Boerh

növénynevek mellett Boerhaave Hermann (1668--1738) leidai tanár nevének rövidítése.

Boerhaave

(ejtsd: búr-) Hermann, németalföldi orvostanár. született Voorhoutban Leida mellett 1668-ban, meghalt 1738-ban. Tanult fiziologiát, matematikát, teologiát s csak később, 1690-ben kezdett komolyabban az orvostudományokkal foglalkozni. 1693-ban doktorrá promoveálták. Tudományos értekezései oly ismeretes nevet szereztek neki, hogy 1701-ben a leidai egyetemre az elméleti orvostan tanárának hivatott meg, melyet 1709. az orvostan és növénytan tanszékével cserélt föl. 1718-ban kedvenc tárgyának, a kémiának, 1720. a gyakorlati orvostannak lett még első tanára. Tudományos hire, előadásának módja a világ minden tájáról vonzott orvosokat Leidába. A leidai egyetem két izben választotta rektorának, 1714 és 1730-ban. Leida városa szobrot emelt neki, rajta jelmondatával: Simplex sigillum veri és a következő ajánlással: Salutatio Boerhaavii genio sacrum. Nagyszámu munkái közül megemlítjük: Institutiones medicae in usus annuae exercitationis domesticos digestae, melyben alaprajzát adja az elméleti orvostudománynak: Aphorismi de cognoscendis et curandis morbis in usum doctrinae medicaa, melyben a betegségeket tárgyalja; Elementa chemiae stb.

Boerok

(ejtsd: búrok: holland, a. m. paraszt), D.-Afrikában az Oranje és Transvaal közt fekvő vidék hollandi eredeti benszülöttei. Ók magukat Zuidafrikaner boers (délafrikai parasztok) vagy egyszerüen afrikaiknak nevezik, minthogy szerintök csak ők képezik Afrika valamirevaló nepét. A B.-ok törzsét a háromszáz év előtt kivándorolt németalföldiek képezték, de ma már angol, német, dán, norvég telepítvényesekkel annyira összekeverődtek hogy tényleg egyik törzsnek a főtipusát sem tükröztetik vissza s különösen a németalföldiekét nem, akiket egyébiránt igen gyülölnek, annyira, hogy sértő gunynak veszik, ha valaki őket hollandusoknak nevezi, de meg másfelől az angolokat sem állhatják ki, s az angol gyarmattal folytonos versengésben vannak. Általában véve igen magas (1,8-1,9 m.) termetüek, széles válluak és erős testalkatásuak, de legkevésbbé szép külsejüek. Bőrszinük, különösen a nőké, fehér (éppen a B.-okot említik fel annak a példájául, hogy a messze távolságra, az idegen égaljak alá költözött emberek fajtabeli sajátságukat megtartják). Jól lehet fajtabeli sajátságaikra nézve a B.-ok a hollandusoktól az idegenekkel való vérkeverődés következtében több tekintetben eltérők, erkölcsi jellemükre nézve valódi hollandusoknak maradtak, amennyiben kitartók szorgalmasak és flegmatikusok, számítók és pátriárkális életmóduak. Ők csak a munkás és önálló embert becsülik meg, az idegen jószágon élőt bywoner-nek (ott-lakónak) nevezik, aminek a fogalmához az alsóbbranguságét kapcsolják. A B.-ok nem falvakban, hanem tanyákon (farm) laknak, minthogy mindeniknek nagy gazdasága van (különösen nagy ökörcsordáik). A házakat agyagból építik, a háztető fűvel benőtt gipszrétegből áll, belől a falak ki vannak meszelve; butorzatuk egyszerü falóca és asztal; minden házban van biblia és orvosság. A németalföldi reformált felekezethez tartoznak és felette bigott vallásuak; mindegyik tud irni, olvasni; ruházatuk egyszerü. Theal, History of the B. (Lond 1887). Klössel, Die Südafrikan. Freistaaten (Lipcse 1888).

Boerok és bástyások

félnemesek Fogaras vidékén.

Boéthius

Anicius Manlius Torquatus Severinus, római államférfiu és bölcsész. szül. Rómában, 470-475 Kr. u., kivégezték Páviában 525. Tekintélyes család sarjadéka volt, s 10-28 éves korában - a hagyomány szerint - Athénban bölcsészeti és matematikai tanulmányokkal foglalkozott, 510-ben konzul volt, több éven át Theodorik gót király bizalmát élvezte, ámde mint a szenátus tagja a bizánci udvarral való titkos egyetértéssel vádoltatván Theodorik parancsára Páviában börtönbe vetettek és kihallgatás nélkül kivégeztek, mely zsarnoki tettét Theodorik utóbb igen megbánta. Sorsában osztozott apósa Symmachus. A börtönben B. egy nevezetes dialogust irt De consolatione philosophiae (5 könyv) cimen, melynek álláspontja annyira a régi filozofiára, főleg Platónéra emlékeztet, hogy alig hihető el az állítás, hogy B. keresztény ariánus üldözés áldozata lett volna. Ez az emelkedett, néhol költői nyelven irt műve a középkorban kiváló tiszteletben állott. Egyéb iratai leginkább régibb matematikai és filozofiai műveknek, nevezetésen Eukleidés geometriájának, Nikomachos aritmetikájának s Aristotelés logikai iratainak fordítasai, átdolgozásai és magyarázatai. De musica cimü művében Philoláos nyomán leirja az akkori hanyatlásnak indult görög zenét. Több logikai tartalmu tankönyve a középkorban igen elterjedt volt. Több keresztény teologiai iratot is tévesen neki tulajdonítottak. B. összes művei Velencében jelentek meg 1491-92. két köt., majd Baselban 1546 és 1570-ben, utoljára Migne Patrologiájábban (63. és 64. köt. Páris 1847). A Consolatio számos kiadása közül az első Nürnbergben jelent meg 1473-ban.

Boetius

János, 1345 körül a magyar dömés szerzett tagja: születésére nézve erdélyi. Ferrarius Zsigmond a dömés-szerzet évkönyveiben (De rebus Hung. Provinciae Ordinis Praedicatorum) kiváló hittudósnak, bölcsésznek, s több oldalu ismeretekkel jeleskedő férfiunak mondja őt. A magyar bölcseletnek, Nagy Lajos királyunk korában, ugyszólván uttörője. Egy önálló bölcsészeti munkát is irt, melynek cime: De mundi aeternitate; mint Aristotéles magyarázója is fellépett (de sensu el sensibili: de vita el morte; de somno el vigilantia), amely értekezései azt sejtetik, hogy valamint egyebütt, ugy nálunk is, akkori felsőbb iskoláinkban, Aristotelés bölcselete volt otthonos.

Boeuf

(franc, ejtsd: böff). ökör, marha; marhahus: B. a la mode, pörkölt: -B. au naturel, a levesben főtt marhahus.

Bog

(így is: boh), a szláv bon a. m. isten. Gyakran fordul elő összetetetekben, mint Bjelbog; Csjornobog stb. Állítólag azonos az ó-perzsa «boga» és az ó-baktriai «bagha» szóval.

Bog

másként csomó; a növénytanban l. Bogvirágzat.

Boga

a Bihar-hegységben Biharfüred közelében emelkedő csúcs, hatalmas sziklavárral s cseppkő-barlanggal. V. ö. K. Nagy Sándor, Biharország III. 179.


Kezdőlap

˙