SZABÓ PÁL (18931970) | TARTALOM | A pályakép változásai 1945 után |
Hozsannázó hangon köszöntötte Móricz Zsigmond a harmincnyolcadik esztendejét taposó "újoncot" első regényének megjelentekor, és szavainak hitelét támogatandó rögvest részleteket is közölt az Emberekből. Bizonyította az idő: "az irodalom nemzeti koncentrációján" munkálkodó s a Nyugattal ekként kísérletező Móricz nemcsak a szíve szerint való autodidakta parasztembert üdvözölte, a megkülönböztetett szerkesztői figyelem a művészi tehetségnek is szólt.
Az az epikai fordulat, mely a harmincas évek első felében, a népi irodalom kiteljesedését hozva, az áttörést jelentette a honi literatúrában az írói természet és látásmód változatainak megfelelően , a valóságfeltárás jegyében zajlott le. Veres Péter és Darvas József fikciós megoldásoktól idegenkedő dokumentarizmusa, Kodolányi János naturalizmust és miszticizmust egyaránt fölhasználó kísérletei mellett Szabó Pál lírikus hangoltságú írásai az Emberek és a Nyugatban közölt novellák esztétikailag is sokat ígértek.
A bihari kőműveskedő kisparaszt írói világa leginkább Tamási Áronéval rokonítható, de a művészi megoldás természete el is választja a székelység epikusától. Míg Tamásinál a mesei elemekkel elért jelképteremtésé a főszerep, addig Szabó Pál szemlélete "földhözragadtabb", nála az idill és az anekdota költői többlet, de nem az átstilizálás eszköze. Így a falusi társadalom élő realitásként jelenik meg, a lényegi formaszervező elv pedig az alkotói természet ösztönös voltának megfelelően az írói módszerre jellemző "elmesélés" lesz.
Ez az "elmesélő" módszer magyarázza a Szabó Pál-i epika sajátságait. Ezek közül a legjelentősebbek az embert körülölelő világban feloldódni képes ismerősség, valamint a szólásra való illetékesség tudata. A feloldódásra való képességből fakadó ösztönös létezésélmény és a szociális igazságtevés igénye ezért vonul végig írásain. Ekként a regények és novellák világában teremtett esztétikum hódolat a szépség előtt, s a szöveg etikai fölhangokat is kap. Az előbbiből adódik a táj- és szerelemábrázolását átható líraiság, az utóbbiból pedig az önéletírásra s korai novelláira jellemző fojtott indulat, mellyel sorsosainak jussát keresi. Ami a szálakat eggyé fűzi, az a kettős szervezőelv által meghatározott időélmény. A paraszti élet emberi törvényeinek, tárgyi relikviáinak bősége egyszerre él Szabó Pálban, s ezeket sorra meséli, idegeiben a tudattal, hogy az életrendet szabályozó elv egyazon gyökerű a természet örök körforgásával. Számára állandóság és változás paradox módon szinonim fogalmak (Isten malmai lassan, de biztosan őrölnek!), a megtörtént vagy megtörténhető dolgok végtelenből végtelenbe tartva születéstől a halálig "átalzúgnak" a tájon és emberen, törvénybe szorítva a létezést. Ez az időélmény szinte minden írásában a végső formaszervező. Még a sematizmus tárházának összes kellékét fölsorakoztató Három hét a Szovjetunióban című útirajzában is tettenérhető: "S mi magyarok, írók és parasztok állunk a Vörös tér közepén és nézzük a zászlót. Látván-látjuk, hogy nem a zászló lobog, hiszen a {369.} szél sem fúj, hanem a végtelen időkben formálódó világ és történelem zajtalan zúgással folyik át pirosselyem szövetén."
Szabó Pál az évszázadok során kialakult törvényekben élő magyar falu krónikása volt. A tárgyával való azonosuló viszonyból fakadó már jellemzett formai és stiláris jegyeket írói életének négy évtizedén át megtartva, mindvégig egyazon nagy témát variált. A falut, a faluhoz tartozó emberi közösség világát, annak állandóságát óhajtotta műbe örökíteni, az írói jelenlétet etikai gesztusnak, az írást társadalmi érvényű tettnek is tudva. A negyvenes esztendők első felében jutott el írásművészetének csúcsára. A később a két utolsó átírt fejezettel Talpalatnyi föld (1946) címen ismertté vált regénytrilógia Szabó Pál epikájának összes színét fölvonultatva lett "megszerkesztetlenségében" is öntörvényű kompozíció, az 1945 előtti magyar falu legautentikusabb ábrázolása. Szabó Pál e könyvében egy eltűnő világot örökített meg esztétikai hitellel.
A bihari író prózája a történelmi kor szorításában fölnőve lett az 1945 előtti kor lenyomata. A kérdés az, hogy a hangsúlyozottan empirikus tapasztalatokra épülő látásmód meghatározta írói eszköztár, a mindezeket hitelesítő paraszti életközeg fölbomlása után, egy új társadalmi berendezkedés kialakulásakor mennyiben volt képes az új valósággal is adekvát epikát teremteni.
SZABÓ PÁL (18931970) | TARTALOM | A pályakép változásai 1945 után |