Erdei uthálózat

Erdei utak építésénél okvetetlenül szükséges, hogy az építés mindig előre megállapított terv alapján történjék, mely terv valamely erdőgondnokság vagy erdőtest összes utvonalait egy hálóban egyesíti. Megkülönböztetünk: erdei főutakat, mellékutakat, vontató-, csusztató- és kéziszán-utakat. A főutak lehetőleg az erdők közepén vezettetnek keresztül s végül ország-, vizi- vagy más utakra nyilnak. A mellékutak a főutról különböző irányban ágaznak el és az egyes erdőrészek fatermésének kiszállítását közvetítik. A vontató utak rendesen a völgyek felső részeiben vannak alkalmazva és a vizi utak felfelé való folytatását képezik. Főképpen arra szolgálnak, hogy a csusztatóból kihányt vagy a völgyig máskép közelített szálfákat és fürésztönköket téli időben ökrök v. lovak által vontatott félszán segítségével a vizi utak azon pontjáig lehessen kiszállítani, honnan azután leusztathatók vagy letutajozhatók. A vontató utakat azonban a tüzifának nagyszánon való kiszállítására is fel lehet használni. A csusztató utak szálfák lecsusztatására szolgálnak és a vizi utaktól egész a vágásokig, tehát folyvást a hegyoldalakon haladnak. A kéziszán-utak a tüzifának havon és emberek által vezetett kéziszánon való kiszállítására szolgálnak és hasonlóan mint a csusztató utak, az usztató vizektől vagy vontató utaktól kezdve, a hegyoldalakon felfelé haladnak, csak hogy még magasabb régiókba hatolnak fel, mint az előbbiek. Ezek tehát az utháló végkiágazásait képezik. L. még Erdei utak építése.

Erdei vad uborka

(növ.), l. Farkasfü és Sisakvirág.

Erdei vasut

L. a mellékelt képet). Az erdőtermékeket a közelben levő gyártelepekhez avagy vasutakhoz elég gyorsan tömegesen és biztosan csakis vasutak segélyével lehet szállítani, de mivel az erdők egyes részei rövid idő alatt letaroltatnak, e vasutaknak nagy részét egyik völgyből avagy hegyoldalról gyakran kell a másikra áthelyezni, vagyis e vasutaknak is hozdozhatóknak kell lenniök. (l. Mezei vasutak). Hordozhatni csak könnyü felépítményt lehet, teherbirásuk tehát nagyon korlátolt, de minthogy a tömeges szállítás egyik elengedhetetlen föltétel, mindezek következtében az E.-k a tervezésekor olyan rendszert kell választanunk, melynek gyönge fölépítményén, csekély önsulyu, de tömeges szállításra alkalmas kocsik közlekedhetnek. A régi kezdetleges bányavasutak mintájára nagyon változatos szerkezetü E.-akat építettek. Hazánkban számos, kiválóan tanulságos E. van. Nagyobbrészük u. n. gurító pálya. Az üres kocsikat fölfelé lovakkal vontatják fel, a megrakott kocsik pedig a rendesen nagyesésü lejtőkön fékezés mellett gurulnak lefelé. E vasutaknak egyik legtanulságosabb példája az aradi és csanádi egyesült vasutaknak Jószáshely állomásából kiindulólag épített E.-ja. Legnagyobb emelkedése 72 ° /00. A legkisebb kanyarulat sugara 10 m. Nyomszélessége 76 cm. Az alépítmény koronaszélessége 2 m. A bükktalpfák mérete 1,40 m. 18/15 cm. Az acélsinek sulya 6,4 kg. függő ütközéssel. A nagyon éles kanyarulatokban vezető sinek vannak alkalmazva. A felépítmény annyira könnyü, hogy egy sinpárt talpfáival együtt két munkás könnyen továbbvihet. A kocsik sulya 1,1 t., teherbirásuk 5,0 t. A rakodó lap belső hossza 4 méter, szélessége 1,6 m. Megrakható 1,4 m. magasra. Egyszerre 10 m3 hasábfa fér reá (l. 1. és 2. ábra)

[ÁBRA] 1. ábra. Erdei vasuti kocsi.

[ÁBRA] 2. ábra. Erdei vasuti kocsi.

A kocsik két négykerekü állványon nyugszanak. A felső szerkezet az utóbbiakon foroghat. A kerekek átmérője 40 cm. A padozat kivételével minden alkotórész acélból és vasból készült. A kocsik fékei ugy vannak kombinálva, hogy a kocsikisérő képes még a megengedett 15-20 kilométer sebesség mellett is egy állásból megfékezni mint a két négykerekü csavaros fékkel fölszerelt állványt külön-külön, de egyszerre is. A meddő suly aránya a haszonsulyhoz 22 %. A pálya kilométere járóművekkel együtt 5000 frtba került. A régebben épült E.-kon a szálfákat két külön kocsira erősítve gurítják lefelé. Ujabban több nagyszabásu vasutvonal épült, melyek több vizválasztón haladván át, használhatóságukat nem lehetett a talaj viszonyainak felhasználásával biztosítani. A vontató erőt a lokomotiv adja. Szerkezetük a keskenyvágányu vasutakéval azonos, de mivel főjellegük az ideiglenesség és személyeket szállítaniok nem szabad, alépítményük egyszerübb és vezetésük merészebb, miként az a 3. és 4. ábrán

[ÁBRA] 3.ábra. Erdei vasút a háromszéki havasokban.

[ÁBRA] 4. ábra: Erdei vasút a szélkapunál Kovászna fellett.

Ideiglenes jellegük következtében különösen falazott hidfőket nem építenek, hanem egymásba rovátkolt fagerendákból avagy száraz kőrakásból csinálják. Néha a farekeszeket a patakokból szedett görgeteg kövekkel rakják tele. Minde vasutak engedélyezése ma még ingatag alapon áll, amennyiben engedélyezésükkor majd a közmunka- és közlekedési miniszteriumnak 1886-ban 40321. számmal kiadott és a szállítható mezei vasutak engedélyezését tárgyaló szabályrendeletet veszik alapul, majd iparvasutnak nevezvén el, a miniszterium tárgyalja engedélyezésüket. Mindkét esetben az eljárás majdnem olyan körülményes, mint az «engedélyezés» cimszó alatt ismertetett, csak a vasut költségeit nem birálják meg és az engedélyező tárgyalás lesz mellőzve.

Erdei vizépítmények

A fának vizen való szállítása, akár usztatás, akár pedig tutajozás utján történjék, mindenekelőtt feltételezi az e célra felhasználandó patakok s folyók szabályozását. E műveletet az általános vizépítészettan szabályai szerint hajtják végre s ugyanazon művek nyernek alkalmazást, csakhogy lehető egyszerü, olcsó és a helyi viszonyoknak, valamint a különleges célnak megfelelő kivitelben. Ezenkivül szükségesek a vizhiány elhárítását célzó művek és berendezések, milyenek a bukógátak, zsilipek, duzzasztók, usztató csatornák, gyüjtő és tápláló csatornák, vizgyüjtők. Végre az usztatás természete a gerebek (l. o.) építését teszi szükségessé, a tutajozás pedig a bekötő- és kifogóhelyek berendezését nem nélkülözheti.

Érdek

a jogban mint jogérdek a jognak sértetlenségéhez füződő érdeket, olykor magát a jogot jelenti. Mint vagyoni érdek «id quod interest», l. Kár.

Érdekbevallás

alatt értjük azt az eljárást, melyet a feladó a vasutaknak fuvarozás céljából átadott árujának pontos, a szállítási határidőn belül végzendő szállításához füződő érdeket, a fuvarlevélen betükkel megjelölt összeg erejéig biztosítja. A vasut a szavatosságot a vasuti üzletszabályzatban megállapított mértékig vállalja el és azért dijszabásilag megállapított fuvardijpótlékot szed.

Érdekeltség

A perjognak feladata oly biztostékokról gondoskodni, amelyek a perben eljáró birói és más közhatósági személyeknek pártatlanságát és elfogulatlanságát lehetőleg biztosítsák, valamint, hogy a tanuk és szakértők az ügy kimenetelében érdeklettek ne legyenek. Ezen alapszik a törvényeknek az az intézkedése, mely szerint a birák s más közhatósági személyek bizonyos ügyek elintézéséből a törvény erejénél fogva kizárvák, vagy a felek, vagy azok egyikének kifogása folytán mellőzendők. Valamint ezen alapszanak a tanuk s szakértők ellen érdekeltség cimén emelhető kifogások. Polgári ügyekben a polg. perrendtartás szerint birói személynek nem szabad oly ügyekben résztvenni: a) melyekben saját személyénél fogva érdekelve levén, közvetlenül vagy közvetve kárt vagy hasznot remélhet; b) melyek által felesége v. jegyese, fel- v. lemenő ágbeli rokonai vagy oly személyek vannak érdekelve, kik vele negyediziglen oldalrokonságban v. másodiziglen sógorságban, továbbá fogadott szülői v. fogadott gyermeki, v. gyámsági v. gondnoksági viszonyban állanak; c) melyekben mint tanu, szakértő, képviselő v. közbenjáró működött; d) felső biróságnál olyan ügyekben, melyeknek alsóbb birósági előadásában v. elintézésében részt vett; e) a fél kifogása folytán mellőzendő az a biró, aki a felek valamelyikével ellenséges v. peres viszonyban áll. A büntető ügyekben ugyanezek a kizárási és mellőzési okok érvényesek. Az a) alatti saját személyében való érdekeltség esetéhez tartozik jelesül az az eset, ha a birót a büncselekmény sértett v. károsított fél minőségében érinti. Kizártnak tekintendő továbbá az a biró, aki az ügyben mint kir. ügyész v. rendőri közeg működött. A fő- (vég-) tárgyaláson való gyakorlásából ki van zárva a biró, aki a perben mint vizsgáló biró járt el. É. miatt az ellenfél kifogása folytán tanuságtételre nem bocsájthatók: a) a bizonyító fél meghatalmazottja általában, ügyvéde pedig abban a perben, melyben a felet képviselte v. képviseli; b) akik vallomásaikból, v. a pernek kimenetelétől közvetve v. közvetlenül kárt v. hasznot várhatnak; c) akik a bizonyító fél ellenfelével ellenségeskedésben v. perben állanak; d) a bizonyító fél felmenő v. lemenő ágbeli rokonai, ha az ellenfélhez is hasonló viszonyban nem állanak; e) a bizonyító fél házastársa és jegyese. Az oldalrokonok és sógorok, valamint a munkaadó mellett felhivott szolgálati személyek mellőzése a biró megitésétől függ. A szakértőkre ugyanezek a szabályok érvényesek. A büntető eljárásban a bizonyítékok szabad mérlegelésének elvénél fogva az É.-i esetek a tanuk kihallgatásának akadályául nem szolgálhatnak, a tanuvallomás bizonyító erejét azonban a biróság szabadon mérlegeli. Szakértőkül az É.-nél fogva nem alkalmazhatók, akik a terhelttel vagy károsítottal közeli rokonsági, házastársi, örökbefogadási, gyámi vagy gondnoki viszonyban állanak, vagy a büncselekmény által maguk kárt szenvedtek. - Érdekeltség v. érdekcsoport, különösen bizonyos érdekben levő művek, p. vizszabályozás, viz elleni védelem, stb. létesítésére egyesülők szövetkezete. A vizszabályozási érdekeltségek viszonyait l. Vizjog.

Érdekes

érdekfeszítő (eszt.), külső esztétikai tulajdonság, melynek értéke csupán a kiváncsiság kielégítésében fekszik és melynek forrása a költőnél nem a sziv, hanem a találékonyság, főleg a csomó megkötésében. Igaz, hogy csupán érdekfeszítő elbeszélés és drámairás sokszor diadalt ül a valódi költőiség felett, de könnyen feledékenységbe is megy, mert ujabb és ujabb találékony elmék bukkannak fel, melyek a közönség kiváncsiságát és idegfeszítésre való vágyát mindig durvább eszközökkel ki tudják elégíteni. Az érdekfeszítéshez a problema jó kifejtése, a csomónak kiváncsiságot gerjesztő megkötése, a kitérések és hosszuságok mellőzése, ügyes epizódok és jól kiszámított változatosság kellenek.

Érdekképviselet

mely szerint a törvényhozás alsóháza nem ugy, mint jelenleg a népnek képviselőiből, hanem a köz- és társadalmi életet mozgató nagy érdekek (vallás, tudomány, művészet, ipar, kereskedelem, földművelés stb.) képviseletéből alakulna. E rendszernek az elméletben számos és lelkes hivei vannak, de azért kifejtése különösen a részletekben, még sok kivánni valót hagy fenn arra nézve, hogy előnye a maival szemben bebizonyultnak legyen tekinthető. (L. Képviseleti rendszer). Gyakorlati alkalmazásának némely jelenségeivel azonban már itt-ott találkozunk. Igy Ausztriában is, a koronaországok törvényhozásában, ott látjuk a főbb papságot és az egyetemek rektorait, mint a vallási és tudományos érdekek képviselőit, tobábbá a nagybirtokosságnak, a kereskedelmi és iparkamaráknak, a városi és falusi községeknek küldötteit.

Érdekpolitika

A politikának éltető eleme minden időben és mindenhol az érdek. S amennyiben a politikának célja éppen az állam, a nemzet, az uralkodóház, a kormány stb. érdekeinek védelme, minden politika szükségszerüen É. Szorosabb értelemben azonban É. alatt az érdekeknek egyoldalu érvényesítését tekintet nélkül az összesség érdekeire, sőt azok ellenére is szokás érteni.


Kezdőlap

˙