Keleti nyelvek

l. Orientalista.

Keleti-Poroszország

l. Poroszország.

Keleti sas

(Aquila mogilnik Gm., A. orientalis Cab.), a ragadozók rendjébe, a sólyomfélék családjába tartozó madárfaj. Barna. Az első és másodrendü evezőtollak csúcsai rozsdabarnák. Parlagi sas nagyságu. Keleti faj, mely egy ízben a 40-es években lövetett Magyarországban.

Keleti szél

nálunk rendesen száraz idővel és nyáron rekkenő hőséggel, télen pedig kemény faggyal jár együtt.

Keleti szümcső

(növ.), l. Dombvirág.

Keleti-tenger

(Balti-tenger), nagy belső tenger Európa É-i részében Dánia, Német-, Orosz- és Svédország közt. Az Északi-tengerrel a Skager-Rak és Kattegat útján a Sund, Kis- és Nagy-Belt nevü tengerszorosok kötik össze. A párisi K. h. 10°-tól kezdve körülbelül a 20°-ig nyulik, azután É-nak kanyarodik és az É. sz. 60° alatt két széles öbölre oszlik; az egyenesen É-nak húzódó a Botteni-öböl, a K.-nek Szt. Pétervár közeléig elterülő öböl pedig a Finn-öböl. Bejáratánál a K. 110, legnagyobb szélességében pedig mintegy 275 km. széles. Németországba benyuló öblei: a Stettini-Haff, a Danzigi-öböl, a Frische- és a Kurische-Haff, a Livonia és Kurland közti öble pedig a Rigai-öböl. Szigetei közt a nagyobbak: Rügen a porosz part közelében, a dán Bornholm, a svéd Öland és Gotland, a Rigai-öböl bejáratánál az orosz Oesel, ettől É-ra a Dagö, a Botteni-öböl bejáratánál az jelland-csoport és a Finn-partok mellett az jelbo-csoport és a finn és svéd partok mellett fekvő számos zátony (Skären). A folyók száma, amelyek táplálják, igen nagy; legjelentékenyebbek az Oder, Visztula, Pregel, Niemen, Düna, Neva, Tornea, Lulejel, Umejel és Dal-elf. A sok édes viz, amelyet e folyók belé öntenek és az aránylag csekély elpárolgás okozza, hogy vize jóval kevesebb sót tartalmaz, mint a nyilt oceán. E folyók messze a szárazföldbe bevezető természetes utakul szolgálnak, amelyekhez még a mesterséges csatornák is járulnak, aminők az Eider-csatorna, a hatalmas Kelet-északi-tengeri-csatorna, amelyek az Északi-tengerrel kötik össze és a Göta-csatorna, amely Svédország tavainak és folyóinak segélyével ugyanazt teszi. A K.-ben az az áradás és apadás alig észrevehető; ehelyett időnként, a légnyomás egyenlőtlen megoszlása következtében, különösen ősszel váratlan és hirtelen áradásai vannak, amelyek a vizét a rendesnél 1 m.-rel emelik magasabbra. Az áramlatok nem állandók, nagyobbára ÉÉK-felől DDNy-felé folynak; a Sundban egy felső és egy tenger alatti áramlatot figyeltek meg. A szél gyakran erősen fú és hirtelen átcsap egyik irányból a másikba; ezért a hajózás, tekintve a zátonyok nagy számát, nem csekély veszéllyel jár. Mélysége nem nagy, átlagosan 36 m.; legnagyobb mélységet (395 m.) Gotland szigetétől K-re találták. A Botteni- és Finn-öblökben már október végén megkezdődik a partok közelében a jégképződés és ott november hónapban már a hajózást megszüntetik; hidegebb telekben egyes nagyobb részek, mint a Botteni-öböl is egészen befagy, sőt megtörtént, 1323., 1459., 1709., hogy az egész K.-t vastag jégpáncél borította. Május hónap előtt ritkán lesz minden kikötő szabaddá. Ilyenkor azután sűrü a közlekedés a K.-en; a fontosabb kikötők: Dániában Koppenhága; Németországban: Flensburg, Schleswig, Kiel, Lübeck, Rostock, Stralsund, Stettin, Seinemünde, Danzig, Elbing, Königsberg; Oroszországban: Libau, Riga, Reval, Narva, Kronstadt (Szt. Pétervár) és Helsingfors-Sweaborg; Svédországban: Stockholmm, Karlskrona és Ystad. A K. déli partjait legalább a Visztula torkolatáig már a rómaiak is ismerték. A XI. sz.-ban brémai Adam szerzetes még szintén csak a D-i partvidéket irta le; az egész K. ismerete csak a XII. sz.-ban lett általánosabbá. V. ö. Ackermann, Beiträge zur physikalischen Geogr. d. Ostsse (Hamburg 1883).

Keleti-tengermelléki tartományok

e néven nevezik a Keleti-tenger partján fekvő 3 orosz kormányzóságot; Kurlandot, Livoniát és Esztoniát (l. o.).

Keleti Turkesztán

l. Turkesztán.

Keleti vasutak

üzleti részvénytársaság (Compagnie d'exploitation des chemins de fer orientaux), melynek központi igazgatósága Bécsben, forgalmi igazgatósága pedig Konstantinápolyban van. Engedélyt nyert a következő, a török állam területén épült vasútvonalak üzemben tartására: 1. Konstantinápoly-Drinápoly (318 km.); 2. Drinápoly-Belova-Bolgár határ (243 km.); 3. Szaloniki-Üszküb-Szerb határ (328 km.); 4. Üszküb-Mitrovic (120 km.); 5. Dedeagacs-Demotika-Kuleli-Burgasz (113 km.); 6. Tirnovo-Jambolii (105 km.); összesen 1227 km. A 2-ik vonalnak egy kis része, a 6-ik egészen Kelet-Ruméliában fekszik. Az 1. és 2. vonal, melynek folytatását az ÉNy-i bolgár és szerb vonalak képezik, egyenes és közvetlen összeköttetést tart fenn Budapesttel és Béccsel. A társaság részvényeinek legnagyobb része a zürichi (1890. alakult) «Keleti Vasutak Bankja» birtokában van. L.még Conférence a quatre.

Kelet népe

Széchenyi István gróf hires röpirata, mely 1841. nagy 8-r. 387 lapon Pesten s második kiadásban Pozsonyban 326 lapon még azon évben megjelent és megnyitotta Széchenyinek Kossuthtal 1848-ig terjedő harcát. V. ö. Horváth, Huszonlöt év története (3. kiadás, II. 225-362). Szokásba jött e könyv után a magyarságot K.-nek nevezni.


Kezdőlap

˙