HALÁL ÉS VILÁGKÉP | TARTALOM | ELŐJELEK, JÓSLATOK |
Az idős kor az emberi élet utolsó szakasza s egyben a halálra való felkészülésé. Ezen életszakasz szempontunkból az utóbbi vonatkozásban vizsgálandó, bár rendkívül fontos volna behatóbb ismerete, hiszen néprajzi irodalmunkban az előző életszakaszok, de különösen az ifjúkorral összehasonlítva kevés elemzést találhatunk.
Az idős embert saját testi erejének, alkalmasint szellemi erejének megfogyatkozása figyelmezteti, hogy takarékosan kell bánnia velük. Ez egyúttal arra is készteti, hogy mind a család, mind a faluközösség napi életében fokozatosan önként háttérbe húzódjon. E visszahúzódást a közvélekedés el is várja tőlük, s ezen elvárás teljesítése közvetlen környezetük elismerését válthatja ki, nem teljesítése pedig a könyörtelen kényszerítést.
A magyar parasztság társadalmi értékítélete az idősek tiszteletére int, de ezt ellensúlyozva azzal a ki nem mondott, de a gyakorlatban gyakran érvényesített elvvel, hogy csak olyan mértékben, amilyen mértékben az idős ember családjának még hasznára lehet. Fizikai erejének apadása egyre szűkebb körre korlátozza munkavégzési lehetőségeit, e tekintetben mindinkább a középső nemzedékre kell hagyatkoznia. Ez egyúttal kiszolgáltatottságot is jelent, amit tapasztalatainak gazdagságával, tudásával ellensúlyozhat. Ezt igyekszik a fiatalabb, a felnövekvő nemzedéknek átadni. Így kapnak elsőrendűen fontos szerepet az unokák nevelésében (szocializációjában) a nagyszülők. Amennyiben már {7-72.} ezzel sem teheti magát hasznossá, úgy visszavonhatatlanul félre kell állnia, s a legteljesebb mértékben alkalmazkodnia a fiatalabbakhoz, a munkavégzőkhöz.
Az öreg ember „amikor már abba a korban van, mámikor közeleg az ü idejének a vége” , igyekszik még folyamatban lévő dolgainak elrendezésére. Ha adóssága van, megadja. Szerszámait kijavíttatja. Az állatok felől is gondoskodik. Igyekszik úgy maga után hagyni mindent, hogy elmondhassa: „osztan engem senki ne gyalázzon, pirongasson a siromban!” Ugyanakkor imádkozással, elmélkedéssel igyekszik, hogy „készületlenül ne találja a halál”. Viselkedésével, intéseivel, tanácsaival, tetteivel próbálja a környezetét az általa legjobbnak látott irányban befolyásolni, s a hagyományos morális értékek tiszteletére, az abban való megmaradásra ösztönözni.
Nem csak lélekben készülődnek, s nem csak a mások halála körül foglalatoskodnak, hanem a sajátjukra is előkészülnek. Az asszonyok mind a maguk, mind a férjük számára félretéve rendben tartják a halálra való ruháikat, amiben majd eltemetik őket. Hosszú betegségre vagy előrehaladt korra való tekintettel halálra való batyut, halálra valót, haló egyetmást készítenek össze. Ebben a halotti öltözet darabjain túl elhelyezik a szemfödélnek valót, az állfelkötő kendőt, némelyikben a halottfogó ruhákat. Az idősek rendszerint ha van erdejük előre kiválasztják a koporsónak, a sírjelnek valót. A temetőben is tudják már, melyik lesz az ő sírjuk.
A halálra készülődő öregember azonban nem csak saját, hanem hozzátartozói, utódai jövőjére is gondol, s „mármikor eléri azt a kort, amikor möghallani a kaszasujintást”, végrendelkezik, végső rendöletöt tösz, hagyakozik, osztoztat. Erre csak ott van szükség, ahol a hagyományos jogszokások nem automatikusan biztosítják a vagyon további generációra szállását (pl. a nagycsaládi rendszerben).
HALÁL ÉS VILÁGKÉP | TARTALOM | ELŐJELEK, JÓSLATOK |