Naturalia negotii

(lat.), a jogügyletnek természete, tehát mindaz, ami a jogügyletnek magánál a jognál fogva (ipso jure) folyománya. A N. külön kikötés nélkül is magoktól értetődnek, ha csak mellékhatározmányilag azoknak ellenkezője kikötve nincs; amit előforduló esetben az, aki arra hivatkozik, bizonyítani tartozik. L. még Accidentalia.

Naturalia non sunt turpia

(lat.) a. m. ami természetes, az nem rút; a cinikusok iskolájának egyik tana, s annyiban való, hogy oly dolog, mely pusztán természeti, nem eshetik erkölcsi megbirálás alá, de nem szabad ugy értelmezni, mint ők, hogy t. i. az ember mindazt megengedheti magának, amit a természet rendje szerint megtehet.

Naturalisatio

(új-lat.), jogi értelemben l. Állampolgárság; állattani értelemben l. Akklimatizáció; botanikai értelemben l. Honosítás.

Naturalis computatio

l. Időszámítás.

Naturalis obligatio

(lat.) a. m. természetes kötelem; ellentéte a civilis obligatio (polgárjogi kötelem). N. jelesül az, melyet keresetileg érvényesíteni nem lehet, de amennyiben nem egészen hatálytalan, mert esetleg mint kifogás érvényesíthető, a teljesítést pedig tartozatlan fizetés címén visszakövetelni nem lehet. Kártyanyereséget p. nem lehet perelni, de a kifizetett kártyaadósságot nem lehet visszakövetelni.

Naturalista

a naturalizmus (l. o.) hive.

Naturalizmus

(lat.), a filozofiában azt az irányt jelenti, melyet pontosabban materializmusnak szokás nevezni (l. o.), a különbség legfelebb az, hogy a materializmus egyedüli valóságnak az anyagot ismeri el, mig a N. általánosabban csak a természetben, amint érzékeink fölfogják, látja az egyedüli valóságot, s minden u. n. természetfölötti elvet elutasít.

N. az esztetikában e század közepén kezdődő műirány. Legelül is a klasszicizmus ellen fordul, mely az irodalmat hamis eszményekkel, pátosszal és retorikával töltötte el és formáiban megmerevedve, élettől s valóságtól messze eltávozva, a nemzetekre már hatás nélkül maradt. A N. először a festészetben tört magának utat, ahol a nagy festők utánzását, a bizonyos akadémikus modorokat a sutba dobták és megkezdték a természet után festeni. Ez a legtisztább forrása a N.-nak. Hegyet, völgyet, világosságot, szineket, perspektivát, csoportokat, arckifejezéseket, testhordást a természet után figyeltek meg, emberi testet pedig soha máskép mint élő minta után már nem festettek. És nem idealizálták többé a valóságot. Azt festették, amit, és ugy festették, amint látták. Ez a N. nagy elve forradalomként hatott a szépművészetekre és a festészetből átcsapott az irodalomba. A N. nagymestere lett Zola Emil, ki a modern kulturéletet minden irányban részletezte, de egyszersmind a társadalom bűneit, az alkoholizmust, a prostituciót, a kéjben való fetrengést, egy szóval az «állatot az emberben» hallatlan merészséggel ábrázolta, végül a testi állapotok és nyavalyák előadásában ritkította párját. A N. magasztos és termékeny elv, de erős tollat igényel, különben az undorságba és unalmasságba sülyed. Az egész irány ma már veszített tekintélyéből.

Natural selection

(angol), l. Darvinizmus.

Naturam expellas furca, tamen usque recurret

(lat.) a. m. a természet visszatér, ha vasvillával űzöd is el; Horatius epistoláiból (I. 10, 24) vett idézet; jó magyarul: a botból beretva sohasem lesz.

Natura naturaus

(lat.), a skolasztikusok filozofiájában a természet teremtő principiuma, vagyis isten: ellentétben a natura naturata-val, ami a teremtett világnak felelt meg; még Spinoza is ezt a megkülönböztetést használja.


Kezdőlap

˙