a. m. Asklépios-ünnepek, melyeket főként Epidauroszon tartottak minden 5 évben egyszer. Italáldozatokkal, himnuszokkal és paiánokkat dicsőítették Asklépiost, s képét ünnepélyes menetben körülhordozták. Kósz szigeten az isten szent ciprusfája mellett ünnepélyesen fel szokták Állítani az Asklépios pálcát.
(lat. Aesculapius, ősibb görog alakjában Aisklapios), a helléneknek gyógyitó istenök, Apollón fia. A monda szerint Korónis, Asklépiossal méhében járva, apja vendégének; Ischysnek kedvéért Apollónhoz hűtlen lett. Ez egy hollótól megtudván a történteket, Artemissel megöleti Korónist s a. fiegyák népének nagy részét. A gyermek A.-t az apa az anyai ölből kiveszi és Cheirón kentauros gondjaira bizza. A balhirt hozott hollót pedig, melynek eddigelé fehér tollazata volt, fekete tollú madárrá változtatta. Mig magát A.-t a költők hérosznak fogják fel, kit Zeus villámával sujt, mert embereket halottakból feltámasztott, a néphit A.-ban mindenkoron jóltevő istenét látta. Eredetileg a tesszáliai fiegyák és lapitáknak törzsistenük volt,. még pedig jósistenök. Idővel azonban rokon istenségi vónásai miatt Apollónnal hozatott kapcsolatba s fejlődött ki kizárólagos gyógyító istenséggé. Kultuszának legrégibb helyeiként a tesszáliai Trikka, Lakereia, Larissa, Magnézia, Ferai és Krannón emlittetnek. honnan előbb Beóciába. hol Lebadeia és Orchomenoszban tisztelték, az. után Fókisz tartományba(Panopensba), majd Argoliszba (Epidaurosz) és Arkádiába szivárgott be tisztelete. A hellénizmus virágzása korában Epidaurosz és Kósz szigete voltak az A.-kultusznak leghirnevesebb székhelyei, a római császári érában pedig Pergamosz városa. Tisztelete az asklépiadák (l. o.) testületének kezében volt s az Asklépieia (l. o.) ünnepek alkalmával nyert általános kifejezést.
Ősi időkben valószinüleg a kigyóból való jövendőmondással igazították utba az ásklépiadák az istenség elé járulókat, míg a. történeti idökben álomlátás és álomfejtés által tudatták a szentélyhez zarándoklókkal felgyógyulásuknak módjait. Az inkubáció elött alávetette magát a beteg az előirt tisztulási eljárásnak. Maga az inkubáció abban állott, hogy a beteg a szentélyben v. annak közelében aludni feküdt s álmában gyógyulása módját v. határozottan v. csak a papoktól megfejtendő alakban tudta meg. A szentélyek mindig a vidék legegészségesebb pontján állottak, hacsak lehetett tiszta friss forrásviz tőszomszédságában. A fürdőnek bennök jelentékeny szerepe volt. A. nejéül Epioné, héroszfiaiúl Podaleiriós és Machaón, egyéb gyermekeiül (csupa fogalom-megszemélyesítés) Hygieia Panakeia, leró stb. emlittetnek. Fő-mellékneve Sótér (a megváltó, megmentő), attributumai többek közt a pálca és kigyó, legfőkópen pedig egy a pálcán körültekerőző kigyó. Neve jelentésével nincsenek tisztában.
A művészet A.-szel szivesen foglalkozott. Irásbeli hagyományok tanusága szerint több nevezetes görög szobrász jelenítette meg A.-t. így Kalamis (szakálltalanul, trónon ülve), Alkamenés (Mantineia számára),-Skopás (párosan Hygieiával, mi ígen kedvellés gyakori alakítássá lőn), az ifjabb Kephisodoros, Nikeratos.
[ÁBRA] Asklépios.
Ábrázolták állva és trónon ülve: Az álló Ásklépiosábrázolásoknál az isten v. kigyótól körültekerőzött. hosszú botjára:támaszkodik vagy rövid botot tart kezében. (mint p. az ábrán látható, Berlinben őrzött bronze-szobrocskán, melyben a betegre részvéttel tekintő orvos van megjelenítve). A trónon ülő A.-szobroknál az A.-pálca szintén elengedhetetlen járulék. Egyébként ez utóbbi fejté alakítására épp úgy, mint az arc és fő ábrázolására nagy hatással volt a Zeus-ideál, mit akként magyarázhatunk meg, hogy betegségben az orvos istenbe és a legfőbb olimposzi istenségbe, a világ urába helyezett remény és bizalom közel hozta egymáshoz a két istenségről való ideált a hellének teremtő és alakító képzelmében. Ez állítást igen jól szemlélteti a második ábrán bemutatott a Brit Muzeumban (a Mausoleum room-ban) őrzött ú. n. mélosi Á.-fő.
[ÁBRA] Mélosi Asklépios.
De míg a Zeusfejekben inkább a hatalomtól és erőtől származó nyugodtságot érzékeltették,. addig az A.-fejeken a biztató, segítséget igérő pillantásával megnyugtató, enyhe arcvonásu istenséget szemléltették. Ily Asklépiosfejek vannak a Louvre-ben, a Vatikánban, a Villa Albaniban, a müncheni gliptotékában, A.-t ábrázoló domboru művek különösen az athéni Asklépieionról Athénben, a Vatikánban stb.
athéni görög festő, művei közül még névszerint is csak a 12 istent ábrázoló festményét ösmerjük, melynek minden alakjáért Mnapón; elateai zsarnok, 12 minát fizetett a művésznek. Festményeinek szimmetriáját Apellés is magasztalta; úgy látszik a festészet elméletével és szobrászattal is foglalkozott.
a skandináv Ragnar-saga szerint Sigurd és Brunhilda leánya, a norvég királyok ősanyja. A költők sokat dicsőítik arany haját mely oly hosszú volt, hogy egész testét betakarta. Mint mellőzött hamupipőke nőtt fel, mig Ragnar-Lodbrok reá akadt s nőül vette: Fiától, a kigyószemű Sigurdtól (szemében kigyó volt, mely nagy atyjára, a sárkányölö Sigurdra emlékeztetett) származott unokája Ragnhild. kinek fia, Széphajú Harald, egész Norvégiának első egyeduralkodója lett. A.-fia Ivar alapította London városát, még pedig épp úgy mint Didó (l. o.) Karthagót: annyi földet kért Ella királytól, amennyit egy ökör bőrével körülvehet. Aslaug és utódjainak története a német hősmondának önkényesen megalkotott késő toldaléka, melyet a norvég udvari költők oly célból eszeltek ki, hogy az uralkodó dinasztiát a nagy Sigurdtól származtathassák.
ásvány, a sziliciumdioxid (SIO2) egyik módosulata, mely rombos rendszerbeli, a másik két módosúlat a quarc és tridimit hatszöges.. Story-Maskelyne a breitenbachi (Csehország) meteoritban fedezte fel és ezen előfordulása miatt nevezte A-Sman indiai szó után,. mely annyi mint istennyila. Sokana tridimit-tel azonosnak tartják.
(a talmudban Asmedái), egy gonosz szellemnek a neve, amely a zsidó apokrif irodalomban és a babiloniai talmudban fordul elő. Persa eredetű s némelyek szerint («Aeshma daoya») «a megcsalható Aeshma» lenne a jelentése. Tóbiás könyvének elbeszélése szerint A. megöli egy Ekbatanában élő zsidó asszonynak, Sárának hét vőlegényét. A babiloniai talmud pedig azt beszéli. hogy Asmedái Salamon királyt trónjától megfosztotta, amelyet csak nehezen tudott utóbb visszanyerni. Első sorban A. a házasságnak rossz szelleme, megrontó démona.
az a lágy hangnem melynek alaphangja as. E hangnenmek előjegyzése 7b, s így minden fokon van b előjegyezve. Az as lágy hanglépcső a következő hangokból áll: as, b ces, des, es, fes, ges. Ez a hangnem önálló zenedaraboknak alapját nem képezi, hanem csak hangnemi kitérésekben fordul elő.
falu Közép-Egyiptomban, a Nilus mellett; Hermupolis magna-nak romjaival; a közeli sirokban Izisz-mumiákkal. Szemben a Nilus tulsó partján Antinoopolisnak, ezen Hadrianus császár által alapított városnak romjai láthatók.
1. mesés svéd király, ki mint tengeri rabló hirhedett el. 2. Hirdának, Hiorleif özvegyének második férje, Norvégia kormányzója a VIII. században. Half, kiskorú unokája nevében uralkodott. Midőn Half nagykorúvá lett, A. eltette láb alól, mire a norvégek a dánok segítségével őt megbuktatták.
anno Salvatoris nostri rövidítése, a. m. üdvözítőnk ... évében.