A számítógépes döntéstámogató technikák alkalmazása hazánkban
Hazánkban a nyolcvanas évek végén a döntéstámogató technológiák közül
mindenekelőtt a csoportos döntéstámogatás jelent meg. Sajátos módon -
valószínűleg vállalataink szűkös anyagi lehetőségei és az újdonságokkal
szembeni ellenállásuk következtében - a csoportos döntések támogatására
külső tanácsadók alkalmi közreműködésével, ún. döntési konferenciák
útján került sor. Az utóbbi egy-két évben a táblázatkezelő programok
elterjedésével egyre több vezető készít vagy készíttet saját célra
kisebb-nagyobb egyéni döntéstámogató rendszereket is.
A hatékony, nagy méretű felsővezetői információs rendszerek terjedését
nehezíti, hogy hiányoznak azok a belső adatbázisok, funkcionális
részrendszerek, amelyek hálózatba szervezve alapját alkothatnák a MIS
alkalmazásoknak. Gondolni kell az ilyenfajta rendszerek költségeire is,
melyek az általuk nyújtott jóval átlagon felüli szolgáltatási színvonal
következtében még meglehetősen magasak.
Magyarországon a szakértői rendszerek meglepően korán ismertté váltak.
Bár tömeges elterjedésükről természetesen nem beszélhetünk, mégis
a rendszerek viszonylag alacsony költségekkel járó kivitelezhetősége és
néhány lelkes (gyakran az adott terület egyik szakemberéből lett amatőr)
programozó révén sikeres alkalmazások jöttek létre. Az alkalmazások
többsége nálunk is főként az egészségügyi és a műszaki területeket
célozza. A szakértői rendszerek vezetői feladatok támogatásában való
megjelenését mindenekelőtt a bankszakmában és a biztosítási területeken
várhatjuk: itt vannak jól gépesíthető szakterületek és a fejlesztéshez
szükséges anyagi eszközök.
Drótos Gy. (1991) nyomán [irodalom.txt - Drótos]