Élete | TARTALOM | Regénye: az Álmok álmodója |
Politikai felfogása így sommázható: Buda-központú és egységes, tehát nem dualista alapozású Habsburg-monarchiát tervezett Mátyás birodalmának rekonstruálását, amelyben a vezető elem az európai polgári műveltség szintjére emelt magyar középnemesség lenne. Hitte, hogy a várható orosz, illetve német expanzió ütközőpontjában az európai "súlyegyen" szüksége megkíván egy erős, de csak önfenntartására koncentráló, terjeszkedni nem óhajtó, az idegen terjeszkedést azonban meggátló, soknépű államot. Hitte továbbá, hogy a minket környező népek csak felénk gravitálhatnak, mert mi nem vagyunk oly erősek, hogy beolvasszuk őket; mellettünk s velünk együtt megtarthatják, sőt kibontakoztathatják kultúrájukat, "nemzeti egyéniségüket". De ugyanakkor nem vagyunk oly gyengék sem, hogy az orosz vagy a német beolvasztástól egységben velük, kölcsönösen egymásra támaszkodva meg ne védjük őket.
A magyar középnemesség "népi-nemzeti" erő; történeti gyűjtőmedencéje volt a feltörő népi értékeknek, s nem kékvérű kaszt így vélekedett. S ha most megvan is benne a kaszttá válás veszélye, újra a feltörő erők nyitott empóriumává kell válnia. Akkor újra meglesz benne a nemzeti egységérzet, a kellő felelősségtudat. Nem nélkülözi ez a réteg politikai iskolázottságot sem, jóllehet e tulajdonságokkal is a jelenben ismét inkább csak potenciálisan rendelkezik. Mindebből pedig felfogását tekintve logikusan következik, hogy ezt a vezetésre nálunk egyedül alkalmas osztályt műveltségének emelésével, polgáriasításával, gazdálkodásának tőkésítésével, s törvényekkel a mohó külföldi tőkével s a kapitalizmus önző erkölcsi cinizmusával szemben, meg kell védeni, míg felnő mellé vagy helyébe a nemzeti céloktól és tulajdonságoktól áthatott polgárság vagy éppen a munkásság. Utolsó politikai iratában például a szociáldemokraták bebocsátását a parlamentbe éppen nemzeti "fölnevelésük" érdekében követelte. (Ez a "fölnevelés" persze, szinte megjegyeznünk sem kell, nemcsak objektíve, de Asbóth szándéka szerint is, a munkásság, a szociáldemokrácia forradalmi s radikális vonásainak leszerelését, parlamentálissá szelidítését is jelentette és célozta, s a negyedik rend befogását a magyar hegemónia őrzésének szolgálatába.)
Mindez látszólag nem sokban különbözik Beöthy Zsolt céljaitól, meg felfogásától. Mégis, kritikai látásuk, érték- és jövőérzékenységük különbsége nyilvánvaló. Asbóth ellenzéki volt: hite szerint Széchenyi oldaláról, Széchenyi szándékainak szellemében leleplezte és gyűlölte a jelent, Beöthy pedig azonosult vele, idealizálta és védelmezte. Asbóth nyíltan konzervatívnak egy imaginárius konzervatív párt tagjának vallotta magát; vágyott egy valóban liberális ellenpártra, egy angol mintájú kétpárti parlamentre, óhajtotta az eszmék vitáját. Beöthy meg tábora viszont ki tudatosan, ki nem, de mindenképp hazug módon demokrata frázisokkal és gesztusokkal kábította a közvéleményt, olykor önmagát is, és liberális nemzeti egységről szavalt, a valódi, társadalmi-világnézeti alapozású ellenzék gondolata idegen volt tőle. Asbóth e tábor számára éppen azért vált kényelmetlenné, mert lépten-nyomon kibeszélte a demokratikus egységfrázisok mögött rejlő valóságot. Például akkor, midőn kimutatta, hogy a polgárinak mondott magyar parlament összetétele egy rendi államban sem volna más. S bár Asbóth is akarta a magyar {500.} hegemóniát, a beolvasztást nem kívánta és nem uszított a nemzetiségek ellen. S az ilyen és hasonló, sokat jelentő árnyalati, fokozati szemléletkülönbségek mellett, a személyes etikaiak is jelentősek. Asbóth kitűnően indult, nagy távlatú karrierjét áldozta föl, hogy vállalni tudja véleményét, melyhez válságokon keresztül, a tényekkel hol jól, hol rosszul, de mindenesetre szembe nézve jutott el. Beöthy viszont olcsón "úszta meg" a maga válságát: belenyugodott a látszatmegoldásokba, belenőtt osztálya öröklött, elavult ideológiájába, azt csupán felfrissíteni, modern küllemmel ellátni igyekezett; s karrier lett a jutalma. A kettejük erkölcsi magatartása alapvetően különbözött; Asbóthé megközelítőleg az volt, amit romantikus-konzervatív ellenzékiségnek, antiliberalizmusnak, antikapitalizmusnak szoktak nevezni.
Élete | TARTALOM | Regénye: az Álmok álmodója |