A múlt magyar finnugrista tudósai | TARTALOM | Folyamatos paradigmaváltás az uráli nyelvészetben |
Az uralisztikát, főleg a hagyományosabb használatú finnugrisztikát általában a nyelvészettel azonosítják, mint ahogy évtizedeken át a nyelvészet volt az uralkodó tudományág. (Az egyetemi képzésben most is nyelvészeti dominanciájú finnugor szakos képzés folyik.) Mindez annak ellenére van így, hogy már a 19. századi nyelvész gyűjtők is fontosnak tartották az uráli népek népköltészetének, mitológiájának kutatását. (Mindez természetesen elválaszthatatlan vagy alig elválasztható a nyelvtől.) A nyelvészeti gyűjtések mellett a 19. század végén néprajzi gyűjtőutakra is sor került; pl. Jankó János a Zichy-expedíció tagjaként, majd tőlük különválva 1898-ban az Ob és Irtis vidékén élő osztjákok között folytatott kutatómunkát.
Elsősorban a finnugor őshaza kutatása miatt került előtérbe a régészet. Ennek a tudományágnak elsősorban a finneknél, észteknél és a volt Szovjetunióban vannak kiemelkedő művelői. Magyarországon a finnugor régészet legjelesebb művelői között László Gyulát, Fodor Istvánt, Veres Pétert, illetve a fiatalabb nemzedékből Klima Lászlót lehet megemlíteni.
A finnugor népek népköltészete felé elsősorban a Kalevala jóvoltából, illetve a hiányzó magyar őseposz miatt fordult a figyelem. A Kalevala Vikár Béla-féle fordításának 1909. évi megjelenése művelődéstörténeti esemény volt, s hatása a magyar lírában szinte mind a mai napig érzékelhető. (A Kalevala fordítása más népeknél nem tapasztalható mértékben jelentett kihívást Magyarországon, ennek köszönhető a finn eposz több teljes Barna Ferdinánd, Vikár Béla, Nagy Kálmán, Rácz István és néhány töredékes Reguly Antal, Képes Géza magyar nyelvű fordítása.) A két magyar fordításban (Bán Aladár, Rab Zsuzsa) is olvasható észt eposz, a Kalevipoeg felé eleddig kisebb figyelem fordult.
A folklór kutatói, pl. a már említett Vikár Béla, Jankó János, Krompecher (Korompay) Bertalan, Ortutay Gyula, a balti finn népek népköltészetének legismertebb hazai kutatója, az enciklopedikus tudású Voigt Vilmos (legújabb idevágó munkája pl.: Irodalom és nép Északon [1997]), illetve Domokos Péter, s a nyelvtudományból a népköltészet területére át-átránduló kutatók (pl. Vászolyi Erik, Kálmán Béla) mellett a magyar irodalom jeles alakjai rendszeresen foglalkoztak nyelvrokonaink népköltészetével. Kiemelkedő szerepet játszott közülük is Képes Géza, aki tanulmányokat írt a finnugor népköltészetről, és pompás antológiákat állított össze belőle, saját, lenyűgöző fordításában.
Domokos Péter érdeme, hogy az utóbbi évtizedekben egyre nagyobb figyelem fordul az uráli főként az ún. kis lélekszámú népek irodalmának kutatása felé. Az udmurt irodalom története (1975), illetve A kisebb uráli népek irodalmának kialakulása (1985) című monográfiái megvetették a kis finnugor népek irodalmára irányuló kutatások alapját. A Neohelicon folyóirat 1978. évi különszámát Litterae Fenno-Ugricae címen a finnugor népek irodalmának szentelték.
A néprajz területén folytatódnak a 19. századi hagyományok, főként a korábbi gyűjtések anyagának feldolgozásával (pl. ifj. Kodolányi János, Krompecher [Korompay] Bertalan, Kerezsi Ágnes és mások munkássága révén), bár újabban a fiatalabb kutatónemzedék tagjai részt vehetnek gyűjtőutakon is.
A mitológia-kutatás elsősorban a sámánizmus és a medvekultusz kérdéseire terjed ki (Diószegi Vilmos, Schmidt Éva, Voigt Vilmos, Hoppál Mihály és mások munkásságában). {V-248.} Fontos kézikönyv Vértes Edit Szibériai nyelvrokonaink hitvilága (1990) című munkája, amely az elemzésen túl szövegmutatványokat is tartalmaz.
A történelem a legújabb, sok új eredménnyel kecsegtető uralisztikai diszciplína, főként a volt Szovjetunióban élő kis uráli népekre vonatkozóan. Elsősorban az észt történelem kérdéseivel foglalkozik Bereczki Urmas és Bereczki András, Árpás Károly, míg a kis népek történelmét Bartha Antal kutatja, aki korábban elsősorban a magyar őstörténettel foglalkozott.
A zenetudománynak nagy hagyományai vannak az uralisztikában. Kodály Zoltán kutatta és dolgozta fel főleg a cseremisz népzenét, annak az ősi magyar népzenével azonos vonásai miatt, majd nyomában a már említett gyűjtőutakon Vikár László és Bereczki Gábor jegyeztek le ezerszám a különböző finnugor népektől népdalokat. Az elméleti irodalomból Szomjas-Schiffert György monográfiája, A finnugor zene vitája. 12. kötet (1976) említhető.
Kevesebb a hagyománya a néptánckutatásnak, de az utóbbi évtizedekben itt is történt Felföldi László érdeméből előrelépés.
Az uráli népekre vonatkozó embertani kutatások elsősorban Lipták Pál nevéhez kötődnek. A külföldön egyre erőteljesebben fejlődő tudomány az uráli népek kialakulásának kérdéséhez szolgáltathat fontos adatokat. A génkutatás még ennél is hátrányosabb helyzetben van a hazai kutatásban.
A múlt magyar finnugrista tudósai | TARTALOM | Folyamatos paradigmaváltás az uráli nyelvészetben |