A történelmi dráma | TARTALOM | A populáris műfajok és a dráma |
Talán egyetlen drámai műfaj sem változott oly mértékben a hatvanas és a hetvenes évek során, mint a történelmi dráma. A tizenkilencedik századi, romantikus eszményítés helyett már a "hitvitázó" dráma is hús-vér embereket állított a színpadra, a maguk esendőségében és gyarlóságában. A groteszk és abszurd világszemlélet és ábrázolás hatása a történelmi drámát sem hagyta érintetlenül. Az abszurd, illetve a groteszk magyarországi apostolai természetszerűen a történelemhez is hasonló látásmóddal közeledtek; de a groteszk világlátás olykor a hagyományos, realista szándékú alkotók műhelyébe is beszüremkedett. Görgey Gábor Törököt fogtunk (1915) című darabja a magyar történelemben nem a magasztosat, a hősies nagyságot keresi és találja meg, hanem a groteszk kisszerűséget, a komikusat, a nevetségeset. Ez a tendencia fejlődik tovább a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején a fiatalabb drámaíró nemzedék Spiró György, Vámos Miklós kezén. A történelmi események groteszk vagy komikus ábrázolása összefügg a hetvenes évektől érvényesülő dezilluzionizmus, a történelmi deheroizálás irányával, mely nemcsak a drámairodalmat, hanem a történettudományt is áthatotta. S nem hagyható figyelmen kívül a nyugati dráma olyan alkotásainak hatása, mint Dürrenmatt Nagy Romulusáé, Anouilh történelmi darabjaié. A dezilluzionizmus, a deheroizálás szándéka hívta életre Eörsi István Széchenyi és az árnyak (1973) című darabját, a dezilluzionizmus jegyében született Szabó Magda: Az a szép fényes nap című nagy sikerű drámája. (Először rádiójátékként hangzott el, 1975-ben.) Ez a mű a hitvitázó drámatípus kritériumainak is megfelel, hiszen a régi és új hit csap össze a színen, ám a rengeteg anakronizmus, aktualizálás és a fölényes irónia erős parabola-jelleget kölcsönöznek a műnek, s a dezilluzionizmus irányába mutatnak.
Egészen eredeti, különleges színt képviselnek a történelmi dráma palettáján Weöres Sándor költői drámái. Nem "igazi drámák" ezek, hanem nagyerejű költői látomások, amelyek azonban nem nélkülözik a drámai erőt sem. Harminc évig várt a bemutatásra a Holdbéli csónakos (1971) című mesejáték; s nem volt sokkal szerencsésebb a színpadi sorsa a Szent György és a sárkány históriájának sem, mely 1972-ben kapott végül színpadot. (A két dráma a Hold és Sárkány (1967) című kötetben látott napvilágot.) Paraboladráma ez, s így a korszak uralkodó tendenciájába is belesimul; problematikája is a hatalom és a hit körül kristályosodik ki. Weöres színpadán azonban a valódi történelmi mozzanatokat szinte teljesen beszövi a gazdagon burjánzó, szürrealista víziókkal telített mesevilág. A voltaképpen eklektikus lírai, drámai és epikus elemekből összetett mű színpadra {1371.} állítását még nem sikerült hibátlanul megvalósítani, a költő látomását továbbálmodni a színpadon. Koltai Tamás találó definíciója, a "mágikus látványszínház" meghatározás a következő Weöres-darabra, a Kétfejű fenevadra (1981) is érvényes. A Kétfejű fenevad a magyar történelemből veszi tárgyát Buda visszafoglalásának évében játszódik, egy asszonytól asszonyig menekülő diák főszereplésével.
A Kétfejű fenevad epikus szerkezetű, lírai hangvételű történelmi képeskönyv, leporelló melyben ironikus, olykor kegyetlenül szatirikus képek váltakoznak lírai emelkedettségű és drámai szenvedélyű képekkel. A mű rendkívül gazdag, sokrétű jelentésrendszeréből emeljük ki a mindenfajta hatalom és a mindenkori kisember kiszolgáltatottságának a gondolatát; a szűklátókörű sovinizmus kritikáját, az emberi léptékű, emberközpontú világ utáni vágyat a hatalom- és politikaközpontú történelem helyett. A helyszín, a cselekmény ugyan a magyar történelem eseményeiből merít, a mű akárcsak Weöres költészete az egész emberi létezés misztériumáról szól. A mű színpadi megvalósulása is sikeresebb volt: a kaposvári társulat előadása (1984) élményszerűen és hitelesen tolmácsolta Weöres látomását.
A mai tárgyú vígjátékok arculatát is erősen átszínezi a groteszk látásmód. A vígjátékhoz fordulók immár nem a Molnár Ferenc-i hagyományok útján járnak. Illyés Gyula, Örkény István, Szakonyi Károly, Csurka István a névsor nem teljes műveiben a népi komédia, a groteszk, a szatíra, az abszurd jellemzői mutatkoznak meg írja a korszak vígjátékirodalmát áttekintő tanulmányában Sziládi János, aki ezt a megváltozott színezetű, összetettebb vígjátéktípust "keserves vígjáték"-nak nevezi elsősorban Csurka vígjátékírói működése alapján. Illyés külön színt képvisel a sorban; az ő vígjátékai a népi farce, a népi bohózat feltámasztására tesznek egyedülálló kísérletet (Bál a pusztán, 1972; Bölcsek a fán, 1971).
A hazai társadalmi valóság kritikus megjelenítésére Szakonyi Károly, Csurka István, Vészi Endre darabjai vállalkoznak. Az eldologiasodás, az emberi kapcsolatok elsivárosodásának kórképét rajzolja Szakonyi Károly a nagysikerű Adáshibában, mely abszurd ötlettel fejezi ki: ezeken az embereken, ezeken a tévéműsorokon élő, anyagias, közömbös pesti kispolgárokon már az Isten sem segíthet hisz észre sem veszik, hogy az új, furcsán halszagú albérlő maga Krisztus ...
Csurka drámái továbbra is az értelmiségi lét lehetőségeivel, veszélyeivel foglalkoznak a beilleszkedés és megalkuvás, a karrier, az önpusztítás különböző magatartásformáit jelenítik meg.
A társadalmi struktúra átrendeződése hozta magával a munkásból vezetővé lett "kiemelt káderek" problémáját. Itt már nem a népből jött értelmiségiek nehéz, olykor tragikus kimenetelű élethelyzetéről van szó, mely például Hubay Miklós Tüzet viszek (1973) című drámájának a tárgya, s melyből korábban Darvas József hősei próbáltak kitörni. Szakonyi Károly vígjátéka, a Hongkongi paróka (1974) a társadalmi diszkrimináció újratermelődését mutatja meg.
Új keletű társadalmi feszültségek állnak Karinthy Ferenc Hetvenes évek (1974) című művének középpontjában éppúgy, mint a realista hagyományokat folytató {1372.} Raffai Sarolta színművében (Vasderes, 1975). A társadalmi forradalom eszméjének a társadalmi gyakorlatban való eltorzulása, elsikkadása, vagy éppen saját harcosai által való elárulása ez a gondolat a legpregnánsabban és legélesebben Fejes Endre színműveiben fogalmazódik meg, aki fehér hollóként hűséges maradt az epikus színház kellékeihez (Cserepes Margit házassága, 1972).
A történelmi dráma | TARTALOM | A populáris műfajok és a dráma |