(lat. dominus és caedo ölni), a saját urán, szolgálatadóján elkövetett gyilkosság v. emberölés.
(lat.) a. m. isten háza; templom,; urvacsorai ünnep; mise; egyházi vagyon.
Észak-Amerikában található kakuktollu fajta. A D.-ot a legrégibb amerikai tyúkfajtának tekintik, melyet azelőtt nagyon kedveltek, de mainapság az olasz tyúk s a Plymouth-Rocks kiszorítja. A D. a nagyobb tyúkfajták közé tartozik; súlya a kakasnak 3-31/2 kg.-ot érhet el. Teste zömök, de nem esetlen; a skót tyúktól rózsás taraja és sárga lábai, a Dorkingtól pedig abban különbözik, hogy nem 5, hanem csak 4 ujja van. Egyike a legjobb gazdasági fajtáknak; a tyúk szorgalmas tojó és kotló is egyszersmind; tágas helyen tartva 140 tojást is tojik évente, melyek 60 gr.-ot nyomnak. Húslerakodásuk nagy s e mellett húsuk gyengéd és izletes; a csibék erősek, edzettek, nagyon könnyen nevelhetők fel.
l. Kanada.
(La-), sziget, l. Dominica.
Márk Antal, olasz fizikus, szül. Arbeban, Dalmáciában 1556., megh. Rómában 1624. Már ifju korában a jezsuiták rendjébe lépett és nagy tehetségeinél fogva nemsokára segni-i püspök, majd Spalato érseke, végül pedig Dalmácia primása lett. De, mivel az V. Pál pápával egyenetlenkedő velenceieknek pártját fogta, kétszer az inquizició elé idézték, és ott szigoruan megfenyítették. Nemsokára állását is kénytelen volt elhagyni; ennélfogva Angliába menekült, hol a protestáns vallást vette fel és I. Jakab angol királytól a windsori dekanátust nyerte el. Azonban, midőn nemsokára egy spanyol küldött csábítására visszatért Rómába és ismét a katolikus vallásra akart térni, az inquiziciótól elfogatott és a római angyalvárba záratott, ahol némelyek szerint mérgezés következtében meg is halt. Testét és papirjait a hóhér elégette, hamvát pedig a Tiberbe vetették. D. nevezetes optikai művet irt, melyet halála után barátja, Bartolus adott ki; cime: De radiis visus et lucis in vitris perspectivis et iride (Velence 1611). E mű a szivárvány keletkezéséről és más légköri fénytüneményekről szól, mely előbbinek teoriáját vizzel töltött üveggolyókkal való kisérlet által állapította meg. E teoriát egyrészt helyesen állítja föl, de a szinek keletkezéséről való véleménye helytelen, és lényegében Aristoteles véleményével egyezik meg. Azon állítása helyes, mely szerint az egyes csöppekbe ható fény megtörik és hátulsó oldalukon visszaverődik, mi által a szivárvány létre jön. Azonban további állításai teljesen helytelenek. E mnkában végül a Nap- és Holdudvar, a melléknapok és hasonló tünemények magyarázatát adja. Mindezeket a tükrözésből magyarázza ki, mely magyarázat azonban, korának természettudományi ismereteihez képest, visszaesésnek tekinthető.
(lat.) a. m. uradalom, hatalom valami fölött. - D. utile (lat.), az örökhaszonbérlőt (emphytenta) az örökhaszonbérlet tárgyát képező dolgon illető jogoknak összesége, mivel szemben a tulajdonosnak joga D. directum.
(olasz) a. m. ur, különösen pap; azelőtt Olasz- és Spanyolországban nagy kámzsával ellátott téli gallér, melyet a papok viseltek, hogy a test felső részét és arcukat a zivatal ellen megóvják. Később D.-nak neveztek uri- és hölgy-felöltőket, melyeket álarcos bálokon jelmez helyett használtak. Az ilyen D. fekete vagy szines selyemköpenyből van. - D., téglány alaku, fekete hát- és fehér előlapu, csontból készített, rendszerint 4-5 cm. hosszu és 2 cm. széles kocka, melyen a fehér lap a szélességben egy fekete vonallal két egyenlő mezőre van osztva; egy játszma dominóban 45 db. ugynevezett kő van, melyek a szétosztott mezőkben fekete pontokkal olykép vannak megjelölve, hogy 9 darab van, melyen legalább egyik rész tiszta, 9 darab, melyen legalább az egyik részen egy pont van, 9 darab, melyen legalább az egyik részen két pont van és igy tovább egész 8 ponttal jelöltig. Igen kedvelt társasjáték Magyarországon az u. n. dominó, melyen résztvehetnek 2-től, rendszerint hatig, néhol többen is.
(lat.), úr, majd a «dare» (adni), majd helyesebben «domare» (damav, szanszkrit damjami, zabolázni) szóból származtatják. Eredeti római felfogás szerint úr csak dolgok felett lehetett valaki (v. ö. dominium), s mivel a rabszolgák dolog s zámba mentek, azért a servi (szolgák) ellentéte a dominus. A legrégibb időben a gyermekek is az atya dominiumához tartoztak. A finomabb görög műveltség révén a császári korban szelidülő felfogás szerint D. és domina puszta alakszó lett, első sorban a családtagok közt. Ugyanakkor alacsony hizelgéssel a császárt is ily cimen kezdik szólítani. Augusztus és Tiberius szigoruan megtiltották ezt, mint becstelenítő kitételt, amennyiben nem szolgák, hanem mint principes (elsők) szabad római polgárok urainak tartották magukat. Calligula már szivesen vette a D. cimzést. Domitianus meg is követelte; a pogány világban a felsőbb istenek díszneve volt; a keresztény világban istené és Jézusé.
(lat.) a. m. urunk megváltónk szavakkal kezdődik XIV. Kelemen pápának 1773 jul. 21. kelt, és aug. 16. kihirdetett bullája, mellyel a Jézus-társaságot megszüntette. L. Jézus-társaság.