Elektrotechnika | TARTALOM | A villamos gépek elmélete |
A múlt század sikereit megalapozó vezető mérnökök közül csak Bláthy maradt a Ganz Gyárban, neki azonban sikerült folytatnia a szinkrongenerátorok fejlesztését. A dugattyús gőzgépeket felváltó gőzturbinák lényegesen nagyobb fordulatszámmal jártak és az addigi sokpólusú generátorok helyett előbb négypólusú (1500 ford/perc) később pedig kétpólusú (3000 ford/perc) turbógenerátorokat készítettek. Bláthy első gépeinek különlegessége volt a kétszer négypólusú forgórész, amelyen tengelyirányban eltolva lényegében két gép pólustörzsei helyezkedtek el. Ezzel a megoldással nagyobb teljesítőképességű gépeket lehetett készíteni. A Ganz Gyárban később készült kétpólusú turbógenerátorok, amelyeket a forgórészt alkotó tömör acélhengerbe bemart párhuzamos hornyok tesznek jellegzetessé. Ezekbe a lapos szalagból kialakított gerjesztő tekercset előfeszítéssel, folyamatosan be lehetett csévélni.
{IV-225.} Korát megelőző találmány volt a turbógenerátorok forgórészének Seidner Mihály Ganz gyári mérnök 1917-ben kidolgozott vízhűtése. A találmányt akkor jelentős francia cégek is megvásárolták, de nem alkalmazták. Ennek alapján készült tíz évvel később a Kandó-mozdonyok fázisváltójának vízhűtésű forgórésze.
A fejlesztést a megelőző időszakban elhanyagoló gyári vezetőség miatt bekövetkezett elmaradást 1906-tól az első világháborúig sikerült behozni, sőt 1927 körül elérni a világszínvonalat. Ezután a fejlesztés ismét megrekedt és csak a II. világháború után folytatódott.
A Ganz turbógenerátorok teljesítménye:
Év | Ganz | Világszínvonal |
1906 | 260 kVA | 2000 kVA |
1908 | 1000 kVA | 3000 kVA |
1911 | 2500 kVA | 5000 kVA |
1916 | 7500 kVA | 10000 kVA |
1922 | 15500 kVA | 20000 kVA |
1925 | 26500 kVA | 30000 kVA |
1927 | 44000 kVA | |
1929 | 44000 kVA | 70000kVA |
A Bláthy-féle párhuzamos hornyú forgórészt 1946-ban Mándi Andor fejlesztette tovább a kereszttekercses forgórész kialakításával. Ez két párhuzamos hornyú tekercsből áll, amelyek síkja 60-fokkal van elfordítva egymáshoz képest és a hengerpalást 120 fok kiterjedésű részét fedik. Ezt a megoldást a szükség hozta létre, mert a háború után nem állt a Ganz Villamossági Gyár rendelkezésére a párhuzamos hornyú forgórészhez elengedhetetlen, nagy szilárdságú acélhenger, amelyet korábban a Krupp művektől szereztek be, ezért csökkenteni kellett a mechanikai igénybevételt.
A párhuzamos hornyú ill. a kereszttekercses forgórész mechanikai igénybevételei korlátozzák a teljesítmény növelését, ezért az 1970-es évektől már külföldi licencia felhasználásával radiális hornyú generátorok gyártására kellett áttérni. A 200 MVA feletti teljesítőképességű generátoroknál a hűtés fokozása céljából be kellett vezetni a hidrogénhűtést illetve a tekercsek vízhűtését, aminek már korábban is voltak hazai hagyományai. Bár ezekben a generátorokban külföldi licenciát is felhasználtak, a Ganz Villamossági Művek mérnökei Wallenstein Mihály vezetésével számos újszerű megoldást fejlesztettek ki.
A villanymotorok múlt században megindult fejlesztése a századforduló idején Kandó Kálmán háromfázisú gépeivel folytatódott, amelyeket később főleg vasúti járművekben alkalmazott. A különleges gépek között viszont mindig megemlítik a Déri-motort, amelyet Déri Miksa 1904-ben dolgozott ki és a svájci Brown Boveri Co. azonnal megvásárolta. A kettős kefés egyfázisú repulziós motor kedvező fordulatszám-szabályozást és irányváltást tett lehetővé, ezért főleg emelőgépekhez, drótkötélpályákhoz használták, de az AEG egyfázisú vasutaknál is alkalmazta. A szintén az ő nevét viselő kompenzált egyenáramú motorban a lemezelt állórész hornyaiban vannak az armatúra-visszahatást kiegyenlítő tekercsek és a legtökéletesebb kompenzálást valósítják meg. A gépet sok helyen alkalmazták nagy teljesítményű, reverzáló hengersorhajtásoknál.
Elektrotechnika | TARTALOM | A villamos gépek elmélete |