A számítógépes döntéstámogató technikák alkalmazása hazánkban


Hazánkban a nyolcvanas évek végén a döntéstámogató technológiák közül mindenekelőtt a csoportos döntéstámogatás jelent meg. Sajátos módon - valószínűleg vállalataink szűkös anyagi lehetőségei és az újdonságokkal szembeni ellenállásuk következtében - a csoportos döntések támogatására külső tanácsadók alkalmi közreműködésével, ún. döntési konferenciák útján került sor. Az utóbbi egy-két évben a táblázatkezelő programok elterjedésével egyre több vezető készít vagy készíttet saját célra kisebb-nagyobb egyéni döntéstámogató rendszereket is. A hatékony, nagy méretű felsővezetői információs rendszerek terjedését nehezíti, hogy hiányoznak azok a belső adatbázisok, funkcionális részrendszerek, amelyek hálózatba szervezve alapját alkothatnák a MIS alkalmazásoknak. Gondolni kell az ilyenfajta rendszerek költségeire is, melyek az általuk nyújtott jóval átlagon felüli szolgáltatási színvonal következtében még meglehetősen magasak. Magyarországon a szakértői rendszerek meglepően korán ismertté váltak. Bár tömeges elterjedésükről természetesen nem beszélhetünk, mégis a rendszerek viszonylag alacsony költségekkel járó kivitelezhetősége és néhány lelkes (gyakran az adott terület egyik szakemberéből lett amatőr) programozó révén sikeres alkalmazások jöttek létre. Az alkalmazások többsége nálunk is főként az egészségügyi és a műszaki területeket célozza. A szakértői rendszerek vezetői feladatok támogatásában való megjelenését mindenekelőtt a bankszakmában és a biztosítási területeken várhatjuk: itt vannak jól gépesíthető szakterületek és a fejlesztéshez szükséges anyagi eszközök.
Drótos Gy. (1991) nyomán [irodalom.txt - Drótos]