3. IRÁNYZATOK AZ EURÓPAI IRODALOMBAN | TARTALOM | Irodalom |
FEJEZETEK
A világosi katasztrófa a magyar zenét fejlődésének egy emelkedő irányú, gazdag és termékeny fázisában érte. 1840 óta egymás nyomában jelentkeztek a művészi zene fejlettebb és nagyobbszabású műformái, s majdnem mind egy öntudatosan terjeszkedő nemzeti stílus jegyében. Kiinduló- s egyben első kristályosodó pontja ennek a stílusnak a 18. század új tánczenéje, a verbunkos volt; ezért is nevezhetjük a kibontakozó magyar romantika zenéjét kései vagy klasszikus verbunkos-zenének. De ebbe a nemzetinek érzett stílusba sok minden felszívódott, aminek eredetében még kevés köze volt a verbunkos tánczenéhez. Így mindenekelőtt az új dalstílus, a népies magyar műdal, a "nóta" zenéje, mely 1830 óta példátlan bőséggel árasztotta el a teljes magyar zeneéletet. Jelentőségét főleg abban láthatjuk, hogy győzelmes vetélytársa lett a városi polgárság között élő német és németes dalirodalomnak; hogy a magyar "középosztály" nemesség, polgárság jellegzetes zenéjévé lett, műveltségének visszfénye-visszhangja s egyben táplálója és sugalmazója; hogy csakhamar a nép között is elterjedt, bár jellegzetesen "úri műkedvelők" kezdeményeként jött létre; sőt, a közízlésre való hatása annyira intenzívvé vált, hogy teljesen kiszorította az igazi népdal ismeretét s a köztudattal egyedül önmagát fogadtatta el magyar népzenének. (Ezért is volt oly nehéz Bartók és Kodály felfedező- és felvilágosító-munkája 1900 után.)
Verbunkos és népies műdal együtt táplálta a harmincas évek óta a magyar művészi zene kialakuló "magasabb" műformáit. A színpadi zene már az 1820-as évek óta országos sikerekre hivatkozhatott (Ruzitska József: Béla futása, 1822), s ez azért is fontos, mert a reformkor társadalmi-nemzeti problematikája ettől fogva zenei téren is a legnépszerűbb szószékről szólhatott a közvéleményhez. 1840-ben, Erkel Ferenc Báthori Máriájával már az első európai színvonalú magyar opera is felhangzott a pesti Nemzeti Színházban, s mögötte nem sokat késtek a magyar oratórium, a magyar szimfonikus költemény első kísérletei sem.
Ezeknek a nagy "európai "műfajoknak felvirágzása Magyarországon három kiváló zeneszerző nevéhez fűződik; velük lép színtérre s velük tűnik le 1867 után a magyar zenei romantika három vezéralakja. Egyikük, Erkel Ferenc (18101893) a nemzeti operát teremti meg, a reformkor s az abszolutizmus alatti nemzeti ellenállás eszméinek jegyében; másikuk, Liszt Ferenc (18111886) az európai zene úttörő alakja, aki magyar vonatkozásban éppúgy, mint az általános zeneirodalom területén, elsősorban a zongora irodalmát s a szimfonikus költeményt újítja meg; a harmadik, Mosonyi Mihály (1815 1870) a zongora- és kamaramuzsika, de az énekkari, egyházi és szimfonikus {42.} zene területén is leszűrője és összefoglalója a magyar zenei romantika legfőbb nyelvi eredményeinek. Hármuk munkássága párhuzamosan, jórészt egyidejűleg áll virágjában, s különös módon jellemző rá, hogy legfőbb eredményei ugyanazon az évkörön belül, 18501867 között érlelődnek meg. Alighanem 1852-ben készülnek Erkel első vázlatai a Bánk bánhoz, 1853-ban írja meg Liszt a maga Rákóczi-indulóját (XV. rapszódia) s 1856-ban a Hungária című szimfonikus költeményt, válaszul Vörösmarty hozzá intézett ódájára; ugyanekkor készül el Mosonyi II. szimfóniája s pár évvel utóbb első magyar zongoradarabjai. 186062 hozza meg Mosonyi főműveit, a Széchenyi-gyászzenét, A magyarok tisztulási ünnepét, a Szép Ilonka és Álmos című operákat; 1861 a Bánk bán, 1862 a Sarolta, 1867 a Dózsa György bemutatójának éve; 1865-ben Liszt Ferenc maga vezényli Pesten a Szent Erzsébet-oratórium bemutatóját ... s még 1867 meghozza az ő Koronázási miséjét is. Azután 1867-től, a kiegyezés évétől kezdve a magyar romantikus zenei mozgalom mindinkább elapad; az ifjabbik nemzedék már messziről nézi, egyre több kiábrándultsággal s egyre több iróniával.
Stílusbeli közösségeken túl még valami összeköti a magyar zenei romantika nagy műveit: a politikai hangsúly, a nemzeti és társadalmi irányzatosság. Hogy Liszt Ferenc az abszolutizmus legsötétebb napjaiban írja meg a maga Rákóczi-indulóját és Hungáriáját, már önmagában sokat mond; Mosonyi nagy műveihez, A magyarok tisztulási ünnepéhez vagy a Magyar honvéd győzelme és keserve című szimfonikus költeményhez ugyancsak nem kell kommentár; a Bánk bánról meg éppenséggel egy kompetens kortárs, Ábrányi Kornél jegyezte fel, hogy ez az opera "hatalmasan pótolta az ... elnémított politikai szónoklatokat" (Erkel Ferenc élete és működése, 1895. 121.). A nagy művek ez összefüggő vonulatában egyetlen szándék, egyetlen világosan lemérhető állásfoglalás nyilatkozott meg. A következő nemzedék épp ezt a lendületet veszítette el; 1867 után mintha a teljes magyar zeneirodalom szellemi tájékozódása megingott, bizonytalanná vált volna; a századvég polgárosodó Magyarországa nem hivatkozhatott többé olyan zenére, mely a nemzeti, a társadalmi élet nagy kérdéseivel tart szoros kapcsolatot. A magyar zene "reformkora" így sajátlagos módon túlélte a politikai reformkort s 1867-tel ért véget.
A századközép magyar zenéjét három alapvető kérdés foglalkoztatta. Egyik, hogy miképpen épülhetnek nagyobbszabású, európai színvonalú művek a nemzeti zene anyagából. Második, hogy miképpen lehet behatolni az európai zeneéletbe ezekkel az új magyar művekkel. S a harmadik: a népiesség és népiség kérdése. A magyar irodalomtörténet szempontjából ez a harmadik kérdés tarthat a legtöbb figyelemre számot.
Az irodalom folyóiratcikkek, emlékiratok és levelek, regények és költemények az 1820-as évek óta telve van a népdalok, "nép-nóták" magasztalasával. Kölcsey nyomán épp egy zenetudós, Mátray Gábor mondja ki 1829-ben, hogy a népdalok "a nemzeti karakternek valóságos fenntartói" (A muzsikának közönséges története. TudGyűjt 1829. II. 55.) A negyvenes években már az a gondolat is felmerül, hogy Beethoven-szimfóniák mintájára "nemzeti magyar danáink hangvirágiból" is lehetne nagyszabású zene-{43.}műveket alkotni. De, hogy milyenek azok a "nemzeti danák" a valóságban, sem akkor, sem később nem tisztázták. Ellenkezőleg: ha közvetlenül szembekerülnek az igazi népdallal, inkább visszariadnak tőle. "Sokkal tisztábban élhet s gyarapulhat zenénk a műveltebb osztályok kezében ... mintha belevegyülnének azon nagy halmaz durva anyagok, melyek a népköltészetből felmerülnek, és melyek örökbecsűek, ha ki vannak tisztázva, de könnyen beszennyezik az egész nemzeti költészetet, ha ki nem válogattatnak, nem tisztáztatnak, nemesbíttetnek s eszményíttetnek" (r. l. [Eperjesi tudósítás Sáros megye zenei életéről.] Zenészeti Lapok 1862. április 10.). Kár volna azokban a "nem eszményített" népdalokban esztétikai mintaképet keresni, írja a kor egyik legműveltebb zeneszerzője, Mosonyi Mihály 1861-ben, mert "ha a falusi suhanc, vagy pórleány, dalt rögtönöz szerelmi érzései vagy kalandjai kifejezésére, nincs elég szépészeti ok arra, hogy a magasabb míveltségű osztályok férfi vagy női tagjai azokat tartsák szem előtt mint ideál képeket" (Szerelmi vadrózsák. Zenészeti Lapok 1861. március 6.).
Ilyen ellentmondó nézetek és hangulatok közepette indul meg a magyar zenei népiesség mozgalma. Hogy maguk a népdalgyűjtemények melyeknek élén már 1813-ban ott áll Pálóczi Horváth Ádám Ötödfélszáz éneke, s melyek a harmincas évek óta szinte megszakítatlan sorban, jórészt már nyomtatott kiadványok alakjában vonulnak végig a 19. századon bizonyos válogatás, szűrés és "eszményítés" alapján készülnek, mondanunk sem kell. (A feljegyzők között Arany János is szerepel egy nevezetes gyűjteménnyel, 1874-ből.) Erdélyi Jánosnak nem sikerül a maga gyűjtésének hangjegy anyagát közzétennie, s a megjelent kótás gyűjtemények tanúsága szerint alighanem akkor is adós maradt volna a magyar népi dallamvilág hiteles feltárásával, ha a feljegyzett dallamok napvilágot látnak. A népies dalszerzők csoportja viszont túlnyomórészt tájékozatlanul, a maga ösztönére és fogyatékos tudására támaszkodva kezdi meg munkásságát az 1840-es években, még inkább pedig 1850 és 1870 között.
Közös kiindulásuk, hogy "népen" nemcsak a parasztságot kell érteni, "népdal" az is, amit a "míveltebb felekezet" (tehát a középosztály: köznemesség, polgárság, értelmiség) "nemzeti dalok gyanánt" énekel. Ennek a "középosztálynak" kell zenei irodalmat adni olyan zenét, mely "felül áll a népdal színvonalán", de mégsem "tisztán műzene". Ilyen cél vezethette már a negyvenes években Petőfi első sikeres megzenésítőjét, Egressy Bénit; legtehetségesebb utódai az ötvenes, hatvanas, hetvenes években Simonffy Kálmán és Szentirmay Elemér (Németh János), akiknek munkássága sokban párhuzamos a Petőfi-epigonokéval. A népies dalkultúrának az az állapota ez, amelyben Kodály Zoltán jellemzése szerint "mindenki tud egy csomó dalt, bár sohasem látta írva vagy nyomtatva, többnyire megjelentek ugyan, de nem szokás kótából énekelni őket; a szerző nevét senki sem tartja számon, ha tudták is: elfelejtik (Magyar népzene. Zenei Lexikon. II. 1931. 64.). Maguk a szerzők a nép helyett, a nép nevében, a nép számára akarnak írni, s ezért nem bánják az anonim népszerűsödést. Simonffy Kálmán, az egyik legnépszerűbb nótaszerző írja 1858-ban: "Megtanultunk szólani a nép nyelvén, mint a próféták, és egyszerűen, mint az evangyéliom. Soha sem volt még módjában a magyar zeneköltészetnek ily nemzeties megújhodás. Ezelőtt néhány évvel még azt mondá egyik fiatalabb journalistánk: miért csinálunk mi {44.} népdalokat, midőn csinál maga magának a nép többet és jobbat, milyet és mennyit mi bírunk? ... Lelkem mélyében elszomorodott e kérdésen, midőn tapasztalám, hogy még sajtókezelőink közt is találkozik, ki nem tudja, hogy ha magára a népre hagyjuk, valamint a nyelvet ki nem fejlesztette volna, úgy zenéjét sem fejleszhetné, hanem megmaradna azon primitív állapotban, hol a civilizációtól távolabb eső népek zenéjét tengni szemléljük. ... A magyar népiség nemzeties irányú megmentésére a különböző nyelvű és módú fajok közepett nincs más lehetőség, mint önségének a művészet által minél hűbb kiemelése, felmutatása; ezért nem csuda, ha a költői szellem erősebben ragaszkodik nálunk a népieshez, mint netalán bármelyik európai népnél" (Látogatás Svastics Jánosnál. Szépirodalmi Közlöny 1858. augusztus 12.). A népies műdalszerzők csoportjával szembenálló "műzene-párt" képviselőinek viszont az a véleménye, hogy nem a népi, hanem a nemzeti zene megteremtése az igazi feladat: "Zenészeinknek nem az volna szent hivatásuk, hogy népzenét írjanak erre semmi szükség, csinál azt a nép, ha hiányát érzi, hanem hogy a népzenéből, mint a nemzeties érzület legcsalhatatlanabb hirdetőjéből nemzeti zenét teremtsenek" (Fechtig Károly: Nemzeti zene. Zenészeti Lapok 1861. december 12.).
A vita egyáltalán nem marad meddő: az 1860-as évek nagyszabású műveinek szerzői mindennek tudatában dolgozzák ki a maguk programját, aminthogy általában a magyar zenei romantika egyik legfőbb jellemzője az esztétikai tudatosság. De a kor írói és zenészei közül talán csak az egy Liszt Ferenc jut el művészi programjában oly messzire, mint Erdélyi János, aki már egy 1853-ban írt tanulmányában (Népköltészet és kelmeiség) valósággal Bartók Béláig előremutató tudatossággal jelöli meg a dunavölgyi népzenék összefoglalásának, e népek szellemi találkozásának szükségét: "Nekünk, magyarokul, a mai fejlődési fokozat szerint oda kellene dolgoznunk, hogy a velünk egy sorban levő népszakadékok szellemirányáit mind inkább szőnők be míveltségünkbe. Ez oly nemzetnek, mely ezer esztendő óta bír történetet csinálni mai helyén, nem lehetetlen; sőt úgy hiszem, némileg teljesedve is van már a népi dallamban, mi ha vegyészileg felbontatnék, úgy fogna mutatkozni, mint a körültünk zengő s velünk egy állapotú népek dalainak hatványozott összessége; innen benne az a tartalom és kelet, mely maholnap a Duna völgyén új erőteljes harmóniának veti meg hangalapját."
Ennél tovább a 19. század népies mozgalma nem jutott. (Nem jut tovább, negyedszázaddal később, Bertha Sándor sem, mikor egy figyelemreméltó tanulmányában A magyar zene jövője a magyarországi nemzetiségek zenéjével is szívesen gazdagítaná a magyar zenét, mert "a nemzetiségeket hozzánk fűző szellemi kapocs" lehetőségét látja benne; BpSz 1880. 24. köt. XLVIII. sz.). A "műzene" egy nemzedék idejére megvalósította a maga nagyszabású magyar-európai programját; de Liszt és Mosonyi letűnése után művészetük és terveik helyét tapogatózó epigon-kísérletek foglalták el s a magyar zene is, akár a magyar irodalom, csak a 20. század kezdetén talált vissza a maga "főútjára", nagy alkotó-egyéniségek felléptével.
Addig s nevezetesen 18801900 között a magyar zeneélet egy sajátosan polarizált kultúra képét mutatja. A Liszt és Erkel nyomába lépő képzett "városi" zenész-nemzedék európai műveltség birtokában, európai áramlatok neveltjeként, csak felületesen érintkezik a magyar hagyománnyal: Goldmark {45.} Károly, a Sába királynője szerzője (18301915) Bécsben él, Mihalovich Ödön, a Zeneakadémia igazgatója (18421929) műveiben Wagner követője, Hubay Jenő, a neves hegedű-pedagógus (18581937) a kor francia akadémizmusát plántálja magyar környezetbe; nagy zenei intézményeink irányításában Bécs és Berlin szelleme érvényesül. S épp ezzel válik teljessé a magyar zeneélet hasadása: mert a "nemzeti irányzat" ugyanakkor vidéki műkedvelők kiváltságos birtokává válik. Szentirmay Elemér, Dankó Pista és mások nótái, a csárdás és a cigányzene korlátlanul uralkodnak a középosztály ízlésén, "műveltség" és "magyarság" útja elválik egymástól, s műveltebb politikusok helyesen állapítják meg a millennium küszöbén, hogy a magyar zene "porban fetreng": városi és vidéki félműveltségre szakadt. Némi felfrissülést hoz a kilencvenes években a fiatal Dohnányi Ernő feltűnése (1895 óta); a magyar zenetudomány pedig Ponori Thewrewk Emillel, Vikár Bélával, Érdy Lajossal, majd Seprődi Jánossal épp a millennium évtizedében kezdi meg a maga megújhodást sürgető agitációját, azt a reformátori munkát, mely néhány év múltán a fiatal Bartók Béla s a fiatal Kodály Zoltán művébe torkollik. Mikor ők ketten, vidéki városokból, Budapestre érkeznek, a század épp végére jár; s ezzel a kettős "érkezéssel" egyben a magyar zene új korszaka kezdődik.
3. IRÁNYZATOK AZ EURÓPAI IRODALOMBAN | TARTALOM | Irodalom |