Akinek még egy 1849-iki magyar hírlap akad a kezébe (kevés volt, s ami volt, megsemmisítették), az fog egy rövid tudósítást találni abban, mely jelenti, hogy június 20-ikán reggel 10 és 12 óra között nagyszerű napudvar volt látható az égen.
Lesznek élő emberek, akik emlékezni is fognak rá.
Valóban a legnagyobbszerű perhelia volt az, amit látni lehetett.
A koróna, a hálósz és a melléknap egyszerre.
A koróna egy emberöltő időben egyszer ha előfordul. A hálósz századot átlépő ritkaság; a kettő a melléknappal együtt portentum: égi csoda, melyről a természettudósok köteteket írnának más békés időkben.
1849-iki júniusban nem voltak Magyarországon természettudósok, kik az akkori melléknapot leírták volna.
Hajh, akkor a kettős napot észre sem vettük; nekünk az éjszakánk volt kettős!
Kétszáznegyvenezernyi orosz hadsereg hömpölyödött alá Magyarországra.
Pihent, rendezett, harcedzett hadsereg.
Kétségbe kellett esni.
Voltak forró képződésű emberek, akik azt hitték, hogy még lehet győzni.
Voltak? Voltunk!
Ha ők jönnek ránk kétszáznegyvenezer emberrel, mi állítsunk eléjük félmilliót.
Minden ember, aki él, mozog, ki kezét emelni bírja, ki a férfi névre érdemes, talpra! Minden eszközt, ami vasból van, aminek éle, hegye van, fegyverül a kézbe; és aztán egyszer kell meghalni. Csak nem akartok tán örökké élni, férfiak?
Keresztes hadjárat lett hirdetve a betörő ellenség ellen. A papok prédikálták azt a szószékekből. És invokálták a rögtönzött fegyverekre a hadverő Jehova áldását.
Erős vonást képez e rettenetes korszak illusztrációjában ez a veres kereszt.
Feltűzte azt mellére a református és evangélikus éppen úgy, mint a katolikus. Feltűzte a zsidó is. A nemzet parancsolta!
Nem látott a keresztben más jelvényt senki, mint egy rettenetes idegen hatalom támadása elleni országos protestációt.
Elenyészett ez iszonyú veszéllyel szemközt minden valláskülönbség, minden dogma.
Lánghy Bertalan maga hordta kezében a felkelt nép előtt a veres keresztes zászlót. Maga a protestáns pap. A kormány hirdette a keresztes hadjáratot, s a protestáns papok nem álltak elő, mint a konstantinápolyi schismaticusok, az ostrom alatt a filioque fölött civakodni, hanem utánozták Amiensi Pétert. Sokan megkeserülték azt.
Lánghy Bertalan roppant tábort toborzott már össze. Kaszákkal, lándzsákkal, fejszékkel fegyverzett tábort. Ő maga volt a vezér. Mi tudomány kell ahhoz? Rárohanni az ellenségre; nem gondolni a meghalással; vágni, míg az ellenben tart. Akarat, elszántság, elkeseredés volt hozzá elég.
Az ellenséget nem ereszteni át a Tiszán. Ez volt az ő feladatuk.
A szent Tiszán, melynek folyama még akkor is határvonalat képezett magyar és nem magyar között, mikor végig be volt fagyva. Ennek a bal partját ne tapodja ellenség.
Június huszadikán ezrével lepte el a népfelkelés a Tisza melléki rónát.
Forró nap volt, a föld izzott, az ég sápadt.
Déltájon e sápadt égen csodatünemények tűntek fel.
A nap tányéra elmosódott, s tompa, szögletes küllőkkel vette magát körül.
Ennek a neve a koróna.
Azután nagy távolban a naptól látszott egy kerek fényudvar, körös-körül, a szérű belseje felé halványpiros, a külső oldala gyengén zöld, mint a szivárványé. Ez a hálósz.
S a fényudvar keleti oldalán ott sápadozott egy másik nap. Oly egyenlő sápadt, szaggatott szélű mind a kettő, hogy nem lehetett választani, melyik az igazi, melyik a melléknap.
A nép meg volt rettenve e tüneménytől. Soha élő ember nem látott ehhez hasonlót. Tanult emberek is csak tudományból ismerik, s megdöbben a szívük, midőn előttük áll egy században egyszer.
A végveszedelem jele az égen! suttogák a babonások.
Lánghy Bertalan látta jól, hogy a nép baljóslatot lát, s ez égi betűket nem lehet letörülni onnan emberi kéznek.
Azt a betűt ott merészen el kell olvasni! S mint nagy Constantin tette a csata hevében, hozzákiáltani: In hoc signo vinces! (E jelben győzesz.)
Az ősz pap felragadta a keresztes zászlót, s felállt a kunhalomra, és kalapját elveté magától.
Istennel akart beszélni.
Te, ki onnan felül jeleket mutogatsz nekünk! Fegyvereink diadalát jóslod-e, vagy elveszésünket? Biztatóul mutatod, hogy magának a napnak is van ellensége, kit hatalmas kezed támaszt az égen s kit kezed letöröl onnan ismét? Melyikünknek a napja az, amelyet le fogsz törülni a kettő közül? Óh, bizonyosan azt hagyod meg, mely áld, világít, éltet, felmelegít. Azt, mely neked szót fogadott, s megállt az Ajalon völgyében, míg híveid harca bevégződött; azt, mely elfeketült és vért ontott kebléből, midőn szent fiad a keresztfán megdicsőült; a mi hazánknak napját, a te istenségedet hirdető napot. Bizonnyal azt tartod meg! Éljen az én lelkem, hogy e tünemény a mi napunk dicsőségét jelenti.
A lelkész ki volt már akkor hevülve a naphosszat tartó buzdításban, erei fel voltak dagadva halántékain; arcán túlvilági megdicsőülés sugárzott.
A nép meghatottan, fedetlen fővel hallgatá Istennel való beszédét.
Óh, mert ha nem a mi napunknak dicsőségét mutatnák jeleid, akkor óh, uram, ne lássam én semmi napodat többé. Ne legyek élő azon a földön, amelyet hazámnak nem nevezhetek többé! Haljak meg ott, ahol ezen te zászlódat kezemből kiejtem.
S azzal kiejté kezéből a zászlót, végigesett a kunhalom ormán, és meghalt.
Az Úr szaván vette, és betölté kívánatát. Jót tett vele. Az oroszoknál már ki volt rá mondva az ítélet: ötszáz kancsukaütés és deportáció Szibériába.
Az Úr megőrzé szolgáját, és magához vette.
Nem volt az csodatünemény, a patológia majd jól meg tudja azt magyarázni; szertelen volt a hőség, az ember nagyon fel volt indulva, s régtől hajlandó az apoplexiára.
Hanem a keresztes hadat ez eset szétzavarta. A nép hazaoszlott.
Csak egy kereszt maradt még, mely segítsen.
Az a kereszt a kardmarkolat.
És az sem segített messze.
A júniusi perhelia két napjából nem a régi nap maradt az égen.
Ezt az asztronómusok sem vették észre de mi tudjuk.