Az ismeretszervezés tudománya


Napjainkban nagy a veszély, hogy a mindenütt eluralkodó számítástechnika az ismereteink formai megjelenését, csomagolását állítja előtérbe, és nem foglalkozunk eléggé az ismeretek tartalmával. A számítógépet alkalmazó rendszerek ismereteink egységeire, a fogalmakra épülnek. Az ismeretszervezés feladata, hogy ezeket az egységeket megállapítsa, vizsgálja, definiálja, szabványos, tárolásra alkalmas formába öntse. Az ismeretek szervezésének kilenc problémája: 1. Van-e az ismeretszervezésnek objektív szabályrendszere? (Meg kell fogalmazni azokat az objektív szabályokat, amelyek a fogalmi rendszerek kialakulásához vezetnek.) 2. Hogyan kerülhetők el a hagyományokhoz való ragaszkodás zsákutcái? (Különösen az oktatásban jellemző, hogy a hagyományos fogalmaktól nehezen válnak meg.) 3. Milyen módon kezelhető az ismeretegységek transzdiszciplináris jellege? (Egyre nehezebb konzisztens tezauruszokat alkotni, az ismeretek kapcsolatrendszere kúszónövényként mindent behálóz.) 4. Hogyan küzdhetők le a fogalmak kizárólagos birtoklására törekvő emberi magatartásból fakadó problémák? (Sok tudós előbb veszi szájába más fogkeféjét, mint egy más által már használt szakkifejezést.) 5. Őszinteség vagy udvariasság? (A különböző felfogások összehangolásához kölcsönös megértési szándék szükséges.) 6. Megoldást nyújtanak-e a szabadszöveges keresőrendszerek az ismeretek visszakereséséhez? (A nyelv ilyen felületes kezelése csak felületes hozzáférést nyújt a tárolt ismeretekhez.) 7. Miről ismerhetjük fel az ismeretek újdonságértékét? (Martin Scheele azt javasolja, hogy a kutatók saját, új eredményeiket valamilyen tipográfiai eszközzel jelöljék meg a publikációikban.) 8. Hogyan hívjuk fel a feldolgozást végző figyelmét az új ismeretekre? (A feldolgozás során az új ismereteket egyszerű állítások, ítéletek szintjére kell redukálni. Az USA-ban "Information Analysis Center"-ek jöttek létre erre a célra.) 9. Hogyan javíthatjuk a szellemi együttműködést? (A "knowledge engineering" feladata, hogy folyamatos visszacsatolás révén biztosítsa a fogalmi rendszerek tisztántartását.)
I. Dahlberg (1991) nyomán [irodalom.txt -Dahlberg]