A kritikus és a szerkesztő | TARTALOM | Kiadások |
A háború kitörésekor, 1941 júniusától megszűnt az Új Hang, s Gábor mint a háborús sajtóközpont munkatársa dolgozik. 1945 áprilisában hazatér Magyarországra, s elsősorban mint újságíró fejt ki nagyhatású munkásságot. Több {278.} demokratikus és kommunista lapban dolgozik. Az igazi "műhelye" azonban az első demokratikus szellemű fővárosi lap, a Szabadság volt, valamint az általa alapított szatirikus hetilap, a Ludas Matyi. Első írásával, amellyel ismét idehaza jelentkezett, igazmondásra figyelmeztetett. "Igen, kollégáim írta , szabadság, szabadság, de azért ezt mégse szabad. Ha Németország még nem kapitulált, akkor nem szabad azt írni, hogy kapitulált. Még akkor sem, ha kapitulálni fog ... Nem igazat írni már a francia forradalomban sem illett. A citoyent azt különböztette meg a burzsoától, hogy nem csinált a szabadságból üzletet. Mi se csinálunk kollégáim, még jó üzletet se. Tessék elhinni ezt az avas igazságot: az ügynek kell jónak lennie, nem az üzletnek." A publicista Gábor Andor rendkívül sokat tett azért, életének utolsó éveiben is, hogy a széles közvéleményben tudatosítsa a fasiszta fertőzés veszedelmét, s hogy demokratikus és szocialista közgondolkodásra neveljen.
Szépírói tevékenysége ebben az időben aránylag már szűkkörű. A könyvpiacon régi könyvei jelennek meg: a Doktor Senki, az Így kezdődött, Versei és a Bécsi levelek. Időnként egy-egy polémikus cikkel vagy pedig a haladó, szocialista irodalom törekvéseit egyengető kritikával jelentkezik, többek között Radnóti Miklós, Illyés Gyula, Déry Tibor, Sándor Kálmán munkáit méltatja. Öregkori költészetének fő jellemvonása a komoly pátosz, a felszabadulás, a hazatérés és az újjáépítés örömét-gondját megszólaltató emelkedett hang. Érdekesek és költőiek a lírai iróniájának hangját megszólaltató "őszikék": ezek az Arany János-ian rezignált és epés kis lírai humoreszkek. Bennük egy harcban meghiggadt s megfáradt öregember bölcsessége s keserűsége is tükröződik.
E keserűség okai különben jórészt tárgyi természetűek, Gábor alig kapja meg mint író a részére kijáró közéleti és irodalmi megbecsülést. Sőt, 1950-től, a személyi kultusz légkörében már szorongás is telíti, egyre kevesebbet dolgozik. 1953. január 17-én hal meg; halála után Kossuth-díjjal tüntetik ki, s megkezdődik összegyűjtött műveinek kiadása is.
E művekből ma már tisztán bontakozik ki előttünk írói arculata, világosan látható legújabb irodalmunkban betöltött helye, szerepe. Egyike ő a magyar irodalom legsokoldalúbb tehetségeinek, aki szinte minden műfajban széleskörű hatást volt képes kiváltani. Munkássága első két évtizedében haladó polgári irodalmunknak jeles munkása, a későbbiekben pedig szocialista irodalmunk egyik úttörője, nemzetközi jelentőségű alakja. Művészetének esztétikai sajátosságai alapján nagyrabecsüljük költészetét, különösen bécsi korszakának klasszikussá vált darabjait, s a magyar irodalom legnagyobb publicistái között tartjuk számon. Legegyénibb kvalitásai alapján azonban elsősorban humoristának és szatirikusnak tekinthetjük, valamennyi általa művelt műfajban ez a jellemvonása domborodik ki, ez biztosít számára megkülönböztetett helyet 20. századi irodalmunk oly gazdag galériájában.
A kritikus és a szerkesztő | TARTALOM | Kiadások |