Igy nevezik azt, aki valamely zenedarabban a basszus szólamot énekli.
-nek hivnak egy nagyobb alakban készített klarinétet, melynek hangjai egy tiszta oktávával mélyebbek, mint a közönséges B klarinét hangjai; a B. terjedelme a D-től egész b-ig megy, de fölfelé a hangok rendesen csak d-ig használtatnak, terjedelme tehát tulajdonképen 3 3/4 oktáva. A puszpángból készített egyenes hangcsőhöz fölül egy sárgarézcső van illesztve mely csaknem derékszög alatt hajlítva a cső folytatását képezi. Ezt a hangszert, melynek hangszinezete is a klarinétéhoz hasonlít, ujabb időben Meyerbeer és Wagner R. is alkalmazták. L. Klarinét.
(Baszra), város ázsiai Törökországban, Bagdad basalikban, a Satt-elArab partja közelében 90 km.-re a Persa-öböltől. Egykoron B. a mohammedánus Ázsia legkiválóbb kereskedő-városa volt; a kalifák idejében mohammedánus lakóinak száma legalább 200,000 és a mult században is még 150,000 volt; most alig tehet ki többet 20,000-nél. A várost kőfal köriti, házai mind földszintesek, szárított téglákból épültek és egymástól gyakran nagy romhalmazok választják el; az utcák szükek, karavánszerájai terjedelmesek és számosak. Messziről a szép pálmaligetekből kimagasló mecsetkupolák és minaretek kellemes hatást tesznek az utazóra. A város közelében levő nagy mocsarak egészségtelenné teszik. Datolyáinak jósága régi idő óta hires. Mióta az angolok az Eufráton és Tigrisen gőzhajókat járatnak, B. az Indiával folytatott kereskedelem folytán ismét virágzásnak indult; különösen sok kávét és datolyát szállít a tengerre, 1890-ben forgalma 25 millió frt volt. B: t 635-36-ban Omár kalifa parancsára Otbah alapította; e régi B. azonban a mai Zobeir (13 km.-re B: tól) helyén állott; 1350 és 1500 között kellett történnie ezen áthelyezésnek. Bagdad után B. játssza a legnagyobb szerepet az Ezer egy éj regéiben. 1638. török kézbe került. A XVII. század végén a persák foglalták el, de a XIX. században ismét török birtokká lett.
v. tragantin. Szénhidrát, mely bizonyos gummifajokban fordul elő. Nagyobb mennyiségben a basszora-gummi és tragant-gummi tartalmazza. Vizben nem oldódik, csak nagyon földuzzad és kocsonyaszerü tömeggé alakul.
(ol. basso, lat. bassus, fr. basse [bas a. m. mély], a XVI. században sokoldalról akkép értelmeztetett, mint basis a. m. alap), vm. zenei tételnek legmélyebb, illetve legalsóbb szólama, melyre annak egész harmóniai szerkezete van fektetve. Ez a szólam rendesen a többi szólamoktól nagyobb távolságban mozog, mint a többi szólamok egymáshoz viszonyítva. Minél mozgékonyabb a B., annál jobban elveszti jellegét mint alap, melyre a többi szólamok vannak fektetve A B.-nak jó vezetése nagy mértékben növeli valamely zenedarab hatását és a zeneszerző technikai képzettségének legbiztosabb jele. Az utánzatos stilusban a németalföldi szigoru polifonia korszakában (XIV-XVI. század; l. Zenetörténelem), amidőn a hangszerzene, egyes táncdarabokat kivéve, még nem létezett, B. a mai értelemben nem volt még. A B. első alkalmazója Viadana volt; az ő basso continuo-ja (l. ezt) valódi alapul szolgált a zeneszerzeményeknek. Jól meg kell különböztetni azonban a basso continuot vagy generálbasszust (l. Számjelzett alhang) és a törzsalhangot (l. ezt), mely utóbbi Rameau találmánya s csak valamely zeneszerzemény összhangzattani elemzésénél képzett törzshangokból áll L. Törzshang. B. kulcs, l. Kulcs; B. puzon, l. Puzon: B. zárlat, l. Zárlat.
(ol. basso, fr. basse-contre), a mélyebb férfihang, az emberi énekhangok négy főszólamának legmélyebbike, melynek terjedelme, az énekkarokat illetőleg, F-től f ig számítható, noha igen sok énekes képes a nagy C, sőt kontra H-t és B-t is énekelni. A B. hangzása tömör és teljes, jellege pedig komoly, méltóságteljes, paranesoló és ünnepélyes, de azért humorisztikus kifejezésre is igen alkalmas. Mint a többi hangfajoknál, ugy itt is vannak különböző fokozatok, és pedig 1. a magas B. (bariton) és 2. a mély B.; az előbbinek terjedehne A-fis, az utóbbié F-es. Gyorsabb futamokat a mély fekvésben nem szabad alkalmazni mert itt érthetetlenekké válnának, mig ellenben a közép és felső fekvésben hatalmas hatást idéznek elő: Nem tagadható hogy a B. kezelésében a régi mesterek az ujabbakat nagy mértékben felühmulták; Händel és Bach Sebestyén e tekintetben a legmagasabb helyet foglalják el. Igy p. a Megváltó recitátivjai Bach Mathaeus passziójában a legmagasztosabb szerzemények közé tartoznak, miket B. számára irtak. A humort illetőleg Mozart Szöktetés a szerailból operájában Osmin szerepe a legtündöklőbb példát képezi.
alatt értjük azon hangszereket melyek első sorban arra szolgálnak, hogy a zenekarokban az alhangot (basszust) előadják: A mai zenekarokban ilyenek: a nagybőgő, gordonka, fagott, kontrafagott, basszpuzon, tuba és más mély rézfuvók.
egyiptomi istenség (melyet a görögök Artemisszel azonosítottak), Ozirisz és Izisz leánya, Horusz nőtestvére. Anyjával együtt a hold felett uralkodott, úgy osztva meg vele a hatalmat, hogy anyja csak a teli és a fogyó holdnak volt ura. Szent állata a macska. Bubastis városban, ahol hires temploma volt, minden évben nagy és vig ünnepeket ültek tiszteletére; ott temették el a megdöglött macskákat is.
kisközség Nógrádm. füleki j.-ban, (1891) 374 magyar lakossal. A Medves-hegy keleti részén a község mögött emelkedik a Pogányvár gerince, bazaltkráter, amely a neogén homokból tódult fel, függélyes falat alkotva. A bazalthát széleit hatalmas üreges bazalttömegek alkotják; teteje hosszukás fensík; a hegyoldalban számos kis barlang van, melyek a bennök talált állati csontok, kő és vasfegy verek, csont házieszközök, bronzékszerek és korongon készült cserépedények tanuskodása szerint ősidőkben lakásul szolgáltak. V. ö. B. Nyári Jenő: Az óbasti Pogányvár (Századok 1870. 97-101. 1.); Szabó József dr.: A Pogányvárhegy mint bazaltkráter (Akad. Math. és Természettudományi közlemények III. k. 1865) Pápai károly dr.: A Pogányvár (Turisták Lapja, 1891. III. évf: 205-210.)
(ol.) a. m. elég; egyuttal a L'hombre játékban használt műkifejezés. L. L'hombre.