"A vergődő egyén" | TARTALOM | Tündérlak Magyarhonban |
A Wirth János-szerű ironikus figurák komplikáltabb típusokban élnek tovább. Megjelenik a Papp Dániel-i novellák zárt, autonóm világa, a Bácska kisvárosaival, tágas, világos tájaival, kúriáival és monostoraival. Szenteleky Kornél a délvidéki magyar irodalom egyik vezető alakja majd vitatja ugyan ezt a "bácskaiságot". Fölöslegesen, mert Pappnak soha nem is volt szándékában "tiszta" tájrealizmust művelni, s a "Heimatkunst" irányzathoz kapcsolódni. A legszívesebben anekdotákat mond délvidéki, görögkeleti papokról, kalugyerekről, egyszerű szerzetesekről és archimandritákról. Történetei csak-{799.}nem konvencionálisak: papi nagyevésekről, szerelmi kalandokról, vetélkedésekről és bogarasságokról szólnak. Papp rendkívül jól ismeri a papi-kolostori világot, életmódjának jellegzetességeiben, csillogó, bizantinus couleur locale-jában, liturgiájában, külsőségeiben is. De ami iránt a leginkább érdeklődik, az egy sajátos típus, melyet épp a kolostorok világában lehet megtalálni. A kolostori reglamák, a dogmák abroncsait széttörő, ellenük a maga egyéni módján fellázadó szerzetes típusa ez: a Marcellusok és Nikánorok különös galériája (Marcellus, 1894; Rózsika, 1895; Nikánor fogsága, 1897). A legerőteljesebb lázadó Bazilius, a tiszavári monostor fiatal archimandritája. A bővérű, féktelen természetű pap színleg konvencionális anekdotahős. Búcsú alkalmával a monostorba gyülekvő, nagy vendégsereg előtt, amidőn az ünnepi tósztot mondanák, arcra vágódik, majd feláll s váratlanul elkurjantja magát: "Tamburást hozzatok, csonoplai tamburást!" Persze, karrierje kettétörik, egyszerű szerzetes baráttá degradálják, s betegségében egy Arzenius nevű barát ápolja, aki maga a megtörtség és együgyűség mintaképe (Arzenius és Bazilius, 1896).
Bazilius históriájának mélyebb lélektani és bölcseleti értelme is van. A féktelenül, anarchikusan kitörő indulatok mögött nagy tehetség, erős egyéniség feszül. A szegény fiúból lett pap, aki Kievben tanulta a teológiát, minden tárgyból kitűnőre vizsgázott, s huszonnyolc esztendős korában már főnöke az egyik legnevesebb bácskai monostornak, sőt püspökjelölt is, valami nagy hiányérzettől, kielégületlenségtől hajtva merül bele a hivatásával ellenkező dorbézolásokba, féktelenségekbe. A dogmák és kötelességek igájába hajtott lélek torz és anarchikus kifutása ez az élet.
Ha Papp bácskai típusairól szerelmes és nagyravágyó diákokról, többre hivatott, de megtört pályájú komisszárusokról, megyei esküdtekről, katonatisztekről lefejtjük az anekdoták és a színezés egyéniséget elmosó vonásait, mindenütt ennek a lázadó, anarchista embertípusnak arculata bukkan elő. A diáké, aki föllázad az iskola kötelmei ellen, s a férfié, aki felrúgja a katonai fegyelem vagy osztálya konvencióit (A komisszáros, 1895; Szállási Romeo, 1896; Az ambíció, 1896; A fekete kabát, 1896; Krájilevics Márkó, 1896; A paraszt 1897).
Igaz, Papp mintegy a megszépítő messzeség ködfátyolán keresztül nézi alakjait. Az emlékezés lírai levegőjébe, az anekdoták megbocsátó s valószínűtlenítő atmoszférájába helyezi őket, ellágyuló humorral, bölcselkedő és játékos iróniával fonja be valamennyiöket. S színes, sziporkázó nyelvének dús jelzőivel, kacskaringós, szeszélyes mondatainak gyűrűzésével teremt egy varázsos, költői hangulatot, amely mintegy elfeledteti, hogy mindaz, amit novelláiban előad: kemény, nyers, véresen megélt realitás. S minél fejlettebb lesz gyorsan izmosodó novellaírói művészete, annál nagyobb mestere a hangulati és stiláris elemekkel való elzsongításnak, az ábrázolt valóság drámai telítettségű konfliktusai szublimálásának. Kétségtelen, hogy ez egyfajta szecessziósan "modern" vonás Papp nyers, realisztikus fogantatású, s szinte már szatirikus valóságábrázolást ígérő prózájában. Gazdagítja, művészileg árnyalatossá teszi, de végül is nem szünteti meg e próza alap jellegzetességét: életes fogantatását, a valósággal való mély kapcsolatát.
Papp 1895-ben betegségét gyógyítandó huzamosabb időre Észak-Olaszországba utazik. Az itt megismert táj és emberek élményéből írt novellái {800.} ugyancsak lázongó, féktelen típusaik által tűnnek ki. Hőseit egyszerű olasz parasztokat csupa végzetes indulat hatja át: korlátlan szenvedélyesség, féltékenység, vakmerő ravaszság, bosszúért kiáltó becsületérzés. A szenvedélyek mindenféle korlátot ledöntve sodorják a hősöket az elkerülhetetlen tragédiába.
A Csempészbecsület (1896) s a többi olasz-tárgyú novella (Don Lorenzo sógorasszonya, 1895; Tilos a betegség, 1896) a verizmusnak Verga Parasztbecsületének szellemében íródott. Az olasz táj színei, a széles gesztusok és a fékezhetetlen olasz temperamentum Pappot sok tekintetben hasonló, déliesen túlfűtött színezésre és jellemzésre ösztönzik. S Verga bátorítja a romantikus hagyományok és a szecessziós motiváció gazdagabb, bőségesebb használatára. Ily módon hamarosan egy sajátos ars poetica híve lesz. Filozófiai stúdiumai alapján ismeri a német klasszicizmus esztétikáját Lessinget és Vischert , de elhatárolja magát tőlük. Rokonszenvesebb számára Schopenhauer és Nietzsche esztétikai szemlélete az ő nyomukon teszi meg a művészet rokonának a szerelmet és a halált, s próbálkozik Poe ritmikájának és Chopin melódiáinak prózai transzpozíciójával. Ellensége minden stiláris és nyelvi konvenciónak. Hamarosan nyílt polémiába kerül a Magyar Nyelvőr konzervatív-nacionalista stilisztáinak és nyelvészeinek szabályzatával (Az érteményről, 1897; A bajai professzor iskolája, 1898).
"Mindenki úgy ír, ahogy tetszik neki, és prózánknak ez a vezérelve: Ha a kötött beszéd szabadon élhet licenciákkal, akkor ugyan miért volna szigorú kötelességnek rabja a prózaíró? Vallom magam is azt az elvet, valljuk mindnyájan és miként a festő tetszése szerint kever vöröset és fehéret, hogy rózsaszínre tegyen szert, úgy mi is zabolátlan szabadsággal keverhetjük a nyelvárnyalatokat, sőt némelyek közülünk annyira mennek, hogy a vöröset nem is fehérrel keverik, hanem sárgával és így a pomeráns színét állítják elő, rózsáé helyett. Nem mondom, kedves fiam, hogy a te írói és hírlapírói tevékenykedésednek is el kell menni a narancs e szélső határáig, csak arra akartalak figyelmeztetni, hogy a házilag készült szórend és ritmus, amelyet a Magyar Nyelvőr csak versben érez, de amelyet én még prózában is érzek, olyan dolog, hogy abba a szerzőn kívül másnak nem lehet beleszólása" (Az érteményről, beszéd egy kitűnő kollegának, BN 1897. június 13.).
Mindez nem csupán írói program. Ars poeticáját a novelláiban megvalósított művészi megoldások alapján fogalmazza meg. Az anekdota csak alkalom számára ahhoz, hogy lázongó, anarchista, a konvenciókkal ütköző hőseit egyéni szituációkban mutassa meg. Jellemük nemcsak a velük megesett történetekben tükröződik, hanem azokban a színekben és olykor álmatag, olykor meg vad mondatritmusban, amelynek segítségével Papp testi és lelki valóságukat kifejezi. Papp a publicisztikai gyakorlatban, mintegy a külső világ által reá rakott kötelmek logikája szerint, éles polémiában áll az anarchistákkal és szocialistákkal, akik a szabadelvű állameszme és a nacionalizmus ellenségei; mélyebb, bensőbb életérzése, lelkének igazi hajlamai szerint azonban ő maga is anarchista. Önmagában minduntalan annak az anarchista diáknak ébredésére figyel, aki a nyolcvanas évek nagy diáktüntetései idején nem állt be a nacionalista hangoskodók közé, hanem magányosan, fekete ruhába öltözötten és fekete tekintettel készült a nagy tettre. S ennek az anarchista diáknak szemszögéből gúnyolja ki minduntalan a filisztereket, {801.} az egykori "hangbeli forradalmárokat", akik később mind "kitűnő köz- és váltóügyvédek, elsőrendű szolgabírák, állami mérnökök és körorvosok lesznek. Csupa oszlopai a társadalmi rendnek" (Tüntetések, Országos Hirlap 1898. november 24.).
Papp Dánielt iróniája A Hét képviselte irodalmi irányzathoz, anekdotizmusa pedig a mikszáthi hagyományhoz fűzi. Írói útja azonban mégis magányos. S ez politikailag elfojtott, de művészileg annál inkább föltörő anarchizmusával függ össze. Művészi lázadásának a romantika és a szecesszió ad formát, de a magyar szecesszió kifáradt és letört menekülőihez neki nincs köze. Az ő menekülése nemcsak az egyéniség defenzívája, hanem lázongása, támadása, szembeszegülése is az adott valósággal. Funkciójában tehát: kritikai realista, s eszközeinek, egyéniségének minden különbözősége mellett is abba a sorba állítható, amelyet leginkább Tömörkény, Bródy és Thury törekvései jellemeznek.
"A vergődő egyén" | TARTALOM | Tündérlak Magyarhonban |