halál v. teti sértés esetében, l. Kár.
l. Menetsebesség.
a vasutaknak a közérdekre való befolyását felismervén, törvényhozási úton biztosították minden országban a kormányzat kellő befolyását. Eleinte csak magántársulatok építettek saját kockázattal, később az államok támogatásával. Ez utóbbiak képezik a garantált vasutak csoportját. A rohamos fejlődés azonban sok selejtes alkotást teremtvén, az államhatalom kénytelen volt befolyását mindinkább érvényesíteni, sőt egyes vasutakat az államok önmaguk építettek. Az utóbbi években a garantált vasutak gondatlan kezelése, s ebből kifolyólag az államokat mindinkább terhelő kamatbiztosítások növekedése, az államvasúti rendszer keletkezését szülte. Tényleg ma már Európa minden államában tért hódítanak az államvasutak (l. o.). E fejlődésből kifolyólag vannak társulati vasutak, önálló és állami üzemkezelésben, továbbá tisztán állami vasutak s ezek között olyanok is, melyek társulatok által kezeltetnek.
a vasutakat fontosságuk, építési részleteik, üzleti sajátságaik, közgazdasági jellegük avagy céljaik szerint osztályozzák. Vannak tehát bányavasutak, közúti vasutak, erdei vasutak stb. A mótorral hajtott és már nagyobb, nemcsak helyi forgalmat közvetítő vasutakat (l. Vasút) a törvényhozás a következőleg osztályozza: Angliában: railway, railroad (fő vasutak), light railways (könnyü vasutak), tramway (közúti vasútak); Franciaországban: Chemins de fer d'intéret local (helyi érdekü vasutak), Chemins de fer d'intéret général (fő vasutak), Chemins de fer sur accotement des routes (közúti vasutak); Németországban: Haupt-, Neben-, Vicinal-, Localbahnen stb. Nálunk a törvényhozás és közigazgatás csak négy fajtát ismer: első rendü vasutak (fő és mellékvonalak), helyi érdekü vasutak, helyi, közúti és iparvasutak, mezei és bányavasutak.
l. Pályafentartás.
lásd Állomás.
l. Szállítmányozási ügylet, Nemzetközi egyezmény és Leadás.
két osztályba sorohatók. A könnyebb V.: kisiklás vagy összeütközés hibás váltóállítás következtében, melyek nem járnak mindig súlyosabb következményekkel és a végzetes V.: hídleszakadás, gyorsvonattal való összeütközés a nyilt pályán stb. következtében, amilyen a vasúti személyzet vigyázatlansága folytán fordulhat elő. Emlékezetesebb V. voltak: 1856 jul. 17. Amerikában, a pennsylvaniai vasúton (62 halott, 100 sebesült); 1880 dec. 20. Angliában, a Tay-híd leszakadása folytán (200 halott); 1882 szept. 3. Elzászban, Freiburg és Colmar közt, kisiklás által (68 halott, 120 sebesült); 1889 jun. 12-én Irországban, összeütközés folytán (80 halott, 262 sebesült); 1891 jun. 14. Svájcban, egy vashíd leszakadása folytán a vonat vízbe esvén (72 halott, 130 sebesült), jul. 26. Páris egy külvárosi indóházában (49 halott, 90 sebesült). Nagy feltünést keltett az 1888 okt. 17-iki borkii (l. o.) katasztrófa, mely a kaukázus-szt.-pétervári vonalon III. Sándor orosz cár különvonatát érte.
l. Nemzetközi vasúti egyesület.
l. Műszaki csapatok és intézetek.