VI. | TARTALOM | JEGYZETEK |
A JOBBÁGYSÁG jelentékeny része, mint láttuk, egyik vagy másik úton, de kiszakadt régi életformájából és válságba került, az átmenet válságába. Vándorolt, megtelepült s újra vándorútra kelt; elnyomorodott, fellázadt, megszökött; irtásföldeket szerzett s megint elveszítette; katonának ment s megismert egy új világot; parasztpolgárrá lett, uradalmi cseléddé lett, zsellérré {146.} lett, bérmunkássá lett, telkes gazdává lett; találkozott sorsának más vidékről szakadt társaival, de összekerült más osztálybeliekkel és más nemzetbeliekkel is; harcolt ura ellen, vagy meghunyászkodott előtte, szolgálta és kijátszotta, szerette és gyűlölte, tanult tőle, de tanította is, és jobban megismerte életét, mint addig bármikor; és mindeközben folyton, mindezekkel az élményekkel, változásokkal gazdagodott és változott maga is, hogy válságokból utat találhasson, hogy sorsának kérdéseire választ merjen adni.
Az új magyar népdal valóban ilyen válasz. Ott vannak benne a messzebről jött parasztcsoportokkal, az úri osztállyal, az idegen nemzetiségekkel való találkozás eredményei egyaránt; ott vannak a dialektus-határokat elmosó integrálódás, a közössé- és általánossá-válás kétségtelen eredményei; ott van a régi stílussal való kapcsolat, de ugyanakkor e stílus kereteinek rendkívüli arányú kitágítása, modernizálása, leegyszerűsítése és mégis továbbfokozása, a régi életformából való kiemelése és beiktatása a megváltozott élet minden kézzelfogható közösségi megnyilvánulásába. Látjuk: a magyar népi dallamvilágnak, hogy egyáltalán érvényes maradjon a nép életére, e nép történetének egy jelentős fordulópontján át kellett alakulnia, s nyilván így kellett átalakulnia. A forma egyszólamú maradt, zártan, szimmetrikusan épült négysoros képlet maradt, ritmikájában szótól és mozdulattól függő, alapvonalaiban régi dallamemlékekre támaszkodó hiszen az a közösségi hagyomány, az a sajátos népi „egyéniség”, mely valamikor a régi, most az új népzenét alakította, szerves folytonossággal él benne tovább, amellett a jobbágyélet közösnek maradt, nehéz külső keretei megtartják közösnek az elkövetkező időre is: de lehetőségei, szerkezeti távlatai kibővültek, alkalmazkodókészsége megnőtt, kapcsolata az élettel, a valóság új formáival valósággal megsokszorozódott. Állandó, szoros szövetsége az ifjúsággal épp ezt a vitalitást példázza legszebben, legtüntetőbben. Melyik parasztréteg alakíthatta ki vajjon: az-e, amelyik legtöbbet vándorolt, vagy amelyik legmozdulatlanabb maradt, az-e, amelyik alásüllyedt és elnyomorodott, vagy amelyik meggyarapodott és elindult a polgári lét felé vezető úton? Amelyik benne élt a régi jobbágytársadalom szívében, vagy amelyik kiszakadt abból különleges, elszigetelt és megrekedt életmódra? Erre a kérdésre egyelőre nem tudunk határozottan válaszolni, inkább csak feltevéseink lehetnek. Aki szökött, bújdosott, katonáskodott, sorstársaival érintkezett, fellázadt, földet szerzett és veszített, tehát élményekben leginkább gazdagodott s legkevésbbé maradt konzervatív, de dalos kedvében változatlan: inkább a zsellér lehetett, mint a parasztpolgár. Még 1910 és 1945 között is szívesebben, jobban és többet énekelt faluhelyen a párholdas kisparaszt, mint a nagygazda, viszont a teljesen nincstelen napszámost nyilván épp nehéz életkörülményei miatt meglehetősen nehéz volt dalra bírni. Az uradalmi cselédség, a „puszták népe” inkább a réginek (és újnak) konzerválásában játszhatott szerepet. Az következnék ebből, hogy az új népdalnak a zsellérsorból időnként kitörő kisparaszt volt a kialakítója, az uradalmi cseléd a megörzője, a jobbmódú paraszt a terjesztője; az alsóbb nemesség tőlük tanulta és hozzájuk csatlakozott, mikor előbb ösztönösen, később öntudatosan magáévá tette, ami „népi” tehát részben az övé is. A feltevés tetszetős, de ma még, kellőszámú adat {147.} híján, aligha mehetünk ilyen messzire; az egyes funkciók nyilván sohasem különültek el ilyen mereven, s mondottuk, hogy a „kívülről” és „felülről” érkezett kezdeményezések feldolgozása, amolyan áttekintő összefoglalás, tehát mélyebb és magasabb társadalmi rétegek bizonyos együttműködése (akár a jobbágyosztályon belül) a stílus kialakításában kezdettől fogva fontos szerepet kellett, hogy játsszék. Legvalószínűbbnek tűnik ilyen módon, hogy az új stílus még e rétegek szétválása küszöbén, talán valamennyiben és valamennyi számára egyidejűleg alakult ki, ezért maradhatott oly rendkívül összetartó erejű, közös és közösségi nyelv később is, az egymáshoz szorító külső nyomás enyhültével és elmúltával is egészen napjainkig. Fejlődése nem állott meg a XVIII. században; élt, alakult, gazdagodott végig a XIX. századon, igazi, bő virágzását épp ez a korszak, a jobbágyfelszabadítás korszaka hozta meg. Említettük, hogy ma is benne és általa megy végbe a különböző új elemek beolvasztása és egy nyilván még újabb, mai és holnapi magyar népdalstílus megszületése.
De mindezen kívül valóban benne láthatjuk a XVIII. századi magyar parasztság elementáris válaszát a maga sorsának kérdéseire. Választ az új viszonyokra, az élet megváltozására, a válságra és elnyomásra; tükrét a nép átalakuló életének; első ösztönös nyomát a felszabadulásnak; hitvallást és állásfoglalást, egyszerű, de ellenállhatatlan demonstrációt: tüntető jeladást, mely a maga módján egyben már helytállás és győzelem is.
VI. | TARTALOM | JEGYZETEK |