A FELKÉSZÜLÉS IDŐSZAKA (19451952) | TARTALOM | NEMZEDÉKEK, IRÁNYZATOK, EGYÉNISÉGEK |
A hivatalos magyar irodalomtörténetírás vezető gárdája 1945 után szinte nem vett tudomást sem a felszabadulásról, sem a marxizmusról, de még a polgári szemléleten belüli megújulási törekvésekről sem. A Magyar Irodalomtörténeti Társaság vezetői a belső erjedés, a balratolódás ellenére 1946-ban ott folytatták, ahol korábban, a háború előtt a szervezet abbahagyta tevékenységét. Az Alszeghy Zsolt elnökletével megtartott 1946-os közgyűlés titkári beszámolója "a tudomány világosságának és tisztaságának szabadságát" nemcsak a pusztító háborúval, a reakciós politikával, de a társadalmi haladással, mindenféle politikával is szembeszegezte. Hangzatos "humanista" frázisok, valamint egy, még a korabeli egyetemes polgári tudományossághoz képest is konzervatív, sekélyes irodalomszemlélet és módszertan jegyében hangoztatta: "Az a változás, amely egész {294.} közéletünket ma betölti és foglalkoztatja, Társaságunkat nem kényszerítheti arra, hogy bármiféle irányban is változtasson működésén."
Az a nacionalista töltésű, konzervatív irodalomszemléletű, laposan pozitivista iskola, amely a két világháború között az Akadémiát, az egyetemi és középiskolai oktatást is uralta (s még az igényes Horváth Jánost is kisebbségbe kényszerítette), annyira lejáratta magát, hogy a születő új demokrácia tudományos, művelődéspolitikai, közoktatási és népművelési szempontból egyaránt radikális fordulatot igényelt e téren. 1946 tavaszán Brisits Frigyest már Barta János váltja fel a titkári poszton, de a Társaság konzervatív erőinek oly erős volt a szembenállása az újjal, hogy végül is csak feloszlatása és újjáalakítása ígért komoly frontáttörést.
1948-ban átszervezik az egyetemek irodalmi tanszékeit, a budapesti egyetemen Waldapfel József kezdeményezése nyomán megindul a marxista igényű irodalomtörténeti oktatás. Ugyanebben az évben alakul újjá a Magyar Irodalomtörténeti Társaság, amely 1956-ig, az Akadémia Irodalomtörténeti Intézetének megalakulásáig a kutatásszervezés, a tudománynépszerűsítés, sőt, az egész szocialista irodalomtudomány szerteágazó munkáit és feladatait szinte egyedül fogta össze és irányította. A Társaság elnöke, Lukács György székfoglaló beszédében mint már korábban utaltunk rá a magyar irodalom marxista módszerű kutatásának igényes, távlatadó programját vázolta fel. 1949-ben újjászerveződik a Magyar Tudományos Akadémia, s ezen belül a Nyelv- és Irodalomtudományi Osztály is, megalakul az Irodalomtörténeti Bizottság, s megteremtődnek a fiatal marxista kutatók nevelése szempontjából döntő jelentőségű aspiránsképzés anyagi és szervezeti feltételei is. 1949-ben újraindul immár marxista szemlélettel az Irodalomtörténet c. folyóirat, 1951-től az Akadémia Nyelv- és Irodalomtudományi Osztályának Közleményei is az irodalomtörténetírás publikációs fórumai közé lép.
Folyamatosan kezdenek megjelenni marxista szemléletet érvényesítő, sokszor revelálóan ható bevezető tanulmányokkal a Magyar Klasszikusok sorozat kötetei, ezek a tudományos és közművelődési szempontból egyaránt korszaknyitó jelentőségű válogatások. S már az ötvenes évtized első éveiben az egyetemi hallgatók, a leendő tanárok kezébe kerülnek az első szintézis felé mutató egyetemi jegyzetek és szöveggyűjtemények, mindenekelőtt Barta János, Bóka László, Király István, Klaniczay Tibor, Sőtér István, Szauder József és Waldapfel József munkái. Ha ma már természetszerűleg túljutott is rajtuk sokszor éppen a szerzők későbbi kutatásai, árnyaltabb értelmezései-elemzései révén a marxista tudomány, e művek kiemelkedő szerepet játszottak a legsürgősebb feladatkijelölő, alapozó és összegező munkák elvégzésében, a polgári irodalomszemlélet szocialista kritikájában és meghaladásában.
A felkészülés időszakának néhány éve alatt több rétegű feladatkomplexum állt a megújuló, felfrissülő magyar irodalomtörténetírás előtt. {295.} A korábbi évtizedek során ugyanis még azoknak a filológiai-szövegkiadási feladatoknak sem tett eleget, amelyeket haladottabb országokban a polgári pozitivizmus igen magas színvonalon jószerivel már a 19. században, a 20. század elején elvégzett. Az osztályszempont kontraszelekciója oly erősen érvényesült 1945 előtt, hogy a felszabadulás után megindult új szövegfeltáró munkálatok során számos korábban szemléleti-világnézeti okokból kéziratban hagyott régebbi vers, prózai, drámai emlék került napvilágra. Teljessé kerekedett egy-egy megcsonkított életmű. A meginduló kritikai kiadások és a népszerűbb változatok szerkesztése, az adatfeltáró, textológiai, bibliográfiai, életrajzi kutatások felgyorsulása azonban csak feltételét, alapját jelentették a korszerű irodalomtörténetírásnak; a kiteljesítés a tanulmányok, az elemző-értékelő munkák, szintézisek eredményeitől függött.
Mindenekelőtt tehát a Lukács György által megjelölt revízió, irodalmi múltunk tudományos újjáértékelése, a haladó hagyományok felkutatása, egy korszerű művészi-világszemléleti értékrend felállítása, illetve a marxista szemlélet és módszer kifejtése, meggyökereztetése volt a legfontosabb feladat. Volt ebben a közművelődési, ismeretterjesztési, ideológiai feladatokkal közvetlenül is átitatott tudományos kutatási "mozgalomban" felkészületlenség, túlbuzgóság, némelyek részéről esetleg neofitaság is. A fő célkitűzés és a feladatok sorrendisége azonban a kor valóságos, alapvető szükségleteiből fakadt, s történetileg helyes azóta igazolódott marxista programnak tekinthető. Megvalósítása komoly (bár sokszor ellentmondásos) eredményeket hozott. Ahogy Pándi Pál megfogalmazta: "ez az első korrekciós munka közvetlen és erős visszahatás volt a Horthy-rendszer irodalomtörténeti misztifikációira, hamisításaira, elhallgatásaira, és mint minden visszahatás, magában hordozott bizonyos egyoldalúságot. Ez a visszahatás történelmi szükségszerűség volt, ez az egyoldalúság történelmileg "jogos" egyoldalúság volt abban a helyzetben, és semmi okunk sincs arra, hogy a marxista irodalomtudománynak ezt a felszabadulás utáni években végzett korrekciós munkáját bármilyen indokkal is megtagadjuk. A probléma ott kezdődött, amikor ennek az első munkavégzésnek a módszerei, a technikája, bizonyos szemléleti jellegzetességei prolongálódtak fejlődésünknek egy olyan szakaszára, amelyben ez a korrekciós egyoldalúság már nem volt történelmi "szükségszerűség", amikor az adott problémák szélesebb, összefogóbb, távlatosabb, elemzőbb feldolgozása lett volna kívánatos" (Kritikus ponton. 1972. 176177.).
1945-től folyamatosan jelentek meg Magyarországon Lukács György és Révai József korábbi művei s újabb írásainak gyűjteményei, ezek hatásáról és szemléleti erőteréről már szóltunk a korábbiakban. Több irodalomtörténész-nemzedék és irányzat lendült munkába és szembesült egymással a 40-es évek második felében, megindult az irodalomtörténeti munkák folyamatos publikációja, s kiéleződött a különböző szemléleti-módszertani {296.} törekvések vitája. "Az a körülmény, hogy Révai és Lukács munkásságával a marxista irodalomtudomány rögtön rendkívül magas színvonalon jelent meg az ország tudományos életében, eleve nagy vonzerőt biztosított a régi irányzatokban és módszerekben csalódott s új utakat kereső, valamint az éppen akkor induló irodalomtörténészek nagy részében. Néhány év alatt Lukács és Révai műveinek hosszú sora fölényesen igazolta a marxista szemlélet és módszer tudományos erejét, meggyőzően mutatta, mekkora eredményességgel képes addig megoldatlan kérdéseket sikeresen megvilágítani s tudományunkat az addigi távlatnélküliségből, provincializmusból kiragadni" írja Klaniczay Tibor (Marxizmus és irodalomtudomány. 1964. 253.).
A FELKÉSZÜLÉS IDŐSZAKA (19451952) | TARTALOM | NEMZEDÉKEK, IRÁNYZATOK, EGYÉNISÉGEK |