a) legnagyobb merülés síkja - a legnagyobb megengedett merüléshez tartozó vízvonalsík;
b) szabadoldal - a legnagyobb merülés síkja és a fedélzet felső élének legalacsonyabb pontja vagy - fedélzet hiányában - a folytonos oldallemezelés felső élének legalacsonyabb pontja között függőlegesen mért távolság;
c) biztonsági távolság - a legnagyobb merülés síkja és - a kidobó- , illetve ívónyílásokat figyelmen kívül hagyva - azon legalacsonyabb pont között függőlegesen mért távolság, amely felett a hajót nem lehet vízmentesnek tekinteni;
d) hajózási zóna - a hajóút osztályozása az 5%-os valószínűségű legnagyobb mértékadó hullámmagasság alapján, a belvízi hajó felszerelése, berendezései, továbbá a szabad oldala és biztonsági távolsága meghatározásához. A hullámmagasság az egyes zónákban legfeljebb a következő:
- 1 zóna - 2,0 m,
- 2 zóna - 1,2 m,
- 3 zóna - 0,6 m.
A mértékadó hullámmagasság a hullámhegy és hullámvölgy között mért azon legnagyobb magasságok számtani középértéke, amelyek száma rövid idejű megfigyelés esetén a teljes hullámszám legalább 10%-a.
2.1 A hajó legkisebb szabadoldal-magasságát és biztonsági távolságát az illetékes hatóság a hajózási zóna és a hajó típusának függvényében állapítja meg.12
2.2 A legnagyobb merülés síkját a legkisebb szabadoldalra és a biztonsági távolságra vonatkozó követelmények figyelembevételével kell megállapítani, azonban biztonsági okokból (pl. a hajótest szilárdsága, a hajó stabilitása) az illetékes hatóság a legnagyobb merülés síkját alacsonyabban is megállapíthatja.
3.1 Minden hajón - a kishajó kivételével - jól láthatóan és letörölhetetlenül kell jelölni a legnagyobb merülést, amelyet az illetékes hatóság felügyelete alatt a főbordasíkban mindkét oldalra fel kell vinni.
3.2 A merülési jel középen vízszintes merülésvonallal metszett körgyűrű, és szükség szerint, ha a hajó rendeltetésszerűen különböző hajózási zónákban közlekedik, kiegészítő merülésvonal(ak)ból áll.
A körgyűrű középpontjának a főbordasíkban kell lennie. A merülésvonal annak a körgyűrűt metsző vízszintes vonalnak az alsó éle, amely a körgyűrű középpontján halad.
A kiegészítő merülésvonal alsó éle a megfelelő hajózási zónára meghatározott szabadoldalnak felel meg.
A kiegészítő merülésvonal(ak)at a fő merülésvonallal függőleges vonallal összekötve a körgyűrű közepétől nézve az orr felé kell felvinni.
A 2. és 3. vagy csak a 3. hajózási zónában közlekedő hajóra a körgyűrű felvitele nem kötelező.
3.3 A merülési jelnél a körgyűrű és a vonalak szélessége 0,03 m, a körgyűrű külső átmérője 0,2 m. A körgyűrűt metsző vízszintes vonal hossza 0,3 m, a kiegészítő merülésvonal hossza 0,15 m.
A zónát jelölő szám mérete 0,06*0,04 m (1. ábra).
A szabadoldal kijelölésére illetékes hatóság feltüntetheti jelzését a hajótesten.
A merülési jel és a köbözési jel összevonható. Ebben az esetben a körgyűrűt metsző merülésvonal - illetve körgyűrű nélküli több merülésvonalnál a legfelső vonal - szélessége 0,04 m.
4. 1Azt a hajót, amelynek merülése eléri az 1 m-t, mindkét oldalán hátul legalább egy merülési mércével kell ellátni. A hajó kiegészítő merülési mércékkel is ellátható.
A mércék helyét, számát és kialakítását az illetékes hatóság a hajózási zónának, a hajó típusának, hosszának, merülésének és úszáshelyzetének (trimm) megfelelően állapítja meg.4.2A merülési mércéket az üres hajó merülésvonala alatt 0-0,3 m magasságban és a legnagyobb merülés felett 0,1-0,3 m magasságban, legalább deciméterenként, beosztással kell ellátni.
A mércék beosztását jól látható színű vonalakkal vagy számokkal (vonalak nélkül) lehet jelölni. A nullapont a mérce melletti fenékszint, illetve rúdgerinces hajónál a gerinc mérce melletti legalacsonyabb pontja.
A merülési mérce beosztását az illetékes hatóság felügyelete alatt be kell pontozni vagy vésni.
4. 3 Ha a hajót a fentiek szerinti előírásoknak megfelelő köbözési mércével látták el, a köbözési mérce helyettesítheti a merülési mércét.
Forrás: Hajózási Felügyelet