(Természetbarát Híradó 1996. október-november, Murányi Attila)
Négy
évi kényszerszünet után az idén elhatároztuk,
hogy a sok jó hír hatására ismét érdemes
lesz az országnak ezt a rendkívül értékes,
látnivalókban gazdag, tájképileg is gyönyörű
vidékét újból felkeresni. Az 1992-es Sobieski
túra alkalmával eltöltött négy nap volt
részemről a Szigetköz hattyúdala, mivel az év
novemberében terelték el a Dunát az elkészült
(!?) erőmű üzemvíz-csatornájába
a szlovákok. Azévben lehetett utoljára eredeti állapotában
látni. A pusztulást csak a tévé képernyőjéről
volt "szerencsém" látni, a kiszáradt medreket,
a gaz felverte holtágakat, a száradó fákat.
Szerencsére ezek a dolgok már a múlté lettek.
Az elmúlt évi Sobieski túráról ismét
leszakadva ott maradtunk egy pár napra, hogy újra szemügyre
vegyük a már tavaly tapasztaltakat. Miután a fenékküszöb
elkészült az 1843-as folyamkilométernél, láttuk,
hogy víz bőven van a medrekben, ismét járható
lett a vízitúrázók nagy örömére
és nem utolsó sorban megmenekült a pusztulástól.
Viszont egy jelentős változás történt,
hogy a korábban a nagy Dunába betorkolló ágak
széles gátakkal lettek lezárva, meggátolván
a víz kifolyását a Szigetközi ágakból,
mivel most már csak Dunakiliti felől jöhet be víz
a belső ágakba. Az Öreg-Dunából kiágazó
és abba visszatorkolló ágakat a Duna felé lezárták
és a Szigetközön belül mesterséges ágakkal
kötötték össze. Ez a folyamatosság egészen
Ásványráróig tart, itt már ki lehet
menni az Öreg-Dunára átemelés nélkül.
Mivel a vízutánpótlás egy része kerül
csak az Öreg-Duna medrébe, így az a helyzet állott
elő, hogy Doborgaz-szigetnél és Cikolánál
a belső ágak vízszintje 3-5 méterrel az Öreg-Duna
szintje felett van. Az Öreg-Duna medre viszont szívszorító
látványt nyújt, ahol négy éve még
a víz hömpölygött és nagy hajók úsztak
rajta, ma gaztenger és fűzfák keveréke borítja,
egyre magasabbra törve a száraz mederfenékről.
Csak nagy árvíz esetén fordulhat elő, hogy
ismét megtelik a régi Duna-meder, példa erre az 1993-as
áradás, amikor a rohammunkával összetákolt
Dunacsúnyi-zsilip egyik kapuját sodorta el az áradás.
A belső ágrendszer régi keresztgátjait már
nem találtuk, helyettük nagyobb és kisebb hidakkal kombináltak
épültek biztosítva ezáltal, hogy az ágakban
mindig legyen elegendő víz, nemlétük esetén
a víz nagy sebességgel kifolyna az egész Szigetközből,
mivel a meder esése nagy, kilométerenként 50 cm. Ez
év augusztus elején Doborgaz-szigeten a helyi TSZ vendégházának
udvarán vertük fel sátrainkat, amely a gát mögött
a vízreszálló helytől mintegy 400 méterre
van. Első nap a Zátonyi Duna volt az útirány.
A régi térképeken ezt a festői Duna-ágat
még Kisrévű-Duna elnevezéssel illették.
Kiskocsijainkkal, amelyek itt nélkülözhetetlenek voltak,
toronyiránt az új falu irányába indultunk el,
hogy a zátonyi csárdáig a vízreszálló
helyig vigyük hajóinkat. Ez a Duna-ág valamikor közvetlen
összeköttetésben volt a cikolai belső ágrendszerrel.
Ma ha valaki Cikola felől akar vízen idáig jönni,
három átemeléssel ma is megteheti. Az erőmű
épülete előtt a Zátonyi Dunának csak lefolyása
volt, mivel talajvizek táplálták, emiatt vize ivóvíz-tisztaságú
volt. Nem volt felső beömlése a Duna szabályozása
után. Ma a szivárgó csatornával való
összekötése révén állandó
a vízutánpótlás, viszont kevésbé
tiszta a vize. Mi felfelé indultunk el, kb. 500 méteren a
partra települt nyaralók és horgásztanyák
szegélyezik a folyót, ezeknél kezdődnek a nagy
ívű kanyarok. Hol keskenyebb, hol szélesebb a folyó,
a víz kb. 1km/óra sebességgel áramlik szembe
velünk. A partokat tölgy, nyár és akác szegélyezi
néhol szokatlan módon ezek a fák a vízben állva
is jól érzik itt magukat. Kb. másfél órás
evezés után jön az első kis átemelés,
egy fahíd állja utunkat, alja a vízbe lóg,
úgyhogy csak a víz alatt tudnánk alatta átmenni.
A hozzávezető kb. 50 cm széles gyalogtöltésen,
amely mintegy 30 cm-re emelkedik ki a vízből áthúzzuk
hajóinkat. Csak a ki- és beszállás okoz némi
gondot, mert a bokrok és fák miatt kevés a hely, de
ezt is túléltük. Alig 1 km-es evezés után
újabb bürü, de ezalatt könnyebb az átjutás,
mindössze én szálltam ki a hajóból, felemeltem
az egy szál pallót, hogy a többiek simán átevezhessenek,
én meg áthúztam alatta a kajakomat. Ez a két
bürü Tejfalut köti össze Dunakilitivel, mivel a kőhíd
nagyobb kerülőt tesz a falubélieknek szükségessé.
Újabb kanyarok az egyre keskenyebb és sekélyebb folyón,
közben a bedőlt fákat kerülgetve, belógó
bokrok alatt bujkálva a kőhidat értük el. Ez
alatt mindössze három méter széles és
mintegy 80 cm magas a hely, hogy átjussunk. A víz - a szűkület
miatt - gyors, belehúzunk, hogy a híd alatt ne kelljen evezni,
fejünket lehúzva simán átjutunk. Két 90
fokos kanyar, a víz egyre gyorsabban folyik, mivel a folyó
néhol már csak 4-5 méter széles és nagy
a mederesés is.
Elérünk egy gátat, amelyet átvágtak,
hogy a víz akadálytalanul folyhasson ebbe a Duna-ágba,
két méter széles a hely, a víz gyorsan folyik,
de mi erősebbek vagyunk nála és egy túratársunk
kivételével felevezünk a kb. 6 méter hosszú
zúgón. Rövid evezés után érjük
el a Dunakiliti duzzasztóhoz vezető utat, amely alatt nincs
átjutás, itt át kell emelni, mivel csak átereszek
vannak az út alatt. A folyó persze még folytatódik
tovább.
Kiskocsira raktuk kajakjainkat, irány fel az útra, itt egy jó kis büfében elköltöttük magunkkal hozott ebédjeinket és oltottuk szomjunkat borral, azért nem sörrel, mert legszívesebben forralt bort ittunk volna. Azt hiszem ezzel elég jól jellemeztem az idei "nyarat", amely csak a naptár szerint volt az. Ebédünk és a bor elfogyasztása után kiskocsijainkkal két km-es gyalogtúra következett a körtöltés alatti szivárgóig, ahol egy hatalmas zsilip is található, ezalatt szálltunk ismét vízre. Ezt a helyet a térképen Csölösztősziget néven lehet megtalálni. Itt álljunk meg, mivel a Kisrévű-Duna folytatásáig vízre szálltunk. Előtte nagy tábla a parton, hogy bérelt horgászvíz, de az evezést nem tiltották, nem csodálkoztam volna tavalyi Duna-Tisza csatornai "élményeim" után, ha ez így lett volna. Elindultunk, nemsokára a bal parton egy minden luxussal ellátott három szintes épület, csodálatosan parkosított terület, gondosan nyírt gyeppel egészen a víz széléig. Csak német szót lehetett hallani és vagy száz horgászbot meredezett felénk a vízre. Szerencsére hely volt bőven, a folyó itt legalább 50 méter széles és lám mintha nem is ugyanaz lenne, a víz ragyogó tiszta. Még azt is el tudom képzelni, hogy az osztrák sógorok kedvéért még a vizet is megszűrik :-). A partok gyönyörűek, sűrű erdő végig. Alig 1 km után újabb kőhíd, olyan alacsony, hogy az alja vízben volt. Kikötöttünk az egyetlen hivatalos kemping területén, itt padok, asztalok találhatók, ahol a hozott ebédet elfogyaszthattuk. Hajóinkat ismét kiskocsira téve a kemping kapuján keresztül távozva mintegy 100 méteres átemelés után ismét vízen voltunk, még egy átemelés letudtával. Ez nem akármilyen, kb. 500 méterre a hídtól árammal telített drótok és elektródák lógnak alá egy drótkötélről és a parton tábla figyelmeztet magyarul és németül, hogy "Nagyfeszültség! Életveszélyes!". Ez igen, a saját hazámban végre elértük, hogy idegennek számítok, hogy gazdag osztrák horgászok, jó pénzért az én tulajdonomat is képező folyót ki tudja milyen engedéllyel lezárjanak! Közben női hang rikácsol német nyelven a partról a luxus lakókocsiból és sátorból, amiért merészeltem megközelíteni az elektromos halzárat. Nagy nehezen kikötöttünk a horgászbotok között a parton, hogy átemeljünk, de eszük ágában sem volt odébb menni, hogy egy kicsit több helyünk legyen. Közben nekünk kellett magyarázkodni, hogy mit keresünk itt és hogy nem rongáljuk meg az elektromos halzárat. A vezetékben lévő feszültségről érdeklődtünk, fogalmuk sem volt, hogy milyen erős áram lehet benne, de én mint szakember szerint 24 Voltnál nem több. Viszont nem mindenki ért hozzá. Az esetet baráti körömben elmondtam, mindenki fel volt háborodva. Mindenesetre amit ma ebben az országban a horgászok megengednek maguknak, az felér egy kisebbségi diktatúrával.
Átemelés után egy szép szakasz következett
ismét és rövidesen elértük azt a szivárgócsatornát,
ahová jóval lejjebb két napja átemeltünk.
Egy rövid gyorsfolyású folyószakasz leküzdése
után éri el a folyó, illetve innen kezdődik,
a szivárgócsatornát. Itt továbbevezve értük
el a már korábban említett Csölösztő-szigetet,
ahol egy 100 méteres, elég magas átemelés után
folytathattuk utunkat. Kb. 1 km után elértük a gyorsfolyású
Doborgazi Duna-ágat, amely már hazafelé visz. A túlparton
rövid pihenőre kikötöttünk, hogy körülnézzünk.
Egy gazzal benőtt sóderhegy tetejéről egészen
közel a Dunakiliti duzzasztó volt látható. Erdő
takarása mögött a fenékküszöbön
átzúduló víz hangát hallottuk. Az ősmederben
továbbhaladva egy gyönyörű sóderpadon jót
napoztunk, majd rövidesen nagy zúgás hallatszott, egy
záráson zúdult át a víz. Mi nem vállaltuk
a leereszkedést, mert veszélyesnek ítéltük,
inkább átemeltünk. Vízre szállás
után a gyors vízen negyed óra alatt értünk
vissza Doborgazra. Közben elszánt túrázók
haladtak az árral szemben kenuikkal, hogy eljutottak-e Kilitire,
nem sikerült megtudni. Következő túránk
a Jakab-szigetek bejárása volt. A doborgazi ágból
a vízre szállás után azonnal jobbra egy mesterséges
ágon két km után már a Cikolai Dunán
vagyunk, ez az ág keríti körbe a Jakab szigeteknek nevezett
több tucat kisebb és nagyobb szigetből, illetve holtágakból
álló területet. Egy nap nem elegendő az összes
ág bejárására, viszont körtúra
keretében a legszebb részek bejárhatók. A Cikolai
Dunán Doborgaztól 1órai evezés Cikolasziget,
előtte egy keresztgát van, amelyen könnyedén
le lehet menni. A község magasságában egy kis
kikötő van halászkunyhókkal. A szemközti
parton egy komp árválkodott.
A sóderos lejárón kikötöttünk, hogy
megnézzük a régi Szigetközi túrák
bázistáborát a gát mögött. A táborhely
ma is megvan, csak a füvet nem kaszálja senki és a tábort
a szántótól elválasztó szép és
árnyékot adó nyárfasort ki tudja miért
kivágták, vagy tudatosan, mint a Nagymarosit?! Mindenesetre
jobb táborhely, mint a Doborgazi, mert a község központjától
és az üzletektől kb. 200 méterre van és
még egy nyomós kút is van a bevezető utca sarkán.
A cikolai ágon lefelé haladva jó félóra
után érjük el azt a híddal kombinált gátat,
amelynek zúgója a folytatása annak a szigetközi
ágnak, amelyet Ördögároknak hívnak és
lehetővé teszi, hogy egészen Ásványráróig
végigevezhessünk a Szigetközön. Erről a későbbiekben.
A gáttól visszafordulva most már végig áramlással
szemben áteveztünk a cikolai ágrendszer azon ágába,
amelyen az erőmű megépülte előtt ki lehetett
menni az Öreg- Dunára, most ez egy széles gáttal
le van zárva, hogy a víz ne tudjon a Duna felé kifolyni.
Innen két ág megy a cikolain kívül északnyugati
irányban. Bármelyikben elindulhatunk, mi a jobboldali ágon
indultunk el, közben jobboldalon egy holtágat jártunk
be, megcsodálva annak érdekes növényvilágát
és kristálytiszta vizét. Körben gémek,
kócsagok, kacsák, gólyák, kormoránok,
mindenfelé a visszaéledt természetnek köszönhetően.
Mindig a lassan szembefolyó vízzel evezve, ez lényeges,
mert hiába a jó térkép, itt könnyű
eltévedni, haladtunk felfelé a keskeny folyóágon,
amikor az egyesülve a fő ággal egy keresztgát
állta utunkat, amely szintén híddal volt egybeépítve,
itt könnyűszerrel átemeltünk és elköltöttük
aznapi ebédünket. Jó 60-70 cm-rel magasabb vízszinten
folytattuk utunkat, mígnem egy holtág betorkollásánál
egy óriási gémtelep keltette fel figyelmünket.
Az óriási nyárfák legfelső ágvilláiban
kb. 1,5 méter átmérőjű fészkekben
költenek ezek a kecses, rendkívül óvatos gázlómadarak.
Nemsokára újabb, de kisebb átemelés, a víz
átfolyik a gát tetején, kiszállva könnyedén
átúsztatjuk a hajókat és kint vagyunk ismét
az Öreg-Duna gátjánál. Itt egy gyorsfolyású,
rövid mesterséges csatornán felevezve érjük
el a Cikolai Duna és a Doborgazi Duna közös ágát,
itt a gáthoz állva szemügyre vesszük az Öreg
Dunát, amely jóval alattunk hömpölyög, víz
csak a régi hajózóútban van, a keresztgátak
magasan kiállnak a mederből, és rajtuk már
hatalmas bokrok, fák telepedtek meg. Fél órai kényelmes
evezés után ismét otthon vagyunk Doborgazon. Hazagurítgatjuk
kajakjainkat, kellemes fürdés, vacsora, amely közösen
készült. Estig az aznapi túra értékelése,
kártyaparti.
Forrás: A Magyar Természetbarát Szövetség honlapja