Des Moul. (növ.), l. Aranka.
(növ.), l. Egyanyás.
nagyközség Zemplén vmegye szerencsi j.-ban, (1891) 2772 magyar lakossal, posta- és táviróhivatallal és postatakarékpénztárral. Azelőtt jeles szőllőtermő hely volt. Már az Árpádok korában a Monokyak birták, kik közül Miklós 1623. bárói rangot nyert; leánya Anna, br. Andrássy Mátyáshoz ment férjhez s igy a M.-ak kihaltával az Andrássyak örökölték s ma is birják a falut. Itt született Kossuth Lajos 1802 szept. 19.
Azokat az organikus (széntartalmu) savakat, amelyekben a carboxil csoport (COOH) fordul elő, közös néven karbonsavaknak is nevezik; általános képletük tehát
+ +
Rn(COOH)n, melyben R valamely szénhidrogén gyököt (hidrogén, metil, etil, propil stb.), n pedig e szénhidrogén gyököknek a vegyértékét (1, 2, 3 stb.), illetve a carboxil csoportok számát jelenti. A karbonsavak, aszerint amint 1, 2, 3 stb. carboxil csoportot tartalmaznak, 1, 2, 3 stb. bázisuak vagy mono-, di-, trikarbonsavaknak stb. is neveztetnek. P.:
Egy bázisu savak |
H-COOH |
CH3-COOH |
C2H5-COOH |
(monokarbonsavak) |
hangyasav |
ecetsav |
propionsav |
Két bázisu savak |
CH2(COOH)2 |
C2H4(COOH)2 |
|
(dikarbonsavak) |
malonsav |
borostyánkősav |
|
Három bázisu savak |
C3H3(COOH)3 |
C3H5(COOH)3 |
|
(trikarbonsavak) |
akonitsav |
trikarballilsav |
(ásv.), l. Egyhajlásu kristályrendszer.
(gör.), a húrok rezgési törvényeinek tanulmányozására szolgáló készülék. Áll egy hosszu hangszekrényből, melynek felső lapjára alkalmazott beosztása fölött egy-két, esetleg több húr is fel van feszítve. A készüléket szonomernek is nevezik. L. Hang.
(gör.) a. m. monárkia (l. o.).
(gör.), egy szinen több árnyalatával előállított festészeti ábrázolás, melyen néha fehér, esetleg sárga v. arany jelöli a verőfényes részeket. E célra minden szin alkalmas: a kék (camaien bleu), a vörös (camaien riuge) stb., de leghasználatosabb a szürke (grisaille). A német azt mondja: Grau-in-Grau. A magyarnak nincs rá neve. L. Camaien, Chiaroscuro.
(gör.), egy darab kőből faragott szobor v. egyéb tárgya, épületrész, kivált pedig oszlop, melynek törzse nem összeillesztette dobalaku darabokból, hanem egy darab kőből áll.
(eszt.), a drámai párbeszédnek megszorítása, amidőn v. a hős v. az ellenhős magára hagyatva ugyszólván hangosan gondolkozik, maga magával beszél. A M.-nak művészi rendeltetése az, hogy a nézőt beevezesse a cselekvő személyek legbensőbb gondolataiba és szándékaiba. E szerint tehát a M. a hősnek a közönséggel folytatott párbeszéde. A M. kedvenc fogása volt a leggeniálisabb drámairóknak; Faust és Hamlet M.-jai, sok mást nem említve, a világirodalom örökké tündöklő gyöngyei maradnak. De éppen mert a M. nem felel meg a reális tapasztalatoknak, a modern iskola a M.-ot kitörülte a drámai alkatrészekből. A M. más értelemben egy oly dramolet, melyben csak egyetlen egy személy jelenik meg a szinpadon, de oly élénken festi élményeit, mintha több személyt és sokféle eseményeket látnánk magunk előtt. A M. többnyire víg, és ebben a fajtában irodalmunk is elég termékeny (Berczik, Gabányi, Szécsi stb.).