(Alcyonidae), a nyolctapogatókaru korallok egyik családja. L. Bőrkorallok.
l. Kérges öntvény.
bőrhéj, bőrhaj, kéregbőr (növ., gör. periderma), a növény-szövettanban a fáknak a para-anya (phellogenum, lásd Paraj) létrehozta héjszövete. Sokszor csak a felszinen képződik. Eleinte meglehetős egyenletes, sima, fénylő, meglehetős kemény héj. Növekedés folytán a kivüle eső kéreg és bőr elhal és elpusztul. Az ág vastagodásával a külső és legöregebb parasejtek is azon mértékben lehámlanak, aminő mértékben a K. belülről növekedik.
l. Héjrepedezés.
(növ.), l. Bélsugár.
(növ.), l. Zuzmók.
nagyközség Arad vármegye világosi j.-ban, (1891) 1844 oláh és magyar lakossal, vasúti megálló.
tömör vagy áttört tárcsa, sima vagy barázdás, sík vagy íves koszorufelülettel, mely tárcsát vagy forgathatóan vagy rögzítve valamely tengellyel összekötünk. Két kerékcsoportot különböztetni meg, ha működésüket tekintjük. Az elsőbe tartoznak a munkaátvitelre való transmissziók, kerekek, a másodikba pedig azok a kerekek, amelyeket két olyan test közé iktatunk, melyeket nyomás alatt egymással szemben mozgatunk.
Az első csoportba tartoznak a gépművek szíj-, kötél-, lánc-, fogas- és frikciós kerekek, a másodikba a járóműkerekek és gépműveknél néha közbeiktatott vezető szíjkerekek. Utóbbi csoport kerekei rendesen körkerekek, a fogaskerekek pedig néha kerülékesek, sokszögüek és más alakuak. A járóművek kerekeinek alkotórészei: az agy, a küllő, a talp és a sín v. abroncs. A kerék rendesen a tengelycsap körül forog; vasúti, lóvasúti kocsiknál és taligáknál a kerék a tengelyre föl van ékelve és utóbbi a kerékkel együtt forog. Járóművek kerekeinek átmérőjét lehetőleg nagyra vesszük, mert ily módon csökkenthetjük a csapsúrlódást. Közúti járműveknél a talpat lehetőleg szélesre kell venni, hogy az az úttestbe be ne hatoljon. Ez belügyminiszteri rendelettel szabályozva is. L. Kerékgyártás.
(gör.), a halál különféle nemeinek személyesítői, kik a csatamezőn majd a sértetlen harcost támadják meg, majd a halálra sebesültenek adják meg a kegyelemdöfést, majd pedig a holtakat a csatatérről elhurcolják. Később oly cselekedeteket is tulajdonítanak nekik, amelyek a boszu istennőit jellemzik, ugy hogy a K.-et azonosították az Erinysekkel.
teljes köralaku nyilás a középkori egyházi építészet templomainak különösen a főhomlokzatán (a főbejáró ajtó fölött), de egyebütt is, mint p. a kereszthajók homlokfalcsúcsain, az oltárház záródásán, tornyokon stb. A román stilus K.-a eleinte minden díszítmény hiján van, csak egy egyszerü kerettel (libényi templom); később a kerékre emlékeztetőleg oszlopocskákkal mint küllőkkel és egyéb karélyozott nyilásokkal volt többé-kevésbbé gazdagon díszítve s innen kerékablaknak vagy Katalin-keréknek is elnevezték. Hazánkban egyik legdíszesebb K. az apátfalvi templom nyugati homlokzatán van.