LENGYEL JÓZSEF (18961975) | TARTALOM | Etika és forradalmiság |
Amikor 1955 nyarán már deresedő fejjel, csaknem ötvenévesen hazatért, neve alig-alig volt ismert irodalmi életünkben. Hiszen jelentkezése vagy mondjuk így: hazai írói újraindulása az 1919 őszén emigrációba kényszerült szocialista írónemzedék 1945 utáni fellépéséhez képest is megkésett volt. Amikor a megpróbáló, kemény esztendők terhével hazatért Budapestre, mindenekelőtt emigrációban írt novelláit gyűjtötte kötetbe Kulcs címen (1956), régi folyóiratok lapjairól és megmaradt kéziratok között válogatva.
E novelláskötetének az író szavai szerint "megdöbbentően kevés" írása összegezés és újrakezdés egyszersmind. Eszmei irányultságában és a formábaöntés egyes jegyeiben elsősorban a kifinomult lélekábrázolásban olyan írói sajátosságai csillannak már fel, amelyek későbbi novelláiban kiteljesedve jelennek majd meg. Alakjai rendszerint sorsfordulókon, a kenyérért vagy az életért, a puszta fennmaradásért folytatott küzdelmek közepette válnak igazi, legbensőbb énjükben is láthatókká. A külső cselekvés inkább csak kísérője a lélekben végbement folyamatnak; az író számára és az olvasónak is a jól motivált belső, lelki cselekvés a fontos, a figyelmet lekötő, a tanulságot adó. Van olyan novellahőse, akiben a nyomorúság leteperi az emberséges szándékot (Szegény Kovács Gábor tanulság nélkül való élete), mások így Filipescu, a matróz és az Örökkévalóság bitó alá készülő kommunistája történelmi hősökké nőnek, mert életüket áldozzák az elnyomottak felszabadulásáért folytatott forradalmi küzdelemben. Ugyanez a belső erőt sugárzó helytállás testesül meg A német című novella főhősében, az életveszélyt vállaló öreg éjjeli pincérben, akinek alakja köré Lengyel a fasizálódó Németország félelmetes világát is mintegy jelzésként felvázolja.
A nácik hatalomra jutásának légkörét igazán hitelesen a kötet legigényesebb elbeszélése, a Wengraf mutatja be. Központi alakja egy, a fasiszták zsoldjába szegődött író, akiről pályája csúcspontján ellenségei kiderítik, hogy apja zsidó származású volt. A karrierjéhez ragaszkodó Wengraf, hogy bukását a náci birodalomban elkerülje, arra akarja kényszeríteni anyját, hogy írásbeli nyilatkozatot adjon neki törvénytelen, de árja származásáról. A cselekményt az akkori Németország különböző jellegzetes típusainak rajzával szélesíti történeti tablóvá. A kiváló jellemábrázolással elénk állított figurák, a hitvány fiú és a hűség szép emberi értékét hordozó anya megrázó és egyben groteszk párharca két ellentétes világ küzdelmévé szélesül. A magyar antifasiszta irodalom egyik legelső remekműve ez az írás, a fokozatos elembertelenedés bensőleg hiteles, megdöbbentő élességű rajza. Embertelenség és humánum párharca villan fel a gyarmatosítás gyilkos módszereit leleplező novellában, a Kulcsban is. A kötet egyetlen lírai témájú írása a letűnt ifjúkort felidéző Szőlők, nóták, álmok. Hangulatos tájfestéséből kihallani az idegenbe szakadt író vágyódását a hazai föld után. {504.} 1957-ben jelent meg átdolgozott kiadásban és került első ízben a szélesebb magyar olvasóközönség elé az eredetileg még Németországban, 1929-ben írt nagyszabású munkája, a Visegrádi utca. Az irodalmi riport és az emlékirat e sikerült műfaji keveréke a történelmi igazság igényével és az átélés közvetlenségével eleveníti fel az 1919-es Tanácsköztársaság, s az azt megelőző esztendők forradalmi atmoszféráját, a "tenni az emberiségért valamit" hangulatának eluralkodását. Lényeges történeti mozzanatok, emberi arcok és jellemrajzok egymásba fűzésével alakítja ki Lengyel József a kort életre keltő színfoltok sokaságában villódzó összképet. A kommunista vezetők egyénítve és emberi közelségben állnak az olvasó előtt. Kun Béla, Szamuely Tibor, Korvin Ottó és Sallai Imre mindig tevékeny emberekként és sohasem ünnepi pózban jelennek meg a könyv lapjain. A legsikerültebb a Korvin Ottóról festett portré, őt ábrázolva a kommunista forradalmár idealizált típusát mintázza meg. Önfeláldozás és szerénység, bátor helytállás és megfontolt okosság, kíméletes célratörés és rejtett jóság ötvöződik alakjában. Benne testesül meg a legtöbb abból, amit a "forradalmár humanizmusának" nevezett a mozgalom. Ez a humanizmus elsődlegesen valamiért áll csatasorba, s csak azután, ennek szükségszerű következményeként valami ellen. Az igazi forradalmár szenvedélyesen gyűlöli és kíméletlenül irtja a rosszat, a forradalom valódi ellenségeit, de sohasem uralkodhat el rajta a keretlegények szadista embertelensége ez Lengyel József Korvin-portréjának egyik fontos, némi naivságról tanúskodó gondolata.
E könyvét követte 1958-ban a régen tervezett, de csak most megírt regény, a Prenn Ferenc hányatott élete, avagy minden tovább mutat. Az író itt is a Tanácsköztársaság küzdelmeire összpontosítja figyelmét, s így más eszközökkel, a kalandregény külsőségeivel a negyedszázaddal korábban született Visegrádi utcának mintegy történelmi "folytatását", kiszélesítését adja. Prenn Ferenc útja nemcsak külső eseményekben változatos. Mint novelláiban, itt is hőse belső, lelki átalakulását állítja Lengyel József a középpontba. Azt kutatja, hogy a forradalmi események hogyan formálják át az emberi lelket. Ez az emberformáló erő a forradalmi humánum, mely a jó és a rossz harcában tesz igaz ítéletet. Prennt, a katonaszökevény pesti vagányt halálos börtönéből szabadítja ki a forradalom. Prenn Ferenc helyét a változásnak induló világban ez az élménye határozza meg. "A jóért jóval kell fizetnie" e gondolat jegyében csatlakozik Gölöncsérhez, a szabadító matrózhoz, s az ő oldalán a forradalom legradikálisabb irányához, a kommunistákhoz. Maga is érzi: "ő most más, mint aki eddig volt". A regényben mindvégig megmarad a történelmi események és egyéni sorsváltozások párhuzamossága. Az egymásra következő, más-más színhelyeken játszódó, s külön-külön mondanivalót is hordozó, ugyanakkor a történet egészét is előregörgető fejezetekben szerkezetileg mesterien oldja meg a párhuzamosítást az író.
Nemcsak Prenn egyéni élete szövődik a munkásmozgalomhoz a forradalmat előrelendítő gépezet, a kommunista szervezőmunka egyik "csavarja" lesz , de megfordítva is: a pártház amelynek leírása a Visegrádi utcában is hasonló epizódokra épül vagy a salgótarjáni győzelmes hadszíntér, majd később a Tisza-parti visszavonulás, Szamuely vagy Korvin dolgozószobája mint a hős életének {505.} egy-egy sorsfordulója jelenik meg az olvasó előtt. A vezető kommunista személyiségek Kun Béla, Szamuely Tibor, Korvin Ottó és mások a Prenn Ferenc életét befolyásoló regénybeli cselekmények részeseivé válnak. Hősi magatartásuk lesz hiteles, jellemzésük tárgyias, konkrét s egyben romantikusan felnagyított is a regényben. A párhuzamos cselekménybonyolítás következtében sikerül az írónak kalandok okozta izgalmassága helyett lényegbevágóbb, tartalmasabb feszültségek irányába vinni a regényt. A szökött katona életútjának alakulását követve mindinkább a proletárforradalom sorsa izgatja, ragadja magával az olvasót.
A proletárforradalom bukása után következő világ ismét emberellenessé változik. Prenn magányosan kóborol: vállalni a forradalmár sorsát nincs többé ereje. Ám a regény befejezésének megrendítő képei túlmutatnak egyéni létének problémáján. "Az élet nem velünk kezdődött. Nem velünk végződik. Minden cselekedetünk tovább él, a jó is, a rossz is és minden gondolatunk." A halálba készülő Korvin Ottó e szavai a forradalmárok áldozathozatalának értelmét és a regény jövőbe mutató tanulságait egyszerre fogalmazzák meg. A jövő hőse csak az lehet, aki felveszi a harcot az elembertelenedett világgal, mint Prenn frontbeli tanítványa, az ifjú Banicza István. Az epilógus sejteti, hogy Prenn és Banicza sorsa még ismét összefonódhat. Valóban találkozunk majd velük az Újra a kezdet című, 1945 elején egy német haláltáborban játszódó kisregényében.
Következő kötetében noha más műfajban a még mélyebb történelmi múltba fordul. 1960-ban látott napvilágot Három hídépítő című esszéje a Lánchíd építésének "előéletéről". A reformkor és az 1848-as magyar forradalom vázlatos megelevenítése és Széchenyi István, valamint a két Clark jellemének, színes egyéniségének rajza azokról az indítékokról ad lírai beleérzéssel átszőtt képet, amelyek a Lánchíd építőit maradandó művük megalkotásához vezették. Tudatos szerkesztési elgondolásnak tűnik, hogy az író személyes jelenlétét biztosító kerettörténet oly módon fűzi egységbe a részleteket elbeszélő mozaikdarabokat, hogy közben az olvasó érdeklődése a híd megalkotásának kezdeményezőjéről fokozatosan áthelyeződik Adam Clarkra, az építkezés kivitelezőjére, majd vele egyenértékűen az író élettapasztalatát summázó idegenvezető vallomásaira, elmélkedéseire. Mert nemzeti történelmünk e nagy korszakát felidéző művével is a mához kívánt szólni. Ezt a funkciót teljesíti könyvében, hogy a hangsúly fokozatosan a kerettörténetre tevődik át. Műve telítve van a jelenre kitérő publicisztikai hevületű vallomásokkal, megjegyzésekkel, s lassanként az e problémák megoldásáról kifejtett nézetei a könyv egyik legfontosabb mondanivalójává nőnek. Maga az elkészült Lánchíd is a népeket összekötő békés alkotó munka jelképévé válik.
1960-ban Kínában járt. E látogatásának élményeit Keresem Kína közepét című útinaplójában adta közre 1963-ban. E könyve is több a riportszerű leírásnál, élménybeszámolónál. Goncsarov múlt század derekán írt kínai útinaplójának, valamint Egon Erwin Kisch 1933-ban megjelent riportkönyvének az adatait a tanulmányíró gondosságával veti össze az általa tapasztaltakkal, hogy lemérje e hatalmas ország fejlődését. Amikor világszerte híres (egykor: hírhedt) kínai {506.} nagyvárosok arculatát rajzolja, szól e városok történetéről is; ha a parasztok életét, erkölcsi tartását hozza "vonatablakból" látóközeibe, ennek az "ősi és örökölt szorgalomnak és földszeretetnek" a kialakulását is megmagyarázza. Az óriási változásokat megvalósító szocialista Kínát író aligha jellemezhetné találóbban, mint Lengyel József a vuhani Jangce-híd méreteinek és sajátosan modern építészeti stílusának megjelenítő erejű leírásával. Külön szín és egzotikum könyvében a kínai festészet és színházkultúra érzékletes bemutatása. Úti élményeiről általában tárgyias-leíró hangnemben szól, dicsérő vagy bíráló észrevételeit csak ritkán közli az olvasóra bízza az ítéletalkotást.
Olykor kisebb publicisztikai írásokban, "aktuális hozzászólásokban" legyen szó politikai, gazdasági vagy világnézeti kérdésekről közvetlenül is kifejtette véleményét. Tollával a nagy problémák mellett a "kis ügyek" szolgálatát is vállalta, az írói munkára értve a mondást: "Nem szereti az emberiséget, aki nem bír szeretni egyes embereket" (Balatonértő). E kis írásainak legfőbb jellemzője a tárgyismereten alapuló konkrétság és a racionális érvelés. Összességükben azt a bevallottan írói-emberi életcélját dokumentálják a publicisztika eszközeivel, amit novellái és regényei is tükröznek, s aminek lényegét ő maga így fogalmazza meg: harc azért, "hogy az emberek szabadságban és nyugalomban, jól éljenek, és mi írók a jóra mondhassuk: jó" (Kafka és Tvardovszkij és az optimizmus).
A magyar kommunista mozgalom nagy, úttörő nemzedékéhez tartozó író életének meghatározó élménye a forradalmi munkásmozgalom. A kommunista forradalmárrá növekedő nemzedék történelmi útját idézi fel műveiben, s ennek az útnak a tiszta szándékait ábrázolja. Költőnek indult és művészetére prózaíróként is jellemző maradt a szubjektív, lírai megközelítés, amely mellé mindinkább az emberi cselekvések belső rugóit feltáró pszichológiai ábrázolásmód társult.
LENGYEL JÓZSEF (18961975) | TARTALOM | Etika és forradalmiság |