Irodalom | TARTALOM | A romantika irányzata |
A polgárosodás, épp elkésett mivoltában, hazánkban szorosan összekapcsolódott a nemzeti jelleg, a nemzeti sajátságok kérdésével. Mivel a polgárosodás a fejlett, nyugati intézmények átvételét jelentette, a nemzeti jelleg biztosítását sokan fontosnak érezték. De mivel Magyarország szoros államközösségben élt egy viszonylag polgárosultabb országgal, Ausztriával, kialakult olyan felfogás is, mely szerint a polgárosodás érdekében a nemzeti függetlenség terén is érdemes engedményeket tenni. Az utóbbi felfogást Eötvös és Vajda, az előbbit főként Arany, de Gyulai és Kemény is vallották. Nemzetiség és polgárosodás frontjain azonban még egyéb tekintetek szerint is megoszlottak a felfogások. Döntő kérdéssé vált az ötvenes években, hogy a nemzeti jelleget a nép vagy a nemesség révén lehet-e leginkább biztosítani? A negyvenes évek demokratikus mozgalmai a népet kívánták felemelni politikailag (Petőfi), illetve műveltségileg (Arany és másféle értelemben: Eötvös is). A népiesség, Erdélyi első írásai óta, világosan és egyértelműen hirdette, hogy a nemzeti jellemet, sajátságokat, erényeket a nép őrizte meg leghívebben, tehát a polgárosodás áthasonítása csak a nép felemelésével egyidejűleg valósítható meg. A liberális-nemesi polgárosodás programja volt a "szakszerűbb", az átgondoltabb és kidolgozottabb a népies-nemzeti polgárosodásé a nagyobb költői erővel hirdetett, a megragadóbb és forradalmibb. Természetes, a két program még oly értelemben is módosult, hogy külön-külön egészen másféle arculatot mutatott 48 előtt és Világos után. Kemény például 48 előtt is ugyanazt vallja, mint Világos után, de a forradalom kudarca láttán bizakodóbb, mint a Korteskedés idején (184344). Eötvös 48 előtt filantróp, demokratikus vonzalommal közeledik a nép sorsához, majd pedig a társadalmi kérdéseket a műveltség terjesztésével kívánja megoldani; a nemzeti eszme fontosságát inkább deklaratív módon ismerte el, ahelyett, hogy gondolkodásának tengelyévé tette volna meg. Arany (és csaknem hasonlóan Erdélyi) a népre támaszkodva óhajtja a nemzeti polgárosodást, majd a nemzeti egység politikájának híveként, össznemzeti színezetű polgárosodást óhajt, mely az egész nemzet erényeit olvasztaná össze a nyugati polgárosodás vívmányaival, az európai műveltséggel. A polgárosult nemesség általában természetesnek és szükségszerűnek tekintette nemzetiség és polgárosodás szoros összekapcsolását; de még ezen a felfogáson belül is akadtak, akik a polgárosodást a romantika leküzdésével vélték csak megvalósíthatónak (Gyulai, Csengery) s olyanok, akik épp a romantikában kerestek lendítőerőt a további, nemzeti polgárosodás számára (Jókai). Ez utóbbi törekvés mihamar külön utat jelentett a korszak általános fejlődésképében.
Polgárosodás és nemzetiség viszonyának kérdésében igen eltérő, egymástól tarkán elütő véleményekkel találkozunk; ezek a különbségek kiegyenlítődnek, de Vajda és Jókai kívül maradnak a lassan létrejövő egyetértésen. Az ötvenes, hatvanas évek fordulójára alakul ki az irodalom egyetértése polgárosodás és nemzetiség összekapcsolásának szüksége iránt; ez az egyetértés gyakorlatilag a liberális-nemesi polgárosodás nemzeti elvének győzelmét hozza el. A népies-nemzeti polgárosodás gondolata háttérbe szorul most de a liberális-nemesi polgárosodás kilátástalanságának sejtelme is mind baljósabb {279.} módon jelentkezik. Polgárosodás és nemzetiség összhangba hozatala indokolt és haladó célkitűzés volt, s különösen Világos után. Aranynak és Gyulainak igazuk volt, midőn erre az útra léptek. De polgárosodás és nemzetiség összhangja sem lehetett oly tartós, mint aminőnek hirdetői vélték. A két tényező közül a nemzetinek túlsúlyra jutása a polgárosodás színvonalát veszélyeztette s ez a veszély nemcsak, hogy tartósan fennmaradt, de konkrét jelenségekben is megnyilatkozott.
Az a körülmény, hogy a nemzeti eszme megtartotta egyeduralmát, az a körülmény, hogy a nemesség Világos után újból vállalkozott a maga "polgári funkcióinak" betöltésére s a magyar polgárosodás továbbvitelére: politikailag éppúgy, mint irodalmilag, fontos következményekkel járt, s a korszak legjelentősebb írói magatartásainak kialakulását szabta meg. Politikában és irodalomban egyaránt kitartó munka folyt a nemzeti eszme vezető szerepének elfogadtatásáért.
A Világos utáni korszak az eszmék, a célkitűzések rendezésére törekedett. Az összhang, az egyensúly, a kiegyenlítés keresése más-másféle módon, s a legkülönbözőbb elemek, tényezők közt, de azonos indítékból kifolyólag megy végbe. A polgárosodási és a nemzeti célok kiegyenlítésén Kemény és Gyulai igen következetesen munkálkodnak. A politikai életben a két eszme, a két cél kiegyenlítődése Széchenyi jegyében s Deák Ferenc vezetése alatt jön létre; az irodalmi életben, a hatvanas évektől kezdve, ez a kiegyenlítődés az "irodalmi Deák-párt" többé-kevésbé egységes szervezetében ölt testet. Deákhoz közeledik Eötvös és bizonyos értelemben, közeledik Arany is. Arany eszménye a népies-nemzeti költészet volt Világos előtt, s után is. Világos után Arany vezérelve a nemzeti eszme lesz; a polgárosodást is csak a nemzeti jellem és örökség fennmaradásának feltételével tudja elfogadni. Arany tehát egyet tudott érteni minden olyan törekvéssel, mely a nemzeti eszme ébrentartását, a polgárosodáson belül a nemzeti örökség megóvását tekintette céljának. Ez a magyarázata annak, hogy Deákkal, Keménnyel, Gyulaival az ötvenes évek végén néhány fő kérdésben egyetértett. Ez az egyetértés a népies-nemzeti és a liberális nemesi irányzatok kiegyenlítődéséhez vezetett az irodalomban.
A Deák irányítása alatt s az "irodalmi Deák-párt" szervezeti formájában létrejövő kiegyenlítődés a nemzti eszmét a nemességre támaszkodva kívánta biztosítani; Deáknak és társainak koncepciója szerint a nemzeti egység táborában a nemességnek jut a vezetőszerep, s hasonlóképp, a polgárosodásnak is a nemesi érdekek megóvásával lehet csak nemzetivé válnia. Deák koncepciójának ez a része azonban idegen volt Aranytól, s ez az oka annak, hogy annyifajta konfliktusa és válsága után, élete utolsó szakaszában idegennek érezte magát a nemzeti-nemesi polgárosodás Magyarországán, mely az egyensúly-keresés, a kiegyenlítődési törekvések hosszú szakasza után, már Ausztriával is kiegyezett.
A népies-nemzeti és a liberális-nemesi irányzatok kiegyenlítődése, mely szervezeti formát az "irodalmi Deák-pártban" öltött: az epigon-költőket kiszorította ugyan a színről, de csak azért, hogy helyükbe a "népnemzeti" epigonizmust ültesse. A népies-nemzeti költészet Aranynál meg-megújuló, bonyolult és változatos feladat volt a Gyulai kodifikálta "népnemzeti" irány azonban csak afféle költészeti receptet jelentett. A népies-nemzeti irányzat {280.} a forradalmi költészetet készítette elő, 1848 előtt, majd Világos után a nemzeti fennmaradás céljait szolgálta a "népnemzeti" iskola azonban maga volt a megtestesült konzervativizmus.
A népies-nemzeti irány Világos után nem törekedett már többé az ország demokratikus átalakítására, de a nemzeti lét fenntartása, megőrzése nagyon is időszerű és lényeges célkitűzés volt a Bach-korszakban. Ugyanezt a célt tűzte maga elé a liberális-nemesi irányzat is, mely egyébként (gondoljunk a centralisták programjára) következetesen küzdött 1848 előtt az ország polgári átalakításáért. A megváltozott körülményekhez idomuló, azonos célok segítették elő a kiegyenlítődést. Petőfi forradalmi örökségének háttérbe szorítása, Aranynál az epikus tevékenység egyoldalú kiemelése (a líra rovására), a tragikum-elméletnek Kemény Zsigmond példái nyomán történő kidolgozása stb.: mindez Gyulai munkásságában a kiegyenlítés céljait szolgálta. Gyulai egyaránt kapcsolódott mindkét irányzathoz, s kritikusi működése során mindkettőt sajátos egységben tudta csak látni.
A népies-nemzeti irány Világos után is a népköltészetre támaszkodott, a liberális-nemesi irány pedig a történettudományra. Anti-romantikus célkitűzései ellenére, a liberális-nemesi irányzat sok mindent átvett a romantikától, s megvalósította a realizmus bizonyos módozatait is. Keménynél is realizmussal elegy romantikát láthatunk, akárcsak Jókainál de mindkettőjüknél mind a romantika, mind a realizmus tartalmai és formái lényegesen különbözőek. Jókai és Vajda kívül maradnak a két irányzat kiegyenlítődésén: mindketten külön utakon járnak, a romantika és a népiesség sajátos, egyéni értelmezéséről egyikük sem mond le, s erkölcsi szemléletük, politikai felfogásuk, világnézetük gyökeresen eltér mind a népies-nemzeti, mind a liberális-nemesi irányzattól, jóllehet mindketten a népiesség örökségén, sőt a Petőfiörökségen építik föl életművüket. Madách a liberális-nemesi irányzathoz kapcsolódik erősebben, bár ő is elfogad sok mindent a népies-nemzeti irányzat esztétikájából. A Tragédiával (1860) lényegileg már a befejezett kiegyenlítődés művéhez csatlakozik: Arany éppúgy egyetért vele, mint a volt centralisták még ha pl. Csengerynek vannak is vele szemben fenntartásai. (E fenntartásokat, másféle változatban, Erdélyinél is megtalálhatjuk.)
Arany az, aki a kiegyenlítődésen túljut, mégis: nem süpped bele abba a konzervativizmusba, mely az ő költészetéből próbál igazolást meríteni hanem a maga, és a korszak költészetében is új lapot kezd: az Őszikékkel (187782).
Irodalom | TARTALOM | A romantika irányzata |