A tudományos kommunikáció jellemzői


A statisztikák azt mutatják, hogy a világon évente közölt 2 millió szakcikk felét senki nem méltatja figyelemre. A cikkek közötti gyors eligazodást segítik pl. a Current Contents kiadványok. Ebben közöltek egy becslést, amely szerint minden személyre, aki egy tudományos cikket elolvas, húsz olyan jut, aki megelégszik az összefoglalóval, ötszáz pedig csak a cím elolvasásáig jut el. A cikkek címe így egyre fontosabb lesz, sok figyelemfelhívó, divatos szót találunk bennük. A szerzők 50 darab különlenyomatot kapnak ingyen a cikkeikről. A harmadik világ kutatóinak szakirodalmi bázisát 90 %-ban ilyen, levélben kért különlenyomatok alkotják. A természettudományos kutatók nem szeretnek a könyvtárban időzni, gyorsan lemásolják az érdekesebb cikkeket, és mennek vissza a munkahelyükre. A leghasznosabb forrás a telefon, vagy a konferenciák alatt a személyes beszélgetés. Az új tudományos ötletek fertőző betegségként terjednek. A fertőző gócok és a terjedés menete jól követhető a Science Citation Index adatbázis segítségével, sőt "térképeken" is ábrázolhatók (később talán mozgókép is készíthető belőlük). A kutatásokat finanszírozó alapítványok ezeket a tématérképeket figyelik, és ahol "életjeleket" látnak, ott adagolnak be pénzt.
K. Kelly (1984) nyomán [irodalom.txt -Impakt]