A dokumentumok osztályozásának története
Az osztályozás mindig sok gondot okozott. Az alexandriai könyvtárban
két csoportba - költészet és próza - sorolták a műveket, és ezen belül
6-6 alosztályt különböztettek meg. A középkorban az osztályozás alapja a
"hét szabad művészet" volt, majd a 15. századtól az akkori egyetemek négy
fakultásának megfelelően osztályozták a könyveket. Az osztályozásra nagy
hatással volt Francis Bacon tudományrendszerezése (amely viszont az
arisztotelészi osztályozáson alapult), és az ETO is még ennek a jegyeit
hordozza, sajnos.
A dokumentumok osztályozása összefügg, de nem egyezik meg a tudományok
osztályozásával, hiszen itt egyetlen tudományágba sem sorolható műveket
(pl. címtárak), heterogén tartalmú műveket (pl. enciklopédiák) is be kell
sorolni, s szükséges egyéb szempontok (nyelv, idő, műfaj) érvényesítése is.
Bár a tudományok modern osztályozása még nem született meg, a tudományos
tájékoztatás kénytelen valamilyen osztályozást használni, hogy a gyakorlati
feladatokat meg tudja oldani.
Az Egyetemes Tizedes Osztályozás alapja az a tizedes osztályozás, melyet
az amerikai Melvile Dewey, az Amhurst College könyvtárosa dolgozott ki
1876-ban. A tudományok felosztását főleg Brunet rendszeréből vette át.
A Dewey-féle rendszer (DDC) ötödik változatát Henry La Fontaine és Paul
Otlet belga tudósok továbbfejlesztették oly módon, hogy az az európai
szempontoknak is megfeleljen, s alkalmas legyen az új tudományos-technikai
területek leírására is. 1905-ben kiadták az ETO első változatát franciául.
A legfontosabb újítások az osztályok részletes felbontása, az egyes
alosztályok címeinek átfogalmazása, a segédjelzetek bevezetése voltak.
Magyarországon a Fővárosi Könyvtárban Szabó Ervin, a Technológiai
Iparmúzeum intézeti könyvtárában Káplány Géza vezeti be az ETO-t
1902-1923 között. Az OSZK 1936-ban veszi át a rendszert.
Több új osztályozási rendszert is kidolgoztak azóta (pl. Ranganathan
kettőspont-osztályozása), de ha minden előnyt és hátrányt figyelembe
veszünk, akkor egyik sem tudta a tizedes osztályozást pótolni. Egyesek
szerint kárbaveszett fáradság az ETO további fejlesztése, javítgatása,
és az energiát és pénzt egy új rendszer kidolgozására kellene fordítani.
D. Austin ezt írja: "A hagyományos osztályozási rendszerben a fogalom be
van zárva úgy, mint kavics a betonba, és onnan nehezen vehető ki, ha más
szaktárgy keretében van rá szükség".
Fülöp G. (1984) nyomán [irodalom.txt -Fülöp]