fő-derékvitorlafa
i. Fő-sudárvitorlafa
k. Fő-felsudárvitorlafa
l. Fő-derék-szárnyvitorlafa
m. Fő-sudár-szárnyvitorlafa
m. Elő-árbóc
o. Elő-derékszár
p. Elő-sudárszár
q. Előtörzs-orom
r. Előderékszár-orom
s. Elősudárszár-orom
t. Előkosár
u. Előszár-heveder
v. Elő-járomfa
w. Előszár-járomfa
x. elősudárszár-oromgomb
y. Elő-póznaárbóc
z. Előág
aa. Előtörzs-vitorlafa
bb. Előderék-vitorlafa
cc. Elősudár-vitorlafa
dd. Előfelsudár-vitorlafa
ee. bástyarúd
ff. Előderék-szárnyvitorlafa
gg. Elősudár-szárnyvitorlafa
hh. Vitorlafa-végek
ii. Ág-végek
kk. Ormánytörzs
ll. Ormány-derékszár
mm. Ormány-sudárszár
nn. Ormánytörzs-vég
o. Ormány-derékszárvég
pp. Ormány-sudárszárvég
qq. Ormány-járomfa
rr. Ormányszár-nyakló
ss. Bugdáló-rúd
tt. Béna-ágak
Más idetartozó tárgyak.
uu. Az oldalcsolnakok darui
vv. Far-daruk
ww. Keresztpárkányzat
xx. főpárkányzat
yy. Előpárkányzat
zz. Párkánycsatló
I. Horgony-daru
II. Horog-daru
III. Homlok-szarv
IV. Fék-daru
V. Horgony-uszó
VI. Kémény
VII. Tartalék-szálfázat
VIII. Oldalcsolnakok
IX. Gig
X. Párkány-horgony
XI. Homlok- vagy anyahorgony
XII. Sátor-oszlopok vagy cobrok.
A keresztárbóc álló kötélzete.
1. Kereszt-csarnakok
2. Kereszt-derékcsarnakok
3. Kereszt-csatlócsarnakok
4. Kereszt-sudárcsarnakok
5. és 6. Kereszt-darékpatrác
7. Kereszt-sudár-patrác
8. Kereszt-felsudárpatrác
9. Kereszt-tarcs
10. Kereszt-daréktarcs
11. Kereszt-sudártarcs
12. Kereszt-felsudártarcs
A főárbóc álló kötélzete.
13. Főcsarnakok
14. Fő-derék-csarnakok
15. Fő-csatló-csarnakok
16. Fő-sudar-csarnakok
17. Fő-felsudár-csarnakok
18. és 19. Fő-derék-patrác
20. Fő-sudár-patrác
21. Fő-felsudár-patrác
22. Fő-tarcs
23. Fő-deréktarcs
24. Fő-sudár-tarcs
25. Fő-felsudár-tarcs
26. Előcsarnakok
27. Elő-derék-csarnakok
28. Elő-csatló-csarnakok
29. Elő-sudár-csarnakok
30. Elő-felsudár-csarnak
31. és 32. Elő-derék-patrác
33. Elő-sudár-patrác
34. Elő-felsudár-patrác
35. Elő-tarcs
36. Elő-derék-tarcs
37. Elő-sudár-tarcs
38. Elő-felsudár-tarcs
40. Ormányvitorla-vezető
41. Ormány-külvitorla
Az ormányárbóc álló kötélzete
42. és 43. Belső- és külső viz-tarcs
44. Ormány törzs-csarnak
45. Belső bugdáló-tarcs
46. Bugdáló-rúd-csarnak
47. Külső bugdáló-tarcs
48. Ormány-derék-csarnak
49. Ormány-sudár-csarnak
50. Ormány-tekercs
Más, az álló kötélzethez tartozó tárgyak.
51. Kémény-tarcs
52. Csarnak-poráz
53. A tarcs és csarnakok macskafejei
54. A patrác és csarnakok feszítő szálai
55. Az előtarcsnak macskafeje és feszítő-szála
56. A viztarcsnak macskafeje és feszítő-szála
57. A törzs- és derékcsarnakok székpeckei
A kereszt-árbócnak mozgó kötélzete.
58. Keresztvitorlafa v. csonka vitorlafa karkötelei
59. Kereszt-derékvitorlafa-karkötél
60. Kereszt-sudárvitorlafa-karkötél
61. Kereszt-felsudárvitorlafa-karkötél
62. Kereszt-vitorlafa-nyaklólánc
63. Kereszt-derék-ejtő-törzs
64. Kereszt-derék-ejtő
65. Kereszt-sudár-ejtő
66. Kereszt-felsudár-ejtő
67. Farfa-karkötél
68. Tat vagy keresztág külső ejtő
69. Tat vagy keresztág belső ejtő
69. Tat vagy keresztág belső ejtő
70. Farfa-hajtók
71. Kereszt vagy tat-ágvitorla szarvkötél
72. Kereszt vagy tat-ághajtók
73. Kereszt-derék-szarvkötél
74. Kereszt-sudár-szarvkötél
75. Kereszt-felsudár-szarvkötél
76. Kereszt-derék-zárókötél
77. Kereszt-sudár-zárókötél
78. Kereszt-felsudár-zárókötél
79. Kereszt-derék-fogás feszítő
80. Kereszt v. csonka-törzsfék
81. Kereszt-derék-fék
82. Kereszt-sudár-fék
83. Kereszt-felsudárfék
84. Kereszt-derék-kapicány
85. Kereszt-sudár-kapicány
86. Kereszt-felsudár-kapicány
A főárbóc mozgó kötélzete.
87. főtörzs-karkötél
88. Főderék-karkötél
89. Fősudár-karkötél
90. Főfelsudár-karkötél
91. Fővitorlafa-nyaklólánc
92. Fő-derék-ejtőtörzs
93. Fő-derék-ejtők
94. Fő-sudár-ejtő
95. Fő-felsudár-ejtő
96. Főág-külső ejtő
97. Főág-belső ejtő
98. Főág-hajtók
99. Főtörzs-szélszarvkötél
100. Főtörzs-szarvkötél
101. Fő-derék-szarvkötél
102. Fő-sudár-szarvkötél
103. Fő-felsudár-szarvkötél
104. Főtörzs-zárókötél
105. Fő-derék-zárókötél
106. Fősudár-zárókötél
107. Fő-felsudár-zárókötél
108. Fő-derék-fogás-feszítő
109. Főtörzs-fék
110. Fő-derék-fék
111. Fő-sudár-fék
112. Fő-felsudár-fék
113. Fő-derék-kapicány
114. Fő-sudár-kapicány
115. Főtörzs-oldal csigázó
116. Fő-derék-hasfeszítő
Az előárbóc mozgó kötélzete.
117. Elő-törzs-karkötél
118. Elő-derék-karkötél
119. Elő-sudár-karkötél
120. Elő-felsudár-karkötél
121. Elő-vitorlafa-nyaklólánc
122. Elő-derék-ejtő törzs
123. Elő-derék-ejtők
124. Elő-sudár-ejtő
125. Elő-felsudár-ejtő
126. Elő-derék-tarcsvitorla-ejtő
127. Ormányvitorla-ejtő
128. Ormánykülvitorla-ejtő
129. Elő-ág-külső ejtő
130. Elő-ág-belső ejtő
131. Elő-ág-hajtók
132. Elő-törzs-szélszarvkötél
133. Elő-törzs-szarvkötél
134. Elő-derék-szarvkötél
135. Elő-sudár-szarvkötél
136. Elő-felsudár-szarvkötél
137. Elő-törzs-zárókötél
138. Elő-derék-zárókötél
139. Elő-sudár-zárókötél
141. Elő-derék-fogás-feszítő
142. Elő-törzs-fék
143. Elő-sudár-fék
144. Elő-sudár-fék
145. Elő-felsudár-fék
146. Elő-törzs-kapicány
147. Elő-derék-kapicány
148. Elő-sudár-kapicány
149. Elő-törzs-oldalcsigázó
150. Bástyarúd-karkötél
151. Bástyarúd-visszahuzó
152. Bástyarúd-előhuzó
153. Elő-derék-hasfeszítő
Az ormányárbóc mozgó kötélzete
154. Ormány-törzs-futótarcs
155. Elő-derék-tarcsvitorla-szarvkötél
156. Ormány-vitorla-szarvkötél.
157. Ormány-külvitorla-szarvkötél
158. Béna-ág-lehuzó
Más, a mozgó kötélzethez tartozó tárgyak
159. Oldaldaru-karkötél
160. Oldaldaru-tarcs
161. Oldaldaru-összekötő-tarcs
162. Homlokszarv-tarcs
163. Vitorlafák és ormányszárak lábbalói
164. Véglábbaló
165. Lábbaló-aggató
166. Derék-ejtőtörzsnek vezetője
167. Lobogó
168. Árbóc-szalag
169. Lobogó-ejtő vagy lobogó-zsineg
170. Homlok-lobogó
171. Széltömlő
172. Széltömlő-ejtő
173. Széltömlő-fék
174. Vég-csigázó
175. Horog-csigázó
176. Horogdaru-tarcs
177. Horogdaru-karkötél
178. Farfa-kötélhágcsó
179. Kormánylánc aggatóval
180. Horgony-lánc
(német. in Hohl streichen, olasz. ammainare in fosso, ang. to clear away and send down spars), annyi, mint az árbocszárakat, vitorlafákat, vitorlákat a fedélzetre leereszteni, a kötélzetnek egy részét leszedni; rendesen azon célból, hogy a szükséges tatarozási és javítási munkák az árbocozatnak egyes részein könnyebben legyenek eszközölhetők. Az árbocbontásnak szüksége beállhat akkor is, ha a hajó a kikötőben horgonyozván erős szélnek van kitéve, miután a magas árbocozat és ennek kötélzete a szelet felfogja és a vitorlához hasonlóan működik, miáltal a horgonyzatnak szerei lesznek szükségtelenűl megerőltetve.
(ném. Mastenkrahn, ol. biga de alberare, angol. masting sheers), rendesen két erős szálfából felállított ágas, melynek segítségével a nehéz árboctörzseket a hajó fedélzetére hozzák és ottan a fedélzeti nyitásokon átdugva, a hajótőben levő fészekbe illesztik. Miután ilyen árbocdarunak felállítása a hajó fedélzetén igen hosszadalmas és nehéz munka, a tengerszertárokban a part mentén sulyos tárgyaknak, mint p. o. árboctörzsek, ágyúk, kazánok emelésére úgynevezett gémdaru van felállítva, mely gözerőre építve az árboc-törzsek beillesztési munkáját könnyen és gyorsan végezi. Ha azonban az árbocdarunak felállítása a hajó feddélzetén mégis szükséges, akkor két erős szálfát fektetnek egymásra keresztbe a födélzeten, a daru lábát képező két véget egészen a hajónak oldalfalazatáig széttolják, a szálfákat a keresztező ponton vastag kötéllel, lapos és keresztkötésekkel egymáshoz erősítik s a kötéseket a csuszás ellen odaszögezett fasarkokkal biztosítják. Minekutána, úgy a keresztkötésen, mint a szálfákon egy-egy a nehéz terhek felhozására alkalmas csigázó erősittetett meg, a fedélzetek alulról még vendég cölöpökkel megtámasztattak, a szálfák lábai alá fatalpak tétettek, a daru csigák és emelö rudak segítségével felállíttatik.
át erdei fenyö, ha törzse különöses szép, sudár és fája finom, egyenes rostszálu, szilárd és rugalmas. Oroszország szolgáltatja Európában napjainkban a legjobb Á.-t. L. Császárfa.
l. Jelző.
(ném. Mars, ol. coffa, angol. Pop). (L. a képmellékletén G, Z, t.) Kenessey műszótára szerint «tereb» az árboctörzsnek ormán alúl, a keresztköz és hevederfákon, vízszintesen nyugvú fából vagy vaslemezekböl készült állvány; melynek alakja egy elől kikerekitett dülő négyszöghöz hasonlít. Célja az árbocszáraknák (derék-és sudárszár) támaszpont gyanánt szolgálni és azókat az alsó törzzsel szorosabban összekötni, amiért is a derék- és sudárszáraknak csarnakjai az árbockosár körületén erősíttetnek meg és az árboctörzsnek felső, Valamint a derékszárnak alsó része együttesen egy a középen levő négyszögletes nyíláson mennek keresztül. Az árbockosárnak ezen a négyszögletes nyilásán kivül, oldalankint még egy nyilása, az ú. n « katona-rése» van, mely a matrózoknak az árboc megmászásánál átjárbul, a kosár maga pedig pihenő helyökül is szolgál. Ujabbkori páncélos hajóknál, tekintettel az árbocozatnak kicsinységére és a hajó gépezete miatt mellékes voltára, az árbockosár már elvesztette régi jellegét és alakját, és inkább erkélyhez hasonlít, amelyen kisebb ürméretü ágyúk és mitraillanseök vannak elhelyezve. Karfa helyett egy vastag acéllemezekből készült mellvédő biztosítja a tüzérszemélyzetet a puskagolyók ellen.