Oraovac

kisközség Lika-Krbava vármegye lapac-dolnij j.-ban, (1891) 734 horvát-szerb lak. Közelében számos római régiség került napfényre, melyek arra utalnak, hogy itt a rómaiak alatt nagy város v. katonai kolonia állott.

Ora pro nobis

(lat.) a. m. könyörögj érettünk. A kat. egyházban a b. szűz Mária és a szentek segítségül hivására szolgáló ima, mely különösen a b. szűz Mária és a Mindenszentek letenyéjében használatos.

Orás

község, l. Diósd.

Órásipariskola

l. Iparoktatás.

Óraszög

(angulus horarius), valamely égi testen átmenő deklinációkör távolsága a megfigyelési hely meridiánjától. Mivel az egyenletesen forgó éggömbön e távolság az idővel arányosan változik, az Ó. közvetlenül az idő mértékéül szolgálhat; innen neve is.

Oratio

(lat.), beszéd, szónoklat (O. pro domo a. m. beszéd a saját tűzhelyéért, azaz saját érdekében); továbbá: imádság (O. dominica a. m. az úr imádsága, l. Miatyánk).

Orator

a. m. szónok. Oratoria, oratorica a. m. szónoklattan.

Oratio recta és oratio obliqua

(lat.) a. m. egyenes idézet és nem egyenes idézet (függő beszéd); az előbbi az a beszédmód, mikor valakinek szavait szóról szóra idézzük, úgy amint ő mondta, tehát meghagyva benne az első (és második) személyt is (p. Krisztus mondta: «Én veletek vagyok a világ végezetéig»); az utóbbi pedig akkor keletkezik, ha valakinek szavait csak tartalma szerint idézzük (p. Krisztus azt mondta, hogy ő apostolaival lesz stb.). Az utóbbi esetben az idézet tárgyi mellékmondat alakját ölti fel, illetőleg némely nyelvben (p. a latinban) az accusativus cum infinitivo szerkezetét, ha az idézett mondat jelentő. Az oratio obliquában csak harmadik személy van.

Oratoriánusok

v. oratoristák, a nerei szt. Fülöp által 1515. alapított társulat tagjai, akik az egyházi tudományokban valóönképzés mellett betegeket ápoltak s a szenvedőket istápolták, de különös szerzetesi fogadalmat nem tettek. Főkép Olaszországban voltak elterjedve. Megerősítést XIII. Gergelytől nyertek 1574. Hasonló társulatot alapított Franciaországban Berulle Péter, a későbbi bíbornok, 1611., hogy a papságban az egyházi fegyelmet fentartsa s ifjakat képezzen a papi állásra. Megerősítette V. Pál 1631. Az ő iskolájukból kerültek ki Malebranche, Morin János, Thomassin, Simon Rikárd, Massillon s mások, V. ö. Marciano, Memorie istoriche della Congregazione dell' Oratorio (1693,2 köt.).

Oratorium

(lat.) a. m. imaház (l. o.), imahelyiség. Az a zenei nagy szabásu zeneforma is, amelyet ily néven ismerünk, e latin szótól nyerte elnevezését. Eredete a XIII. sz.-ban s még azután is, a vallási misztériumoknak (l. o.) a templomokban való nagyon elterjedt jelenetezéseire vezethető vissza. A XVI. sz.-ban főleg a szentté kanonizált bibornok: Neri Fülöp (1515-95) kezdeményezésére arra a gondolatra jöttek, hogy az ily egyházi jelenetes szertartások előtt és után magasabb zenei szórakozások rendeztessenek a Neri bibornok Animuccia pápai egyházi karnaggyal s annak halála után Palestrinával szövetkezett oly célból, hogy ily alkalmakra négy és több szólamu egyházi szellemü énekeket irjon bibliai szövegekre, melyekben későbben (1650-70) Laudi címen Rómában egész gyüjtemények jelentek meg. Ez énekek válogatott hallgatóság előtt énekeltettek s mivel a templomok imaházaiban adattak elő, O. nevet kaptak, mellőzve lettek a szcenikus jelenetezések,de a bibliai tárgyak s az énekek egyházi szelleme fentartattak. Az O.-i műformát a legmagasabb szinvonalra Händel (l. o.) és Bach (l. o.) emelték a XVIII. sz.-ban, kiknek e nemü termékei még manapság is a zeneirodalom kimagaslásait alkotják, különösen a Händeléi. A XVIII. sz. vége felé s a XIX. sz.-ban aztán a szoros egyházi stilusban kezelt O.-i műformának is alkalmazkodnia kellett a változó korízléshez, mely előbb a félig egyházi s félig világi, utóbb pedig az egészen világi, sőt romantikus irályban is tartott O.-okat honosította meg. E téren az első nagy újító Haydn Józef (l. o.) volt, aki Teremtés s Négy évszak című világi O.-aival erősen áttörte a hagyományos egyházi stilus korlátait. Beethoven Krisztus az Olajfák hegyén, utána Mendelssohn-Bartholdy az ő Paulus és Éliás nagy stilü O.-aival ismét közelébb tértek vissza a Händel és Bach által követett irályhoz, de már Spohr, Schumann, Hiller, Rubinstein, Berlioz s az új iskola számos képviselője mind jobban eltávoztak attól s műveik hatásának fő súlyát nemcsak a romantikus s mitoszi tárgyak O.-szerü megzenésítésére fektették, hanem az újabb hangszerelés, formatágítás és szabad eszményítés előnyeit is fölhasználták, e téren is reformalkotásokkal meglepni a világot. Mind e törekvések csúcspontját aztán végre az újabb kori zeneirodalomban Liszt Ferenc Magyarországi szt. Erzsébet, Krisztus és Szt. Szaniszló c. O.-ai képezik, melyek e téren is egészen új irányt, új iskolát képeznek. Ez irányhoz csatlakoznak a legújabb francia zeneköltők is, kiváltképen Massenet, Gounod, Saint Saëns s mások. Az O.-i műforma mind a két iránya azonban legújabban már sokat veszít az azokat művelők számával szemben. A szinpadi drámai zene nagy elterjedése és felkarolása nagyon kezdi leszorítani a térről az O.-i stilust, kivévén Angliát és Amerikát, hol az O.-i kultusz még mindig erősen tartja magát s az u. n. monstre zeneelőadásoknak fő vonzóerejét alkotja.


Kezdőlap

˙