Tiszti eskü

vagy hivatali eskü, a közhivatalnok által a hivatalba lépéskor a törvények értelmében leteendő eskü. Természeténél fogva igérő eskü (juramentum promissorium), ugyanazért a hivatali kötelességnek a büntető törvény súlya alá eső megsértése az erre fennálló törvény szerint és nem mint hamis eskü büntetendő.

Tiszti főorvos

l. Orvos.

Tiszti főügyész

az 1886. XXI. t.-c. szerint a törvényhatóság központi tisztviselője. A törvény szerint: a) a törvényhatóságnak jogtanácsosa, azért minden olyan ügyben, melynél a jogi szempont a döntő, határozathozatal előtt véleményét meg kell hallgatni; b) a törvények őre s mint ilyen a törvényhatóság határozatai ellen felebbezéssel élhet; c) képviseli a törvényhatóságot magánügyeiben; d) képviseli a széksértési kereseteket; e) eljár a fegyelmi ügyekben; f) adók s az adók módjára behajtandó tartozások biztosításánál és behajtásánál, jelesül ha a végrehajtás ingatlan vagyonra vetetendő, a T. a koncstárnak képviselője. T.-nek csak okleveles ügyvéd választható. Magánügyvédi gyakorlatot csak a törvényhatóság előzetes beleegyezésével és csak annyiban folytathat, amennyiben ez hivatalos teendőinek pontos teljesítését nem akadályozza. Szükség esetében a T. mellett alügyészek is alkalmaztatnak.

Tiszti kezelés

l. Házi kezelés.

Tiszti leánynevelő intézetek

Hernalsban és Sopronban vannak. Céljuk: katonatisztek leányait nyilvános tanítónőkké képezni. A soproni intézet 4 osztályból áll és a hernalsi intézetbe előkészít. A hernalsi intézet polgári iskolából és tanítónőképző intézetből áll. Mindkét intézetben kincstári és alapítványi díjmentes és felfizetéses, továbbá egészdíjas helyek vannak rendszeresítve. A hernalsi intézet 160, a soproni 70 növendék számára van berendezve.

Tiszti öv

l. Écharpe.

Tisztítás

(dekopálás), azon fémtárgyaknak, melyeket galvánikus fémbevonattal akarnak ellátni, izzás és szódaoldattal való kezelése, valamint hígitott savak és dörzsölő kefék által való T.-a.

Tisztító eskü

l. Eskü (VI. köt. 434. old.).

Tisztító gép

l. Gabonatisztító gép.

Tisztítóhely

(lat. purgatorium), a kat. egyház tanítása szerint amaz igazak lelkeinek tartózkodási helye, akik bocsánatos bűnben haltak meg v. bűneikért életükben Isten igazságának eleget nem tettek s igy tisztulásra szorulnak, hogy a mennyekbe juthassanak. A T. létezését tagadták a katarok, valdiak stb. és megigazulási tanuk alapján a reformátorok. A r. kat. egyház a szentirás több helyén alapuló s áthagyományozott tant a firenzei s trienti zsinatokon ünnepélyesen meghatározta. A T. lényegére nézve az egyház nem határozott, szintugy arra nézve sem, vajjon a külső büntetési eszköz anyagi tűz-e vagy sem? Az egyházi tudomány az előbbire nézve kétféle bűntetést különböztet meg: poena danni, vagyis a mennyei boldogságnak időleges hiánya, és a poena sensus, vagyis belső és külső kínok, amelyek a kisebb bűnök és ideiglenes büntetések elégtételéül szolgálnak (lásd Pokol). Az utóbbira nézve a görögök az anyagi tüzet nem fogadják el, a nyugati teologusok általában mellette vannak. L. még Búcsu


Kezdőlap

˙