Szociológia | TARTALOM | Magyar szociológiatörténet |
A szociológia, tárgyát tekintve az emberi társasság tudománya. Azt kutatja, hogy az emberközti viszonyok miképpen jönnek létre, a kialakult szilárdabb közösségek és társulások (a továbbiakban: közületek) miként és miért állnak fenn, illetve miért és miként bomlanak fel.
Mint közismert, sok tudomány kezdete fűződik az ókori görögökhöz, s így az is mondható, hogy ők kezdtek olyasféle vizsgálódásokat, amelyek nagyon hasonlítanak azokhoz a társadalomtudományos művekhez, amelyeket ma a szociológiához sorolunk. Így pl. Arisztotelész Politika című műve azzal a témával foglalkozik, hogy az emberi közületek miként keletkeznek, működnek, milyen típusaik vannak. A sokféle közületet mint különböző alkotmányok által szabályozott emberi társulásokat veszi szemügyre, azaz mint politikai közösségeket. Arisztotelész és mások, akik ilyesféle megközelítésben tárgyalták a társadalom kérdését, csak előfutárok lehetnek a szociológiatörténet „pre-paradigmatikus” korszakában.
Az a gondolat, hogy nem annyira az állam és formája határozza meg a társadalmat, hanem megfordítva: a társadalom konkrét minéműsége határozza meg a kormányformákat és a törvényeket, Montesquieu-nél jelentkezik először. Ő valóban a szociálisat ragadja meg, de teljesen hiányzik nála a fejlődés gondolata, vagyis a modernitást még nem fedezte fel. Ez abban látszik legjobban, hogy bár sokat foglalkozik a gazdasággal, annak jelentőségét amit majd Adam Smith fog felfedezni a „láthatatlan kéz” metaforájával még nem fedezi fel.
A szociológia tehát azzal kezdődik, amikor a társadalmat, illetve közületeket teljes tudatossággal akarják vizsgálat tárgyává tenni (azaz a szociálisat megragadni). Az ilyen felfogásban az állam már csak az egyik faktorként jön számításba a társadalmi jelenségek értelmezésében és magyarázatában. Amikor tehát tudatosan ennek az új nézőpontnak új tudományt akarnak csinálni, akkortól számíthatjuk a szociológia keletkezését. A szociológia a modernitással kezdődik, annak a tudománya. Akkor gondolták el új, önálló tudományként, amikor a haladás és fejlődés eszméje politikai programmá vált, nemcsak a liberális és korai kommunista gondolkodóknál a 18. század vége felé, hanem még a konzervatív gondolkodóknál is (mint alapító atyja, Edmund Burke kifejti a francia forradalomról szóló reflexióiban), legalábbis a haladás szerves, lassúbb formája szükségességének elismerésével. Modernitáson pedig azt értjük itt, amit a Max Weberre visszanyúló mai szociológiaelmélet is tart, nevezetesen a társadalmi al- vagy részrendszerek önállóvá, öntörvényűvé válását, a gazdaságtól a tudományon keresztül az igazságszolgáltatásig.
Európában általánosan elfogadott, hogy a szociológia kialakulása a pozitivista filozófia megjelenéséhez, illetve utóbbi és a szociológia alapítójának nevéhez, Auguste Comte-hoz fűződik, aki megalkotta a szociológia terminust az új tudomány megnevezésére és megpróbálta alapjait lerakni. Ilyen értelemben írt a szociológiáról vagy a szociológia történetéről az 1960-as években Z. Baumann, Igor Semenovič Kon, Jan Szczepanski és Magyarországon Kulcsár Kálmán.
E felfogás általánosnak mondható a szociológusok között. A szociológia tudományát alapvetően mint szociológiai gondolkodást kell felfogni, de a szociológiai gondolatot azonosítjuk korunk szociológiai gondolkodásával, amelyet azonban lettnek, azaz történetileg keletkezettnek tekintünk. Ezért aztán egy meghatározott vonatkozásban a szociológiában szokatlan módon a filozófus Hegel filozófiatörténeti {V-60.} felfogását tekintjük a magunk számára modellnek, amikor a szociológia tudományáról beszélünk. Hegel szerint ugyanis a legutolsó filozófia mintegy magában foglalja az összes őt megelőzőt, mert a filozófia csak egy, amelynek az egyes filozófusok művei csupán részei. Az ilyen abszolút filozófiában aztán magának a filozófiának a története a gondolkodás önreflexiós története, amelynek során az jelenti a haladást, hogy az egyes filozófusok csak az eszme belső rendjének egyes fogalmait fedezték fel az időben, s az, amit felfedeztek, az egy princípiuma az eszmének, és az örökké fennmarad a gondolkodás világfolyásában, míg a világnézet, amelyet az elvre építettek, történetileg mulandóvá válik. „Így a legkésőbbi, legutolsó, legújabb filozófia a legfejlettebb, leggazdagabb és legmélyebb. Meg kell őriznie és tartalmaznia kell mindazt, ami elmúltként jelenik meg, sőt az egész történelem tükrének kell lennie”; továbbá: „egy későbbi kor fejlettebb filozófiája lényegileg a gondolkodó szellem megelőző munkáinak eredménye”. A haladás abban van a filozófiában, hogy a későbbi filozófusok által elért filozófiai önismereti síkról megállapítják, hogy nem a végső, s ezáltal megőrizve meghaladják.
A szociológiai gondolkodást Hegel halála óta is kimutathatóan befolyásolta a filozófiai gondolkodás, másrészt a legempirikusabb szociológiai kutatásban is benne rejlik valamilyen nem-reflektált filozófiai pozíció a kutatandó valóság minéműségéről. Mint Jeffrey Alexander meggyőzően bizonyítja: a szociológiai kutatás egy ún. tudományos mezőben a metafizikai és empirikus környezet között oszcillál, amely a teóriától több átmeneten keresztül a „tényekig” feszül, s minden szociológus öntudatlanul is állást foglal olyan kérdésekben, hogy vajon az ember alapvetően racionális (instrumentális, „önző”) vagy irracionális (normatív, „idealista”) lény, hogy a kutatás elemi egysége a kollektívum vagy az individuum, hogy az értékek közül elsősorban a rendet vagy a szabadságot tekintik alapvetőnek (J. Alexander: Szociológiaelmélet a II. világháború után. Bp., 1996). Ezek a preszuppozíciók, amelyek döntően felelősek a szociológiai kutatás eredményeiért, megelőzik az ideológiai-világnézeti állásfoglalásokat, s ezekkel a legkülönbözőbb kombinációkat alkothatják. Mi azonban nem gondoljuk, hogy a szociológusnak csupán ez a három dichotomikus kategóriapár alkotná Karl Popper kifejezését kölcsönvéve „nem ellenőrzött peremfeltételeit”. Anélkül, hogy a preszuppozícióknak akárcsak egy kazuisztikus felsorolását adnánk (különösen nem a szisztematikáját), két preszuppozíciót említünk. Az egyik az állásfoglalás a haladás és nem-haladás kérdésében. Óriási különbség van aközött, hogy egy kutató valamely, akár pillanatképét is a valóságnak beállítja vagy nem egy történeti perspektívába. A másik preszuppozíció, nem dichotomikus jellegű. A lokális kontextualitásról van szó. Az, hogy a tudás „léthez kötött”, közismert minden szociológus számára, de az, hogy ez kulturálisan-geográfiailag is milyen döntő, azt a multikulturalizmus és a posztmodern elméletek revelálták. Nem jelenti ez azt, hogy minden univerzális érvényre igényt tartó kijelentést radikálisan kontextualizálni kell, hogy pl. a logika szabályai Európában érvényesek, de az elnyomottak körében nem (mint pl. egyes radikális feminista elméletek állítják), hanem „csak” annyit, hogy minden szociológiai kutatás maga az egész szociológiai gondolkodás be van ágyazódva olyan, a kutató hallgatólagos tudás-dimenziójába eső filozófiai jellegű és kulturálisan lokálisan meghatározott textúrába, amelynek elemei nagymértékben nem foglalhatók szavakba, és amelyeket a kutató képtelen lenne kifejezni. Benne lakozik, amint saját testünkben létezünk, amely minden fizikai és szellemi aktusunkat meghatározza anélkül, hogy annnak világosan, „fókuszált tudással” birtokában lennénk.
{V-61.} A gondolkodás ilyen történeti bemutatása csak akkor lehetséges, ha Hegel módjára felveszünk egy entitást, aminek a világtörténelem csak kibomlása. Enélkül nem lehet egy egységes logikai láncra felfűzni a történetet. Hegel halála óta ez a logocentrizmus nem volt tartható a filozófiában, s mára ehelyett inkább az ellenkezője az uralkodó felfogás, az, hogy a tudományoknak, legyenek azok természet- vagy társadalomtudományok, nincs szükségük filozófiai alátámasztásra. Ebből következik a posztmodern világállapot, a radikális kontextualizmus, amely az érvényességet a kijelentések formális tudományossági kritériumokhoz köti, és nem a tartalom valamiféle „igazságeszményének” való megfeleléshez; totálisan lehetetlenné teszi a hegeli totális filozófiát, és a gondolat jelenlegi világállapotát nagymértékben összemérhetetlen paradigmák fragmentumának tünteti fel.
Ilyen filozófiai tényállás mellett bármilyen társadalomtudomány bemutatását az a komoly veszély fenyegeti, hogy egymással inkoherens fragmentumok önkényesen összetákolt mozaikképét nyújtja.
Szociológia | TARTALOM | Magyar szociológiatörténet |