Stilisztika

l. Stílus.

Stille

Károly, Demme Herman német iró álneve (l. o.).

Stiller

Bertalan, orvos, szül. Miskolcon 1837 jun. 23-án. Orvosi tanulmányait a pesti és bécsi egyetemeken végezte s az előbbin 1863. orvosdoktorrá, 1864. sebészdoktorrá és szülészmesterré avatták. 1864-65. másodorvos volt a pesti izr. kórházban, 1874. pedig ugyanezen kórház belgyógyászati osztályának főorvosává választották. 1876. magántanár, 1886. pedig rendkivüli tanára lett a hasbetegségek kór- és gyógytanának. 1895. előadási engedélye ki lett terjesztve az egész belgyógyászatra. Főbb művei: Az ideges gyomorbántalmak (Budapest 1884, németül is megjelent); A lép betegségei (A belgyógyászat kézi könyve II. kötetében, u. o. 1895); A belgyógyászat kézi könyvének III. kötetében: Az ideges gyomorbetegségek, A hashártya betegségei (u. o. 1897); továbbá számos magyar és német szaklapokban megjelent nagy értékü dolgozata.

Stillfriedi csata

más nevén morvamezei csata, l. Morvamező.

Stillfried-Rattonitz

Rezső Mária Bernát, gróf, porosz történetiró, szül. Hirschbergben 1804 aug. 14., megh. 1882 aug. 9. Jogot végzett és azután állami szolgálatba lépett s a történet tanulmányozásának szentelte idejét. IV. Frigyes Vilmos meghivta őt az udvarhoz s 1840. szertartásmesterévé tette. Ekkor alapította a kir. udvari levéltárat, melynek 1856. igazgatója lett. 1853 óta mint főszertartásmester működött. 1858. a portugál király granddá és Alcantara grófjává tette. 1861. a porosz grófi méltóságot nyerte s azakadémia tiszteletbeli tagjának választotta. Jelentékenyebb művei a következők: Altertümer und Kunstdenkmale des Hauses Hohenzollern (Berlin 1838-67, 2 köt.); Geschichte der Burggrafen von Nürnberg (Görlitz 1843); Monumenta Zollerana (Berlin 1843-62, 7 köt.); Der Schwanenorden (Halle 1845); Kuglerrel együtt kiadta: Die Hohenzollern und das deutsche Vaterland (3. kiad. München 1884, 2 köt., új kiad. 1896).

Stilling

János Henrik, l. Jung (3).

Stillingia

L. (növ., faggyufa), a kutyatejfélék cserjéje, 13 faja Amerikában, Madagaszkáron meg a Csendes-oceán szigetein terem. Levele váltakozó, hasítatlan, virágfüzére ágtetőző, tokja hárommagu. A S. sebifera Michx. (Exoecaria sebifera J. Müll., khinai faggyufa, l. az Olaj- és zsírtermelő növények képmellékletén) alacsony fa, levele hosszu nyelü, magva mogyorónyi, fekete, faggyunemü zsiradék fogja körül. Khinában és Japánban honos, de a mult század vége óta a termesztése ott is, valamint Kelet- és Nyugat-Indiában, Észak-Amerikában, Algeriában és Franciaország déli részén is gyorsan elterjedt. Magterméke a khinai faggyu, a gyümölcséből főzik ki, viasszal keverik és gyertyát öntenek belőle, nevezetesen Londonban mostanában nagy mennyiséget dolgoznak fel; kövér olajat is sajtolnak belőle. A S. silvatica J. Müll. cserje, levele csaknem nyeletlen, szálas, elliptikus v. lándsás. Hazája Dél-Amerika, gyökeréből meghajtó orvosság lesz.

Stillwater

(ejtsd: sztillvatör), Vashington county székhelye Minnesota északamerikai államban, 26 km.-nyire St. Paultól, a St. Croix jobb partján, vasút mellett, (1890) 11,345 lak., nagy számu fürészgyárral és nagy fakereskedéssel, állami fegyházzal és többféle iskolával.

Stilpnosziderit

(szurokvasérc, vas-szurokérc), zsírfényü, salakos vashidroxid, mely veséded, cseppkőforma, szurokfekete vagy feketés-barna szinü tömegekben található és összetételében majd a limonithoz, majd a götithez áll közelebb. K. 4,5-5; fs. 3,6-3,8. Szép példányok ismeretesek a Westerwaldból (Siegen), Csehországból (Cerkowitz). Vasat olvasztanak ki belőle. A világosabb szinü S.-nek, mely rendesen egy kevés rézszilikátot is tartalmaz, rézszurokérc vagy szurokrézérc a neve. Kalkopirit és egyéb rézércek elváltozásából keletkezik.

Stílus

(lat., a. m. iróvessző), irásmód, a nyelvbeli előadás mestersége. Mint minden emberi mesterség, a S. is folytonos fejlődésben van, még pedig egyrészt tökéletesedik, másrészt differenciálódik, azaz új alakokat hoz létre s ilyen fejlődés mutatkozik mind az egyénnek, mind egy irodalomnak, mind az egész művelt emberiségnek S.-ában. Ily fejlődés csak az ember történeti élete körében képzelhető, nevezetesen olykép, hogy az előző nemzedékek vívmánya nem megy veszendőbe, hanem mint tradició átöröklődik újabb nemzedékekre, melyek ismét fölhasználják és a maguk szükségeihez alkalmazva, gyarapítva adják át utódaiknak. Igy az előadás mestersége nagy tökéeltességre emelkedett a régi kulturáju és művelt népeknél a prózában is és afőbb szükségleti köröknek, olletőleg szakmáknak megfelelőleg külön-külön hagyományok, az előadás sajátos alakjai fejlődtek ki; nevezetesen általában véve más a prózai, más a költői stíl, a költőiben más a lira, más a dráma, más az epika S.-a, továbbá más a komoly és más a víg nem S.-a; a prózában megkülönböztetjük a filozofiai (értekező), oktató, történeti, szónoki S.-t; a gyakorlati élet irataiban az üzleti, hivatalos, bizalmas (levél-) S.-t. A S. elmélete a stilisztika, az irásbeli előadás szabályainak rendszere, útmutatás a S. alapfogalmai körül és a S.-beli hagyomány ismertetése.

S. a művészetben, általában a természeti formáknak az ábrázolásnál használt anyag tulajdonságaihoz s a művészi alkotás céljához alkalmazkodó módosulása. A rendeltetésének megfelelő anyaga és formája tekintetében harmonikus hatásu művészi alkotásról mondjuk, hogy stílszerü. Megkülönböztetjük a tárgyi és alanyi stílt. Az előbbi ama törvények összessége, melyeket a művészet egyes ágai, ezek fajai az ábrázolás módja körül követnek, többé-kevésbbé szűk korlátokkal választatván el egymástól, melyek megtartásának a foka szolgál mértékéül a stílszerüségnek. Az épület és a szerkezeti művek, p. butor stílje általán inkább tárgyi, amennyiben alkotójuk művészi egyénisége rajtuk kevésbbé érvényesülhet az anyag törvényei mellett. Az épület p. stílszerü, ha tervezője rendeltetését s kivitelére szánt anyagának a minőségét szem előtt tartva az architekturai tagozatok harmonikus elrendezésével s nem a dekorativ és ékítő elemek festői tömegével igyekezik hatni. Az épületek egyes fajainak anyaga és rendeltetése szerint más a templom, palota, kő-, fa- és téglaépület stílje. Az alanyi stíl a műben a tárgyi stíl keretében nyilatkozó művészi fölfogás főbb sajátságainak összege; lehet egy művész stílje, ha ennek követői vannak, egy iskola stílje; ha nemzetek eszmevilága nyer kifejezést benne: nemzeti stíl. Igy beszélünk Leonardo stíljéről, Phidias iskolájának a stíljéről, a spanyol festészet stíljéről. Ha a művészetek egész köre ugyanazon eszmék hatása alatt áll, keletkeznek a kori stílek, mint aminő a középkorban a román és csúcsíves stíl.


Kezdőlap

˙