Regények és drámák | TARTALOM | Új társadalomban |
A Tanú írója kezdett lemondani az irodalmi kritika gyakorlásáról az "új nemesség" álmodója a bírálatot másodlagos feladatnak tekintette. Továbbra is figyelte nemzedékét; Szabó Lőrincről, Erdélyi Józsefről, Illyés Gyuláról írt tanulmányokat; kiegészítette a Nyugatról alkotott képét; van idő, mikor színibírálatokban keresi a magyar színpad új lehetőségeit; néhány cikke ragyogó példáját adja kritikusi tisztánlátásának (Sznobok és parasztok, Jelszó: Petőfi!, Móricz: Erdély). Az irodalmat azonban egyre inkább az elmélet vonja a maga körébe. A Tanú utáni évek felerősítik a nacionalista szempontot, mind gyakoribb a hivatkozás a "magyar lélekre", arra a bajosan körvonalazható értékre, ami fogalmazásában a nemzeti jelleget fejezi ki. A Kisebbségben (1939) című tanulmánya foglalja össze a magyar irodalom karakteréről és fejlődéséről szóló gondolatait. A tanulmányt a német veszedelem érzete hívta életre, a magyarság és a magyar irodalom homályban maradt értékeinek felmutatásával a védekezést kívánta szolgálni. A magyar irodalmat két típusban, a "mélymagyar" és a "hígmagyar" magatartásban ábrázolja, az előbbiben a kárhozó, lemaradó, de igazi nemzeti értéket teremtő alkotók tragikus sorsát látja; az utóbbiban a kevésbé magyar, de érvényesülő, felszínen maradó írót mintázza meg. A "kárhozó" író tragikus típusát eszményíti a Kisebbségben, a tragikumot összekapcsolja a nagyobb "fajmeleggel". Ennek a népiélekből, faji jellemből és tragikus sorsból összeszövődő íróalkatnak az előképei a kritikus indulásának tanulmányaiban tűnnek fel, ezt tartalmazza a Berzsenyi-tanulmány (1937) is, és némely gondolata a Magyar műhelyben (1957) bukkan fel.
A Kisebbségben komor jóslatai a magyar irodalmat hibás fejlődésűnek mutatták: az igazi tehetség nem talált magára, s legnagyobbak "maradtak le" benne, művükből torzót csinált magány és értetlenség s azok érvényesültek, akik a könnyebb utat választották. A "mélymagyar és" "hígmagyar" elmélet új nemzetkarakterológiáért és az irodalom nemzeti jellegének új értelmezéséért emelt szót, a hagyományokra irányította a figyelmet, ám érveit végletes egyoldalúsággal csoportosította, ellene mondva korábbi írásai némely tanulságának is. A szorongatottság érzést és a telepre költözés minőség elvét vetíti rá a magyar irodalom fejlődésére, hogy fájdalmas önigazolást nyerhessen a végveszély tudathoz. A történelem érzékelés helyesen figyelmeztetett a német veszélyre, de a kérdésre torz feleletet íratott az egyéni túlérzékenységgel terhelt nacionalista szemlélet. A veszély-tudat határozza meg a Kisebbségben és 1945 között eltelő évek tanulmányírói munkáját. Ez a veszély-tudat a magyarság kisnép-voltából fejti ki mondanivalóját: a jövőből csak a fenyegetettséget {515.} tudja észrevenni és vallja, hogy a népnek nem lesz szava saját történetének formálásában. Az Agak és gyökerek című 1939 karácsonyán kelt írás gondolatai ezeknek az éveknek visszajáró érvei. Németh László számára eldöntött dolog végzet , hogy a nemzet tragédia előtt áll ezért fordítja felszabadult energiáit a "fejlődés-zavart" kijavító új irodalom és műveltségkoncepció kidolgozására. A "harmadik út" gondolata is ekkor nyert közvetlenebbül politikai értelmezést: "Nem hiszünk abban az üdvösségben, amelyet idegen szuronyok hoznak" írta egyik újságcikkében (Magyarok, kibékülni!). Míg a népi írók balszárnya az antifasiszta népfront megteremtésében vesz részt, Németh László ekkor is a maga külön útját járja. Gondolkodói külön útjának az a legnagyobb hiánya, hogy a nemzeti kivárás politikáját szembefordítja az antifasiszta ellenállás társadalmi és eszmei megvalósulásával. A "mélymagyar" koncepció jegyében újraértelmezett kultúrát és nemzetkaraktert, az aszkétikus és tragikus erkölcsi lemondás példáját állítja az irodalom és a jövőre készülő "jobbak", az értelmiség és az ifjúság elé. Változatlanul mondja, sőt tiszta formában most fogalmazza meg, hogy a népek nem társadalmukban élnek, hanem kultúrákban, s a társadalom újjászervezése annak a nagyobb munkának a része, mely a kultúrát teremti újjá, a kultúrának jelleget adó hittel, erkölcsi magatartással együtt. Ebben a felfogásban hatalmasan megnő az irodalom jelentősége, a "kisebbség" oldaláról értelmezett hagyomány szerepe és egyáltalán az íróké, esetleg csak azé a néhányé, aki hibátlanul tudja a maga feladatát. Az erkölcsi példába vetett bizalma odáig terjed, hogy akár néhány embertől is remélni tudja a nemzeti sors eldöntését. Az erély és önfeláldozás csodáján egy nemzet egész sorsa múlhat. A Kisebbségben és a hozzá csatlakozó cikkek, tanulmányok sora (Fantomok ellen, Kiforgatnak múltunkból, Kemény Zsigmond, Magyar radikalizmus, Kisebbségből-kisebbségbe, Második szárszói beszéd) vallja az etikai történelemszemlélet alapelvét: a világon nem a társadalomjavítók és forradalmárok "összeesküvése" segít, hanem az irodalom nagy példája, a nemzeti jelleget kifejező "mélymagyar" művek tanítása, az új műveltség és hit egyént megtisztító és társadalmat átjáró erjesztő hatása. Ebben a felfogásban az irodalom nemcsak kifejezője a nemzeti jellegnek, hanem nemzetet teremtő hatalom is: a legfőbb társadalomformáló erő, mihelyt kisebbségi sorsát vállalja.
Kísérlet történik azonban arra is, hogy a nemzeti és társadalmi tennivalók között egységet teremtsen. Miközben a Kisebbségben az asszimiláció felől tekinti át a magyar irodalom fejlődéstörténetét és veszélyes egyoldalúsággal rajzolja meg százötven év, de különösen a Nyugat korának irodalmát, kiélezve magyar és idegen ellentétét az utópiák magasából leszálló író egyre több hasznosítható gyakorlati javaslatot terjeszt elő, és társadalomképének is reális oldalai kezdenek kibontakozni. Ezek az évek nemcsak a "mélymagyar" elméletet fejtik ki és nemcsak a szárszói beszéd öngyilkos "bennszülött" hangulatát erősítik fel. Népi összefogást is hirdetnek, az új osztály nélküli társadalom ügyében is munkálkodnak. A "népbe húzódás", a "nemzeti kohézió" gondolata nyereséggel is jár. A Kisebbségben nacionalista nemzetkarakterológiájának szomszédságában megíródnak a demokrácia és szocializmus ügyét vizsgáló cikkek. Újra vallatja az értelmiség felelősségét s a Tanú Európájából megtérő író új ösztönzéseket kap Móricz Zsigmond műveitől, a népi írók mozgalmától és a vidéket járó előadó körutaktól. A hallgató kritikus {516.} újra megszólal. Zilahy Lajos Hídjának főmunkatársaként rendszeresen írja színibírálatait; Adyról, Móriczról ekkor közli legkiforrottabb tanulmányait; összefoglaló tanulmányban méri föl a "népi" írók mozgalmának irodalmi és társadalmi eredményeit; Tamási Áron, Veres Péter, Kodolányi János műveit méltatja; irodalmi vitákba szól bele; előadja javaslatait a magyar drámáról, filmről és építőművészeiről. Móricz oldalán részt vesz a népfőiskola mozgalomban, "Kert-Magyarország"-ot tervez, miközben maga is megpróbálkozik a debreceni Bocskay kert homokján farm létesítésével; járja a vidéket, előadásokat tart és megismerkedik azzal a hatással, amelyet a magyar "sorskérdések" irodalma vert fel tanulni vágyó munkásokban, parasztokban, diákokban. A tragikus jóslatokat fogalmazó író különös módon soha annyi politikai tartalmú cikket nem ír, mint ezekben az években. Egyfelől a nemzeti magárahagyottságot, a veszélyeztetettséget, a nemzetet megpróbáló jövő komor látványát rajzolja olvasói elé, másfelől azonban több ízben kifejti, hogy a jövő állama csak népi állam lehet. 1941-ben írta: "Az elmúlt húsz évben sok kiváló elme, sok nemes törekvés lázította minálunk is egy nagy reformra a világot. Nagyjából mindnyájunknak ugyanaz volt a célja: a magyar értelmiség önkritikában megtisztult részéből s az öntudatosuló munkásságból és parasztságból egy új politikai nemzetet csinálni, igazságosabb szerződéssel." Új programjainak ez a szövetségeszme vált középponti gondolatává. Az "osztály nélküli társadalom" ekkori terveiről lefoszlott az utópikus színezet a regények és drámák öngyötrő valóságigényével a gondolkodónak is számolnia kellett, s az 1935 utáni történelmi helyzet is új belátásokra indította. S ha tragikus tudattal és rettegve is a várható fordulattól, mely a nemzet megpróbáltatása lesz jóslatai szerint a Kisebbségben utáni évek a demokratikus népállam tisztább formáinak megalkotásán is munkálnak. A Második szárszói beszéd (1943) a szorongás történelmi közérzete volt. Végletekig jutó tragikus nemzettudat szólalt meg beszédében, de az akaratlan beismerés is, hogy a "harmadik út" végül is a szép halál öngyilkos példáját tudja csak kínálni. A "belső Pythia" azonban mást is súgott. A jövő nemcsak megpróbáltatásokkal terhes: az emberi értékek nagy versenyét is ígéri. Erre is elő akar készíteni ennek érdeke termi meg maradandó tanulmányait, esszéit Petőfiről, Adyról, Móriczról. Példát ad a kelet felé tájékozódásra is (Krlezsa Adyról; Híd a Dráván; Most, Punte, Silta). Fölvázolja a művelődés Bartókra hivatkozó modelljét (Magyar építészet).
Regények és drámák | TARTALOM | Új társadalomban |