A munkamegosztásra alapított társadalomban a javak legnagyobb része nem ott jut fogyasztás alá, ahol termelik, hanem a termelő kezéből átmegy mások kezébe, mig végre eljut a fogyasztóhoz. A gazdasági tevékenység az a része, mely a javaknak kézrő-kézre adásával foglalkozik, a F. Célja és feladata a javaknak odajuttatása, hol azok a legnagyobb gazdasági előnnyel használtatnak. Tágabb értelemben a F. magában foglalja az egész kereskedelmet a banküggyel, valutaüggyel, közlekedésüggyel; szükebb értelemben a F. alatt különösen azon tevékenységeket értik, melyek az áruk helyváltoztatásával foglalkoznak, tehát a közlekedési ügyet.
(blocus), az azzal sujtott állam személyi és árufogalmának megszorítása v. teljes felfüggesztése. Jelesül: a F.-al sujtott állam hozzátartozóinak tilos a F.-t rendelő állam területére lépni; tilos a két állam közötti közlekedés, hajóknak érkezése s elindulása. Háboru idején a F. a zár alá vett területnek, kikötőnek, erődnek, tengerpartnak a semleges államok előtti teljes elzárására is terjed. A F. szárazföldi és tengeri, továbbá békés és hadi a szerint, amint háblorun kivül v. háboru alatt alkalmaztatik. A békés F.-nak példái Anglia, Franciaország és Oroszország által a török-görög part ellen alkalmazott F. 1827.; Franciaország által Portugália ellen 1831.; Franciaország által Svájc ellen kilátásba helyezett szárazföldi F. (blocus hermétique) 1836.; a francia F. Mexikóban 1838. A hadi F.-nak alapja a háborunak szükségjoga; éppen azért, s mert a semleges államok érdekeinek is érzékeny megsértésével jár, csakis valódi szükség esetében, s a valódi szükség korlátai között alkalmazandó. A semleges hatalmak a hatályos F.-t a háboru tartama alatt elismerni kötelesek. Hatályos csak az a F., amelynek tettleges érvényesítésére az azt elrendelő állam elegendő katonai erővel rendelkezik. Ezt az elvet fogadta el az 1856. párisi kongresszus, kimondván, hogy: «Les blocus pour etre obligatoires, doivent etre effectifs, c'est a dire maintenus par une force suffisante pour interdire réellement l 'acces du littoral de l 'ennemi». A merően fiktiv u. n. papiros F. vagyis a F.-nak egyszerü kijelentése nemzetközi elismerésben nem részesül. Ilyenek példái: 1780 Anglia az egész francia tengerpartot, 1806. Napoleon az összes angliai partokat F. alá helyezetteknek jelentették ki - papiroson. Az ujabb törekvések oda irányulnak, hogy a F. csakis a tisztán katonai F.-ra, azaz csakis az erődök, v. hadászatilag fontos tengeri állomásokkal való közlekedés elzárására szoríttassék; a hadászati szempontból aggálytalan kereskedelmi forgalomnak szabadsága ellenben ne érintessék. A hadviselő állam köteles a F.-t nyilvánosan kihirdetni, s a semleges államokat a F. elrendeléséről diplomáciai uton értesíteni, hogy ezek kereskedelmi hajóikat kellő időben figyelmeztessék. Az előzetes értesítés azonban a jogos F.-nak nem előfeltétele. A F.-t megsértő semleges hajók elkobzás alá esnek, de csak akkor, ha a) a hajó a F.-ról tudomással birt, s ha b) a hajót a F. megsértésén tetten érni sikerült. A zár alá helyezett vizeken a semleges hajót üldözni nem szabad. Az elkobzott hajó személyzete hadi fogságba vagy büntetés alá nem esik, hanem szabadon bocsátandó. A hajórakomány ellenben a hajóval együtt az elkobzásnak tárgyát képezi, kivéve, ha a rakomány tulajdonosa hitelt érdemlőleg kimutatja, hogy a hajó a F.-zárnak megsértését akarata ellenére kisérelte meg. A F. elrendelésekor a zár alá helyezett kikötőben levő semleges hajók - hadi dugárunak kivételével - szabadon távozhatnak.
l. Tenger-áramlatok.
(momentum). Egy erőnek valamely O pontra vonatkozó F.-a alatt az erőnek és működési karjának szorzatát értjük. Ha az erőt a szokott módon oly egyenes vonaldarabbal ábrázoljuk, mely az erő támadáspontjából indul ki, az erő irányában van huzva s hosszára nézve az erő nagyságával arányos, akkor az erő működési karja az O pontnak az erőt ábrázoló egyenestől való merőleges távolsága lesz.
(tachometer). Hogy valamely motor által végezhető munka nagyságát megitélhessük, szükséges, hogy annak forgótengelye által átszármaztatott erőnek nagyságát és ezen tengely forgásának sebességét megmérjük, mert ez utóbbiból és a tengely átmérőjéből határozható meg az erő irányában befutott ut, ez utóbbiból és az erőből pedig az átszármaztatott munka nagysága. Az elsőnek - az átszármazott erőnek - mérésére szolgálnak az erőmérők (dinamometerek), a forgás megmérésére pedig a F.-k.
[ÁBRA] 1. ábra. Forgásmérők. 2. ábra.
Ilyen forgásmérőt mutat a mellékelt 1-2 ábra. A mutató állásából minden pillanatban következtethetünk a végzett forgások számára; állását egy tokban foglalt centrifugalinga szabályozza, melynek forgása közvetlenül a motor tengelye vagy pedig átvitel (transmissio) által eszközöltetik.
l. Forgószél.
a mezőgazdaságban a talajnak ásóval való mély megmunkálása (rigólozása), amelynél a felsőtalaj az alsótalaj helyébe jut s mely műveletet különösen szőllő- és komlótelepeknél, ugyszintén faiskolák előkészítésénél alkalmaznak. Főcélja a gyökérzet elterjedésére módot nyujtani. F. továbbá a fekete ugar megmivelésénél, a tarlótörést követő második szántás. - F. a jogban, a váltó vagy értékpapir tulajdonjogának másra való átruházása, rendesen egyszerü névirással történik. L. Forgatmány.
l. Sorompó.
vagy hátirat (indossament, giro, transport). A rendeletre szóló papirok (váltók, utalványok) hátára irt nyilatkozat, mely a papirnak vagy az abból eredő jogoknak másra való átruházását célozza. Célja tehát a forgatmánynak, hogy a papirból eredő minden jog, nevezetesen a hitelezőség a forgatóról, azaz arról, aki a nyilatkozatot adja, a forgatmányosra, az uj jogosítottra ruháztatik. Megkülömböztetik a teljes vagy kitöltött F.-t (Voll-Indossament) az üres hátirattól (Blanco-Indossament). Amabban a F. a forgató nevének a papir hátára való vezetéséből áll, amely F.-t azután a forgatmányos tetszése szerint kitöltheti, emennél pedig a forgatmányos neve is ki van téve.
Váltónál még megkülönböztetik a kötelezttség nélküli forgatmányt (Giro ohne Obligo), melynél a forgató nem felelős a forgatmányosnak a kötelezettek fizetéseért. A forgatásra egyedül a papir tulajdonosa van jogosítva. A forgatmány alakja a forgatónak a váltó vagy egyéb papir hátára irt nyilatkozat, rendszerint névirása. Az üres F.-t minden későbbi tulajdonos saját nevével kitöltheti, de kitöltetlenül is hagyhatja, amiért is az üres forgatmány minden későbbi birtokost legitimálja, ha azonban a forgatási nyilatkozatok ki vannak töltve, akkor a legitimációhoz szükséges, hogy a kibocsátó forgatási nyilatkozatától le a birtokosig a F.-ok egy szakadatlan láncolata tünjék ki, ahol minden forgatmányos a legközelebbi F.-ban mint forgató jelentkezzék. A F.-nyal tehát a továbbforgatás joga is a forgatmányosra száll. Azonban bármelyik forgató megtilthatja a továbbforgatást és akkor, ha a papir még is tovább forgattatnék, a tilalommal élő forgató ellen a forgatmányos után követőknek nincs visszkereseti joguk. Váltótörvényünk még megkülönöbzteti a meghatalmazási hátiratot v. F.-t, amidőn a forgatmányos a F. által a forgató jogainak érvényesítésére nyer meghatalmazást. L. Váltó.
l. Giro-forgalom.