Hajózási Szabályzat

4. melléklet - Hajózási jelzőfények színe

1. A hajózási jelzőfények színe kék, zöld, fehér, sárga, vörös lehet.

A fények ötszínű rendszert képeznek. A rendszerben a megengedett kromatikai határokat az egyes színekre vonatkozóan a Nemzetközi Fénytechnikai Bizottság 1975. évi "Fényjelzések színei" című (ILC, IL 2.2/TC-1.6 sz.) kiadványában közzétett hivatalos ajánlásokban foglaltak határozzák meg.

2. A Szabályzatban alkalmazott hajózási jelzőfények kromatikus tartományai az ILC által meghatározott határok között vannak, de egyes színeknél szűkítettek. A tartományokat az 1. táblázatban a színhatárokat jelölő vonalak metszéspontjainak x, y koordinátáit kifejező számértékek tüntetik fel. Az 1. ábra a tartományokat grafikusan ábrázolja.

3. Az 1. táblázatban meghatározott kromatikus tartományok a fényforrás által kibocsátott fény színére vonatkoznak.

4. Az alkalmazott ILC ajánlások (1975) tekintetében, a választott színhatárok kompromisszumot jelentenek a fényjelzés különböző viszonyok közötti felismerhetősége, láthatósága, a berendezések, különösen a fényforrás és a fénykibocsátó anyag tényleges gyártási tűrése és a fényjelzés, illetve egyéb, a jelzési rendszerhez tartozó vagy nem tartozó színes fények egymáshoz való viszonya között.

A Szabályzatban foglalt színhatárok kiválasztása az alábbi okokból történt:

Kék:

Az ILC a kék színű fényjelzés vonatkozásában csak az általános tartományt jelöli meg. Mivel a szűkített tartomány a szín felismerhetőségét nagyobb valószínűséggel biztosítja, ez a tartomány részesült előnyben.

Zöld:

A zöld és kék, a zöld és fehér, valamint a zöld és sárga fényjel nagyobb valószínűségű felismerhetőségének érdekében az ILC-ajánlások szerinti korlátozott határokra esett a választás.

Fehér:

A villamos fény vonatkozásában a fehér színt sárga szín irányában, általában az x = 0,500 értékben kell korlátozni. A nem villamos fény, pl. a petróleumlámpa esetében megengedhető határ x = 0,525-ig való eltolása, amint ezt az

1. ábrán az ILC színdiagramján a szaggatott vonalak feltüntetik. A fehér szín kék felőli határának a kék irányába való eltolására nincs szükség, amint ez az érvényes ILC-ajánlásokban szerepel, mivel hajózási jelzőfényként ez idő szerint xenonlámpát nem alkalmaznak.

Sárga:

A sárga és a fehér fény jelzésre való alkalmazása különleges figyelmet igényel. A fehér és sárga fényjel felismerhetősége érdekében biztosítani kell az x = 0,050 nagyságrendű megfelelő kromatikus elhatárolást. Fehér színű fényjelként petróleumlámpa alkalmazásakor a sárga szín határait a fehér szín felé x = 0,575 értékben kell korlátozni.

Vörös:

A vörös színű fény választott tartománya kompromisszumot jelent a nagy valószínűségű felismerhetőség korlátozott szektora és a vörös és zöld tekintetében színtévesztő személyekre vonatkozó korlátozott tartomány között, amint ez az érvényben lévő ILC-ajánlásokban szerepel.

Forrás: Hajózási Felügyelet


Hajózási Szabályzat - Tippek vízitúrázóknak - Umann Kornél