Rexa Dezső: Margitsziget
(részletek)
[...]
A SZIGET történelmünk előtti világáról
nem maradt hírmondó. Sokat regélhetnének azok az emberi csonttöredékek, amiket
most egy századja tártak fel a munkások ásói.
A szomszédos Aquincum, a római katonai város, a határőr
légiók otthona volt. Erődépítkezései ide is átterjedtek; a hűs szigeti világban
valami római nagyúr, Jupiter tudja, valami katonai főparancsnok nyári üdülőt
építtetett rajta és a nagy világbirodalom legészakibb városában így tette kellemessé
magának a távolléteit a boldog Urbs-tól, Rómától.
Hanem
azután a Margitsziget története egy lesz a magyar föld és a magyar víz
történetével. A földdarab ilyen hatalmas folyam közepén nyugalmat ígér.
A nagy víz jó védelem, a magánosság is nagyon kívánatos, a gondok embere
itt jobban megtalálja nyugságát és több időt áldozhat áhítatának. Ezek
szabták meg aztán a sziget sorsát. Az esztergomi érsek várat emeltetett
az Esztergom felé eső parton, tornyos kastéllyal. A balszigetparton a
Szent János vitézek vára épült s abban klastromuk. Aztán itt tartotta
udvarát Imre király, kinek elei s utódai szívesen vadászgattak a sziget
ártalmatlan vadjaira. Majd itt kerestek és találtak csendes otthonra a
premontrei rend fiai, utóbb a domonkosrendű apácák meg szerzetesek és
időmultával a minoriták és ciszterciták is.
De a Duna is formálta a sziget
történetét. Amikor csendes egykedvűséggel folydogált vize a Fekete tenger felé,
akkor ott nyugodtan élt minden. Világi és egyházi lakói békésen éltek kedvteléseiknek
vagy hivatásuknak, csak amikor távol, a hegyekben megindult az olvadás, amikor
az országos eső hónapokon át paskolta a határokat, amikor a messzi felhőszakadás
mérhetetlen víztömeget zúdított a fékezetlen Duna völgye felé és a méltóságosan
hömpölygő folyam medrébe tolakodva elöntötte egész vidékét s a folyamágyban
meg nem férvén kicsapott a földekre és veszedelme lett embernek, állatnak és
minden ingó s ingatlan marhának - akkor az ájtatosok szigetének sorsa is eggyé
lett a partokéval és véget ért a csendes nyugalom.
Ott,
ahol a vén Duna kebelén körülöleli az anyaföld elszakadt gyermekét ártalmatlansága
idején is tekintélyes, széles víz, de mikor rakoncátlan lesz és a távoli
vidékek rohanó víztömegétől duzzasztva kilép medréből, a szép vadvirágos
füzes partot egyszerre kis tengerrel árasztja el. Akkor jaj a szigetnek!
Régi rozsdabarnára fakúlt betűk mondják el, hogy 1012-ben volt az első
vízár, mely rátámadt az itt új hazát talált távolkeleti népre. Képzelhető,
mi lehetett akkor egy árvíz...!
A fékevesztett vízé lett az egész
föld, ameddig a szem ellátott, sőt még azon is túl, ameddig a vízrengeteg el
tudott kalandozni, egészen a dombos vidékig.
1267-ben, - mondja egy Árpádkori
írott könyvünk - karácsonyi szent ünnepünk körül és a rákövetkező év vízkereszt
ünnepén, a jó apácáknak nagy volt a veszedelmük. A hevenyészett töltések, kőhalmok,
földfalazások, amikkel körülrakták a szigetet, semmi sem volt a folyam erejének
és a klastrom is nagy víz alá került és lakói étlen-szomjan ágyacskáikra kuporodva,
napokon át imádkoztak a Nagyboldogasszony kegyelméért és reménykedve
várták, hogy a víz lefusson. A medrébe visszatért Duna nyomán mindennek vége
volt. Kis kertecskéjük virágos ágyaiban, ahol kedvesen nyitott nyaratszaka a
Szent-Pál kulcsa, gingallózott a Szent-György virág
kis harangja, illatját párálta a Szent-János fő bolyhos levele - majd most bokáig
fog érni a fövény...
Istenem, ezek a kis virágok most
még úgy is aludták téli álmukat, de jaj, mi lett a kis nyuszikákkal, meg őzikékkel,
meg fácánmadarakkal, amik itt éltek a sűrű bokrok alján? Hát bizony, azok mind
elvesztek.
Üressé
tette a pagonyt a vízáradat; hogyne, mikor volt eset, hogy a vízből csak
a sudár fák hegye állott ki és a menekült szerzetesek, ha visszanéztek,
a szigetnek más nyomát sem láthatták.
Az utolsó katasztrófális árvízről,
mely 1838 tavaszán elsöpörte a régi Pestet - a Margitszigetről csak egyetlen
képrészlet beszél és arról, hogy ott mi történt a rémnapok alatt, nem sokat
tudunk, aminek egyszerű oka, hogy a várost nem érdekelte, ami a Dunán Pest
fölött történik, csak az volt a fontos, ami alatta lehetséges, hiszen a víztől
való megszabadulás attól függött, miként képes a vízár az alsó Duna-vidéken
utat nyitni magának...
Egy egykorú feljegyzésből csak annyit tudunk, hogy:
... jött az 1838. emlékezetes
árviz és nem hagy csak kis pontot sem, mit nem nyelt volna el özöne. A sziget
ekkor nyert majd egy lábnyi iszaptakarót, a fák kérgét az erőszak-sordorta
jégtömegek halálosan megsebezték; a nádor nyárilakának alsó szobái azóta
nem heverhetik ki nyirkosságukat; a cédrusnak s egyéb kül-éghajlati
névényeknek itt van pusztulási kezdete...
A nádori lak falán még maiglan
hirdeti egy kis vörösmárvány-tábla, hogy az 1838. évi március szörnyű napjaiban
a fékevesztett Duna itt két és fél méter magasságot ért el.
A nádor természet- és kertészet-szenvedélye
teremtette gyönyörű sziget 1876-ban és 1897-ben ismételten sokat vesztett. A
tavaszi áradások megint elöntötték az egész parkot és részben a víz árja, részben
a víz veszett sodrával száguldó jégtáblák sok kárt okoztak a ritkaság számba
menő növényzetben.
Ez az emlékezetes áradás a szigetnek
egy sok tekintetben érdekes titkát tárta fel. A víz sodra meglazította a klastromromok
közti talajt, s egy kincskereső kertészlegény az iszapban túrva, egy még soha
meg nem bolygatott sírt tárt fel s ha annak gazdag lelete nem is jutott
hiánytalanúl a nemzet kincstárába, a Margitsziget múltjának mégis van nehány
szép tárgyi emléke a Magyar Nemzeti Múzeum régiségtárában.
[...]
Az Árpádok idejében a sziget nem volt olyan mint
a mi időnkben; kiterjedése, alakja más volt. Egyszerű zátonyból keletkezvén,
időről időre változott. (Sőt még most is, mióta a Margit-híd felépült, változtatta
fekvését, de most felső partszélei rögzítve vannak s a változás nem akkora.)
Kezdetben három, olykor négy szigetből
állott. Az alsó végében volt a Festősziget. Nem is lehetett valami kicsi
földdarab, hiszen Buda városa, aki e szigetet uralta, nehány száz forint haszonbért
kapott érette a bérlőtől, aki a nagy fizetség dacára sem járt rosszúl a bérleményével.
Ezt
a szigetet József főherceg 1873-ban Budavárosától átvette azzal, hogy
azt hozzácsatolja a Margitszigethez, pompás díszkertté változtatja a nagy
közönség számára. A nemeslelkű főherceg így vállalt kötelezettségeinek
rövid idő alatt eleget is tett s azonfelül még ellenszolgáltatásképen
városi jótékony célra huszonötezer forintot is adományozott Budapest városának.
A budai Dunaág az ősidőben jóval
keskenyebb volt, s a budai s a szigeti partok között egészen csekély volt a
távolság, amit nehány régi megbízható kép is bizonyít és tudjuk Ilosvai
Toldijából is, hiszen abban a király Budáról nézi végig, vitéze mint vágja le
fejét a cseh Mikolának.
A FORGANDÓ idővel együtt sokszor
változott a sziget neve is. A király, amikor maga köré gyűjtötte országának
jeleseit, úgy kívánta, hogy fényes otthona köré az udvari méltóságok is építtessenek
maguk számára palotákat. Így volt itt Esztergom érsekének a vára, és bizonyára
volt még több főúrnak is, amiért a sziget neve akkor Urak szigete
lett. Az udvar ott vadászgatott, nyulászott s így kapta a Nyulak szigete
nevet.
Nevezték még Szent-András szigeté-nek
is, majd pedig az ott levő ájtatos hajlékok után Boldogságos Szűz-Mária-
vagy röviden Boldogasszony szigeté-nek.
A törökök, valószínűleg az ott élt és a magyaroktól sűrűn emlegetett, de onnan
elmenekült apácák után Lánysziget, Kyszadaszi néven emlegették,
ha szó esett róla...
A Nyulak szigetének latin elnevezése volt: Insula leporum.
A legenda szó szerint azt írja, hogy a Boldogasszony szigete "annak
előtte mondatik vala nyulak-szigetének". Az Insula leporum - igaz
- így is fordítható, azonban jelentheti azt is, hogy: kedves, kellemetes, ékességek-szigete,
mivel a leporum szó származhat a lepus latin szóból is (ami, nyulat
jelent), de származhat a lepor-ból, aminek az értelme: "ékesség".
Ezt fővárosunk egyik tudós történetírója
mondja és szószerint igaza is lehetne, de a kedves betűvető soror Lea akkor
ne tudta volna jobban, mint a mai nyelvtudós...?
Palatinus sziget-nek is
nevezték a jóval későbbiek.
A
KÖZÉPKORBAN a sziget messze volt Pesttől, Budától, ha onnan átláttak,
csak a pesti pusztaságot meg a kis Óbudát láthatták és ennek a tartozéka
is volt. De messze lévén a lakott helyektől, mint a magánosság gyógyhelye
vonzotta az arra áhítozókat. Jó helynek ígérkezett, hogy ott élje a szerzetes,
az apáca ájtatos elmerülésben élte napjait. Ez a magánosság vonzotta oda
már jó korán a fehérköntösű premontratensieket, majd később a Szent Ferenc
kisebb rendjét, a minoritákat, utóbb pedig a magyar király leánykájának
számára itt kapott helyet a Domonkos - magyarán: dömés - rendű apácák
klastroma.
A sziget magánya, enyhe világa,
zavartalan csendje jó volt a sínylődőknek s ott gyógyították a messziről odajött
betegeket és a maguk lelki szenvedésektől elernyedt szívét.
A klastrom lakói a királyok bőkezűségéből
és a hívők áldozatkészségéből bírtak annyit, hogy bőségesen telt megélhetésükre
és jótékony segítő munkásságukra.
Budának több házát, vásári jövedelmét,
a pesti parton Új Bécs nevű helyiséget (ehhez tartozott sokszázad előtt a mai
Városligetünk is) birtokul sajátjuknak vallhatták s az ősrégi nyomokon fennállott
jobb s bal parti közlekedés királyi adomány alapján nekik juttatott szép hasznot.
Még egy 1752-ből maradt térképen rajtataláljuk a révátkelést s még akkor is
Apácarév annak a neve.
A sziget ragyogó szelleme e zárda
sima köntösében élő királyi gyermek.
A tatárüldözte Béla királynak leánya, Margit abban a korban,
amikor még bábuval játszik a gyermek, felöltötte a fátyolt és ment "a mindenható
Istennek tisztességére és Istennek anyjának szeplőtlen
Szüz Máriának neve és oltalma alá... mert a klastrom nem azoknak helyek, kik e
jelenvaló jókat, e világi jókat keresik, hanem azoké, kik a jövendő mennyei
jókat keresik..."
Az
atyja által isteni szolgálatra felajánlott királylány tíz éves, mikor
átlépi a Nyulak szigetén álló Boldogasszony klastromának küszöbét
és "berekeszteték a klastromban, miképen szokás prédikátor-szerzetbeli
test nélkül lakozó sororoknak klastromában". Ott tizenkilenc évet
tölt nagy megalázkodásban, nagy igénytelen megelégedettségben és huszonkilenc
éves, amikor előre megérezve elmúlását, egy java télbeli szombat nap kora
hajnalán e világi országnak birodalmát elhagyja. Elnyugovék s "legottan
e szentséges szüznek ő orcája csodálatos fényességel megfényesedék és
vala ő szemének alatta oly igenszép világosság, mintha megaranyozták volna
az ő orcáját szemének alatta ..."
E tüneményes alak szelleme él a Nyulak szigeté-ből
Szent Margit sziget-té nőtt pompás
sűrűség romjai között. Az ő hangulata reszket a nyári nap hevében, a holdas
este ezüstös fénymámorában. Az egyház boldog leányát ez a fenséges hangulat
a magyar lelkekben szentté avatta; a magyar nép kanonizálta az ő Szentháromsága:
a hite, a szeretete, a hódolata nevében... Szent Margit asszony az ő magyar
neve.
A dömés klastromnak ezt az alázatos
sororját glóriával övezte a magyar irodalom és költészet. Az első költő, aki
felőle énekelt szintén az ő klastromának lakója volt. Ráskai Lea leírta életének
fenséges legendáját a hivő és a költő lelkének szent rajongásával.
[...]
A sziget magányát és csendjét persze gyakran megtörte az élet
zaja. Már az is, hogy rajta vezetett át a közlekedési út, így élénk járáskelés
volt rajta.
A dúsgazdag zárdák ügyes-bajos dolgai is sok embert hoztak
ide. Jöttek a felek, akik ügyeiket intézték itt el, jöttek mások, akik nevelésüket,
oktatásukat itt keresték, és jött végeláthatatlan sora azoknak, akik testi vagy
lelki nyavalyájuk gyógyítását itt remélték.
Kun László óta hanyatlik a zárdai élet. A királyi kegyek sem
fordulnak feléjük többé, aztán hogy jön a törökdúlás, az apácák és a szerzetesek
mindúntalan kénytelenek elhagyni otthonukat, majd meg újra visszatérnek oda.
Mikor aztán a török állandósul Pesten és Budán, akkor a szigeti apácák úgy elmennek
onnan, hogy vissza sem térnek soha többé. Keresték azokat a helyeket, ahol nincsen
a pogánynak hatalma s végül is Pozsonyba jutnak, ahol az utolsó margitszigeti
apáca száz évnél is hosszabb szenvedésteli élet után 1637-ben halt meg.
Szent Margit áldott teste is Pozsonyba került, onnan Pestre
s itt a II. József elrendelte egyházi mozgalmak zavaraiban nyomtalanul elveszett.
A Margitsziget ájtatos csendjét
a hadi élet zaja váltotta fel. Jó stratégiai pont volt az a keresztény hadaknak,
midőn a töröktől visszavették a budai várat. Az ostromlók ide vontatták
ágyúikat, hogy a keleti oldalról se maradjon lövetlen a vár. Az ágyútorkok bömbölve
törték a várfalakat és aztán az ágyúállások az apácák üresen maradt földjén
helyet adtak a keresztény hadikórháznak. Talán az isteni jóságot az emberekre
leimádkozó sok fehér lélek fenn a magasságos mennyégben várta az ott lent szárnyrakelt
harcos lelkeket és vitte az Úr fényes trónusa elé.
[..]
ELHAGYVÁN
a török az országot a sziget kihalt és romhalmazzá lett és papíron a pilis-csabai
uradalom kihasználatlan, parlagon heverő részét képezte. Az uradalom még
1274-ben Mois nádor hasonnevű nádor-fia adományából jutott a Dömés apácák
birtokába, de azt 1715-ben újra be kellett telepíteni, s az uradalom tulajdonjogi
kérdését még mindig nem rendezték, amikor jött a Josephinismus, amikor
az uradalmat a vallási alapítványhoz csatolták végérvényesen.
A vallásalap intézősége a szigetet
bérbeadta. Jó buja kaszáló volt, s utolsó bérlője, valami Májer Óbudáról még
szőlőt is ültetett ott s nem hiába. Mikor pedig az 1790. évi pozsonyi diétán
a bécsi célirányos politika egy osztrák főherceget választatott meg Magyarország
nádorává, akkor a sziget bizonytalan sorsa is megváltozott. II. Lipót király
negyedik fia, Sándor főherceg kerülvén így Budára, - a bécsi fényes és változatos
élet után nehezen törődhetett abba az elmaradt,
szürke, egyhangú kisvárosi életbe, mely az akkori Pest-Budán reá várt. Hogy
egy kissé módja legyen szabad idejét kellemesen eltölthetni, legalkalmasabbnak
találták a Margitszigetet arra, hogy a bécsi Schönbrunn
formájában üdülőt szerezzenek számára.
A Magyar Hirmondó-ban
1792 őszén ez a kis hír látott napvilágot:
Nádor-Ispány ő Fő Hertzegsége
rajta van tellyes igyekezettel, hogy az ugy nevezett Sz. Margit vagy más
névvel Nyul-Szigetéből eggy kies mulató helyet formálhasson. Derekassan
készülnek ugyanis benne az ő Fő Hertzegsége költségén a szép épületek és
kertek; mellyek által visszanyeri ezen hely néminemüképpen előbbeni fényességét.
Az
ifjan elhalt Sándor főherceget testvéröccse József követte a palatinális
méltóságban. Ez szenvedélyes természetkedvelő és kertész lévén, üres óráiban
jómaga gondozta a szigeti ültetvényeket: nyesegetett, oltotta, szemezte
a fákat, virágágyakat szabott ki oda, ahol kívánatos volt a széles útak
közti gyepsíkokat megtörni sokszínű foltokkal. A sziget iránt érzett nagy
szeretete vezette, amikor keresztülvitte, hogy az kincstári birtokká legyen;
majd utóbb királyi adományképen a sajátjává lett.
József nádor 1800-ban feleségül vette I. Pál orosz cár leányát
Alexandra Pawlowna nagyhercegnőt s attól kezdve
a "magyar főhercegi család" életének kedves, meghitt színtere lett az elhagyottságából
immár pompás díszparkká átalakult Margitsziget.
Az orosz cár leánya, mint budai lakos nagy izgalmat teremtett
úgy a felséges dinasztia, mint a kettős főváros
lakóinak körében.
A budai vár nem volt hozzászokva
ahhoz, hogy fenséges lakói legyenek. A nádor főhercegi mivolta először nem jelentett
többet, mint amennyit az nyomott latba, hogy egyszerre egy valóságos "főhertzeg"
hivatali utóda lett az egykor oly nagy szerepet játszott, minden főnemesi családok
közül kimagaslott nemzeti családok sarjainak. Az aulikusok persze a fenséges
császári ház tagja előtt hódoltak, a császár, (akkor még nem osztrák császár)
- öccse volt, és a nádorság tündöklő fényében
állván, mindenki azzal a gondolattal tekintett reá, hogy palatínussá lenni jóval
több, mint főhercegnek születni...
De József főherceg-nádor egyéni
szeretetreméltósága utóbb még e különbséget is elenyésztette. A nádor másfél
évtizede volt a budai királyi kastély lakója, midőn házasságát a nemzet már
az igaz magyarság örömünnepeként ünnepelte.
Az északi nagyhercegnő még csak
tizenhat éves, midőn daliás férjét követve a magyar fővárosba ért és nemcsak
az országban, de a magyar szívekben is otthonra talált.
Az
ifjú férj, - aki oly szerencsés volt, hogy nála a politikai ügy szívüggyé
is vált - mindent megtett, hogy az orosz cári udvar életköréből ily hirtelenséggel
kiemelt nagyherceg-kisasszony új otthonában jól érezze magát. Ehhez aztán
alkalmas segítség volt a Margitsziget is, a díszkertté alakított Dunasziget,
a nádorok buen retiro-ja. Közel van és mégis messze a város zajától
és a városi tömegektől. Nincsen magas kerítés fala és mégis elzárt kert.
Hatalmas fák, sűrű bokrok, szépséges virágágyak, terjedelmes gyepmezők,
aztán bár nem nagy, de meghitt kényelmet nyújtó kastély, a rekkenő nyári
napokon a hatalmas folyam rohanó vize által lehűtött pompás friss levegő
és mindenek felett az idilli csend bukólikus hangulatai, excellens millieu
egy grande duchesse számára.
[...]
A
MÚLT ÉVSZÁZAD első nyári hónapjában csendes, de mégis nagy ünnepe volt
a magyar irodalomnak a Margitszigeten.
Az akkor még élete delén álló Kazinczy Ferenc, aki kétezer-háromszáznyolcvanhét
napig tartott rabsága közben egy napot szabadon
tölthetett el - azt a Margitszigeten a katonai telep közelében élte át. Kufsteinből
hajón hozták őt és néhány rabtársát Pestig, hogy innen aztán - már csak rövid
időre - a munkácsi vár kényszerült lakójává legyen.
Kiköténk a Margitszigeten - írja fogságának rendkívül
érdekes naplójában az 1800. július 30.-i napról - s engedelmet nyertünk,
hogy a Dunában megfürödhessünk...
Az államfoglyok egyikének, Hirgeist
Ferencnek atyja Kazinczytől már jóval előbb értesítést kapott, hogy fia mely
napon lesz a Margitszigeten s mikor Chipault napoleoni ezredes és Kazinczy
a Dunában uszkáltak, a pesti parton látták sétálni az öreg Hirgeistet.
Kazinczy átkiáltott hozzá: - Kit keres az úr?...
- Senkit! - volt a válasz.
- Hazud az úr - tréfálkozik vele a költő;
- úgye, a Ferencet keresi?
- Azt!
- Az itt a parton áll és én a vízben. De
az úr nem jön Nini leánya nélkül. Hozza őt elő és hozzon csolnakost, mert az
itt nincsen...
És félóra múlva Hirgeist a leányával
jöttek. Összeszaladánk a partra. A tizenkét esztendős gyönyörű gyermek most
a legszebb leánnyá, s tizenhét esztendős leánnyá változva lép ki a csolnakból;
egy igazi Venus Anadyomene. - Megölelé bátyját. Körültekinte rajtunk, s nekem
szaladt. Testvériesen sorba csókolt bennünket.
Az
itt említett gyönyörű Nini - utóbb báró Prónay Simonné lett, és akinél a "természet
egyezésben vala önmagával, arca nem vala szebb, mint lelke; s mi lehet szebb,
mint a szenvedő szépség?" - Kazinczynak végnapjáig ideálja volt. A leányka,
mikor először látta, tizenkét éves volt, s a
szigeti találkozás után tíz esztendőre a rajongó költő egy ömledező szonettel
ünnepli ezt a felejthetetlen találkozást.
A SZIGETEN tehát egy időben volt
katonai építmény s abban katonaság, de nem soká élhettek ott a szigeten, mert
akkor lett az a nádori kedvtelések helye. Az építmények ott lehettek, ahol ma
a Casino áll, onnan felfelé, körülbelül a Mihály kápolnáig szőlő terült el.
Képzelhető, hogy koraőszi nyári éjszakákon milyen jól laktak szőlővel a szegény
bakagyerekek.
A szigeti szüret a főherceg családi
ünnepe volt; a Petit Trianon magyar úri
változata. József nádor idejében a szőlőkert igazán világraszóló zajos szép
napot szerzett a szigetnek, amikor 1814 őszén a napoleoni Európa liquidálására
Bécsben összegyűlt diplomatákkal ott mulatott I. Sándor cár is, a nádor-főherceg
sógora. Alexandra Pawlowna akkor már régen künn porlott az ürömi kápolna kriptájában,
midőn testvérbátyja, a cár III. Frigyes Vilmossal, a poroszok királyával eljött
pár napi látogatására a budai várba. Persze, hogy I. Ferenc, a magyar
király is lejött a fejedelmi vendéglátásra s ez alkalommal (októbernek huszonhetedik
napját jegyezte akkor a kalendárium) a Margitszigeten fényes szüretet csaptak
a vendégek tiszteletére.
[...]
EGY NAGYON korai leírásban olvashatunk nagy elragadtatással
írt sorokat a szigetről, mely akkor már éppen megszűnt a közönség mulatóhelye
lenni.
1803-ban egy németül szívesen
és igen ügyesen verselő és prózátiró pesti könyvkereskedő az akkori kedvelt
formában: levelekben rajzolja meg Pestnek és környékének képét s a szigetről
szóról szóra így ír képzeletbeli barátjához intézett levelében:
Bizonyos, hogy ön szeretné
tudni, hogy ez a sziget, - amelyet már annyiszor megmutattam a távolból,
- milyen a közelből? és mit talál rajta az ember? Most azonban nem csekély
szomorusággal meg kell mondanom, hogy e szép tájék gyönyörűségei, amelyekből
ezelőtt a közönség kivehette a részét, ez idő szerint elvesztek neki. Míg
akkor a közörömök és szórakozások számára egynehány alkalmas mulatóhely
állott itt, most ezeknek nincs helye
itten; a közönségnek pedig teljesen hozzáférhetetlen lett a sziget. De hiábavaló
az én sajnálkozásom, mert - úgy hallom - a sziget jelenleg a főherceg-nádor
fácánosa, s a palatínus, - mint tudja - Budán tartja székhelyét és az egész
város örömmel veszi, hogy e szeretett
és tisztelt fejedelmi személyiség ezt a kis területet minden feszélyezés
nélkül bírja, őmagának pedig nincs oka, hogy emiatt kényelmetlenül érezze
magát, mert tudatában van annak, hogy a két város polgársága a természet
gazdag ölén a környéken sokfelé találhat helyet kedvteléseire...
Később aztán a jó főherceg megosztotta
a gyönyörűségek szigetét a pest-budai lakossággal. Egy részét ugyan a császári
ármádia vette birtokába, de ez nem soká tartott, azután a polgári közönség ismét
élvezhette.
A SZIGET gyógyvizű forrásáról
persze tudtak már a régiek is. Tudtak róla, de - úgylátszik - nem nagyon éltek
vele. A cseh származású Korn Frigyes 1833-ban Spiritus Asper &
Spiritus Lenis álnév alatt Budáról és Pestről
egy németnyelven írt ügyes ismertetőt adott ki. Ebben elsorolja az ikervárosok
fürdőit, amikor végül így emlékezik a szigeti fürdőkről:
A Palatinus vagy Margit
sziget északi részén, a Duna közepén az úgy nevezett fürdőbódé (Badhäusel)
fölött nyár idején és a téli tartós hidegben falmaradványok lesznek láthatóvá,
s azok alól meleg forrásvíz buggyan elő.
Azidőtt, amidőn ez a könyv napvilágot
látott, nem is szolgálhatta a melegforrás a közönséget. A szerző könyvének más
helyén elmondja, hogy akkor a szigetet a tulajdonos főherceg-nádor elzárta,
aminek meg is volt az oka.
...Egykor - írja -
mindkét város közönsége élvezhette a remek szigetet és évente a július hónapnak
Margit-hetében (13-ika körül) vasárnapon itt népünnep zajlott le, mely csaknem
egy időbe esvén a bécsi Brigitta ünneppel, igen hasonló volt ehhez. Ámde
a féktelen jókedv, mely itt a mulatókat eltölté a fák, bokrok bántalmazását
és egyéb kártevéseket vont maga után, úgy, hogy ennek következtében a kacagó
pázsitokkal, kerti díszekkel pompázó sziget, - mely a legkülönbözőbb
pompás virágokból szőtt virágágyak, a változatos csalitok és az illatokat
páráló bokrok, dísz és gyümölcs fák közt kanyargó árnyas utak, s romok közt
elvesző ösvények által páratlan szépségű lett - és Calüpszó kedvenc otthonáról
híres mesés Ogüpia szigetre emlékeztet
- most nem téve kivételt senkivel sem - mindenki elől el van zárva.
A negyvenes években, amikor a már gyakrabban Nádor-sziget
néven emlegetett Margitsziget a pest-budai közönség gondolkozásában helyet szorított
ismét magának és ha nem is gyakran látogatott kirándulóhelye
lett a természet ölére vágyakozóknak - az odajutás nem volt egyszerű. Nem rendszeresen
és inkább a maguk zsebére dolgozó csolnakosok bonyolították le a forgalmat a
sziget és Ó-Buda között, minthogy akkor még a sziget e pest-megyei helységhez
tartozott.
Hogy milyen kalandos volt egy-egy
ilyen margitszigeti kirándulás, arról kedves képet nyerünk az Életképek
1845. évi kötetéből. Valószínűleg a szerkesztő, Frankenburg Adolf tollából olvassuk
itt e kis közleményt:
ÁTSZÁLLÍTÁSI MULATSÁG.
Múlt héten, midőn a' már
nehány napig tartott hőség még az árnyékban is majdnem harminzczkét foknyi
volt, kedvünk kerekedett az úgy nevezett Margit- vagy nádorszigetet meglátogatni.
A' legrekkenőbb hőségben átsétáltunk Budáról Pestre 's ráültünk a' gőzösre
's egy rongyos ponyva alatt, mert ujat azon csekély haszonból, mellyet a'
testvárosok közönsége mintegy 20-30 ezer pengőforintig az igazgatóság zsebébe
cseppent, még nem lehetett csináltatni, a' császárfürdőig vitettük magunkat.
Itt kiszállottunk, mivel nem volt kedvünk egy bérkocsisnak azon pár száz
ölnyi térért, melly a' fürdö 's azon hely közt fekszik, honnan a' szigetre
rozzant ladikon 's rozzant révészek által történik az átszállitás, két váltó
forintot fizetni; felballagtunk lassan a' dunapartra, 's midőn több gödröt
átugrottunk, nehány keritésen átszöktünk, 's a' vontatólovak általi elrántást
kikerültük volna, félsülten érkezénk az átszállításhoz, 's itt majdnem másfél
óráig lesvén a' csolnakra, melly épen két perczczel előbb indult el egy
sereg természet kedvelőkkel 's olly
fontolva haladt, hogy azon kis tért, melly a' budai part (a pestiről tilos
az átszállás!) 's a' sziget közt fekszik, rendesen fél óra alatt szokta
meglapátolni, - valahára az egyetlen sajkába belökettük magunkat, 's félóra
mulva a' szigetnek hűs árnyiba jutottuk.
Az igaz, hogy itt igen
szép minden: a' legbujább 's örökzöldnek tetsző friss növényélet gyönyörködteti
a' szívet, felviditja kedélyünket - csak az átkozott szunyogok ne volnának! -
körülsétáltuk a' szigetet 's miután azt az egy pár kőhalmot, mit itt romnak
neveznek, megvizsgáltuk, elértünk a' kertészlakhoz 's megszólitánk egy
fehércselédet, hozna valamit falatozni 's letelepedénk egy ronda asztal mellé,
mellynek különféle "garnitur"-jai aligha Vikus czukrásznál készültek.
Egy pár negyed óra mulhatott, midőn elénkbe tétetett egy fazék savanyu tej,
három késhegynyi avas vaj 's múlt hónapban sütött árpa-rozsos kenyér. Megelégedtünk
a' ránézéssel 's pár pohár friss vízzel leöblitvén étvágyunkat, útnak indultunk.
A' parthoz értünk 's pedig szerencsénkre,
mert ha két perczczel később jövünk, a' sajkának már csak hűlt helyét találjuk.
Midőn a' császárfürdőhöz értünk, "Buda" gőzös épen óronk előtt defilirozott
le a' szőke Duna hullámain 's még valódi szerencsének mondhatni,
hogy egy elkésett bérkocsiba vethettük magunkat, ki részint irgalmasságból,
részint öt váltó forintért haza döczögtetett bennünket.
Azután, hogy szigetünk ismét megnyílt
a fővárosi lakosság előtt, kellemes és kedvelt kiránduló hely lett, ahol majálisozni,
kerti ünnepélyeket, diákösszejöveteleket rendezni, szerelmes bujkálásokon csókot
lopni, sőt még párbajozgatni is lehetett. A Dunaszigetében nem csak akkor volt
bősz párosviaskodás, amikor ott "öklelődzött egy cseh" és Toldi Miklós vele
megvívott. Századokkal utóbb - nemzeti elnyomatásunk legszomorúbb idejében
- például két magyar író (Tóth Kálmán és Friebeisz István) mérte ott össze fegyverét.
[...]
JÓZSEF FŐHERCEG, a magyar honvédség
első főparancsnoka a Margitszigetet már mintha nem is tartotta volna magántulajdonának,
hanem részben atyja szellemét, részben a főváros iránti szeretetét követve,
azt a nagy közönség előtt korlátlanul megnyitotta. 1868. év nyarán, őszén folyt
is már ott a lázas munka.
Még csaknem egy évtized választja el Budát és Pestet attól,
hogy Budapestté legyenek, de a "fürdőváros" gondolata már erősen kísért. Eszményibb
fürdőhelyet hol lehetne széles e világon találni, mint a Margitsziget? S a mondott
esztendő tavaszán a legolvasottabb magyar képeslap Mi ujság? rovatában
ez a közlemény látott napvilágot:
A MARGITSZIGETI FÜRDŐ kiépítése
és ékesítése nagyban halad előre, s a nap forró sugarai elől menekülő fővárosinak
sok gyönyört fog szerezni. A mit a rácz-fürdő képes nyújtani, azt itt még
a pompa és ízlés fogja emelni. Légszeszvilágítás is lesz a szigeten
s 600 vendéget be fogadni képes épületeken kívül, gond van fordítva oly
építményekre is, melyek a közönség élvezetére számítvák: kávéházak, tánctermek,
restaurátiók stb-re.
Ősszel aztán ugyancsak e lap közönsége
ezt az örvendetes hírt olvasta:
A FŐVÁROS EGYIK NEVEZETESSÉGET a margitszigeti
fürdőt a jövő nyár folytán már hihetőleg át lehet adni a közhasználatnak.
A szigeten erősen folynak a munkálatok s a gépház, egy nagy fürdőépület,
mely a kádfürdőket foglalja magában, már tavaszra készen lesz. Az
utak szabályozásával és kövezésével nagyrészt készen vannak. A szigeten
lóvonatú vasútat is építenek, melynek töltését és útját már egyenes
vonalra emelték, szóval az illetők mindent elkövetnek, hogy a természet
által kiessé és széppé alkotott szigetet egyszersmint kellemessé is
tegyék. Sokan bámulják már is a magasra szökellő meleg forrást, melynek
kellemes vize minden eddig létező budai vizet felülmúl. E forrás gyógyhatása
a Nemzeti színház egyik tagján már be is bizonyult, kinek idült májbetegségét
rövid idő alatt meggyógyította. A sziget berendezése Heinrich orvos
eszméje után történik.
(A közhasználatnak akkor átadott
gyógyvíz száztizennyolc méter mélyből szökken, negyvenkét és fél foknyi meleg
kén, szénsav, radioaktív tartalommal. Az újabban nyert s a főméltóságú asszonyunkról
nevét nyerte Magda-forrás háromszáztíz méter mélységből buggyan, hőfoka pedig
hetven fok Celsius mércéje szerint. Az innen szerte küldött Palatinusvíz közkedveltségét
bizonyítja, hogy abból évente háromésfélmillió palackkal fogyaszt a közönség.)
Ugyancsak a Vasárnapi Újság
egy rövid híre 1877-ben már beszámol arról, hogy ez év júliusáig a Margitsziget
mint fürdő, milyen látogatottságnak örvendett. A rövid hír így szól:
A Margit-sziget az idén sokkal látogatottabb,
mint tavaly volt. A fürdőt több beteg használja, mint eddig s a lakások
legnagyobb része ki van bérelve. A vendégek névjegyzékéből még csak egy
szám jelent meg 209 vendéggel. Ezek között a külföldet még csak egy bukaresti
magánzó, a monarchia másik felét pedig
egy bécsi házaspár s egy gráczi úr képviselik; a többi lakó vendég fővárosi
és vidéki.
[...]
MIKOR még a költők, a lírikusok
éppen annyira, mint az epikusok észre se vették, jelenik meg a magyar irodalomban
egy regényes kis történet azon a címen: "Saidár
és Rurik avagy Margaréta szigete Buda és Pest között. Egy történet IV. Béla
király idejéből". Bachich Józsefnek
ez az éppen nem magasröptű története sem Pesten vagy Budán jelent meg, hanem
Pozsonyban 1808-ban és nincs egyéb jelentősége, mint hogy aztán 1812-ben akad
egy somogyi úr, aki ebből színpadi darabot csinál s ezt még a Nemzeti Szintházunk
első esztendejében játszották is. Ezt a kezdetleges szomorújátékot aztán 1854-ben
Fáncsy Lajos a kiváló színész és színházi ember újra átírta és azzal
elég szép sikert aratott. A Margitsziget romantikája megfogta a közönséget és
az szívesen merült el az elnyomatás napjaiban a költészet zsandárt híréből sem
ismerő világába.
De nem ez az egyetlen színdarab, mely a sziget romantikus világában
játszik, hanem ezek egyike sem tudott jelentőssé
válni.
A Margitszigetről írók sorában
a Dunavidék kereszténységének korai századában élt a sziget "szorgalmatos és
okos szűzéi között Ráskai Lea a dömésrendi apáca, aki az éjszaka csendjében
mesélt a keresztény magyarok hívő lelkéhez a Margit szigetének hitbéli varázsáról"...
De az első istenáldotta költő,
aki a Margitszigetről énekelt Arany volt. Először, igaz, csak úgy csusztázza:
mikor jó Toldi Miklós előtt a két gyermekét elvesztette anya felsír:
Dunaszigetében gyilkolá meg egy cseh,
Isten a pokoltól soha meg ne mentse...
Aztán, amikor a szalontai "kis
nótáros"-ból a nemzet nagy költője lett s pesti lakos, örömmel jár séta kedvéért
a kies Margitszigetre s midőn mint aggastyán a csendet, nyugalmat és vigasztalást
keres mint a sziget lakója, 1877-ben újra megszólal költészete, úgy hogy
azt az évet "áldott évnek" mondja. A csendes magányban sokat sétál s elüldögél
a "tölgyek alatt" ... s a kedves padot komoly-tréfás kedvében, német szóval
kereszteli el:
Dichterbank.
.
A sziget ura, a "magyar főherceg"-nek
méltán nevezett József, a maga vendégéül tekinté az agg költőt s a hálás költő
örök emlékkel áldozott a szíves házigazdának. A Toldi szerelme ama részében,
ahol Toldi elvesztett Piroskájának margitszigeti sírját keresi fel, egy
hangulatos, megható versben megemlékezik a fejedelmi vendéglátóról, aki
S hagyta, hogy a környék agg fülemiléje
Éneke utóját ott elzengicsélje,
Azután hallgatva ott várja halálát ...
A vendéglátó főherceg fia pedig
a költő kedves tölgyeinek közelében szobrot emelt az "agg fülemilének"
s a szobor két oldalára elmés célzásul a Buda halálá-ra az Attila kincsének
két öblös csészéjét állította.
A szigeten nyaraló Arany kedvenc
helye volt az a kis tölgyes, amelyről énekelte:
A tölgyek alatt
Még most is el-ülök;
Bűv-kép csalogat,
Ábrándba merülök
Hajó-kerekek
Zúhogását hallom...
"Hajrá, gyerekek:
A vízi malom!"
A tölgyek alatt
Im meglep az alkony,
Hűsebb fuvalat
Zörög át a parkon:
Felhők szeme rebben:
Haza sietek,
Jobb ott, melegebben,
Ki vén, ki beteg...
E tölgyeket ma is kegyelettel keresi fel az értelmes, művelt
és költészetet, költőt becsülő szigeti sétáló s most a fák alatt táblát
is talál, mely hirdeti, hogy ezek az ARANY JÁNOS TÖLGYEI...
(= Rexa Dezső: Margitsziget,
Bp. [1940] Officina, 4-38.)
|