A számítástechnika helyzete a hazai vállalatoknál


Négy kis-, négy közepes és négy nagyvállalatnál végzett esettanulmányok és 15 számítástechnikai kisvállalkozás tevékenységének vizsgálata után a kutatók a következő tanulságokat szűrték le a hazai vállalatok számítástechnikai alkalmazásaival kapcsolatban: Vannak jellegzetes (felületi) jelenségek, amelyeket már sokan leírtak: - a számítógép sok helyen csak státusszimbólum; - túlnyomórészt csak könyvelésre és adminisztrálásra használják; - elsősorban a nagytömegű rutinfeladatokat automatizálják; - a szeszélyes gépbeszerzések miatt a vállalatok számítógépmúzeumra hasonlítanak; - a kifejlesztett rendszerek elszigetelten működnek, esetleg még a kézi feldolgozással párhuzamosan (konzerválják a régi megoldásokat); - a gépi adatfeldolgozások az események után kullognak, inkább regisztrálnak, nem használják őket előrejelzésre, döntések előkészítésére; - a vezetés csak a jelszavak szintjén támogatja az informatikai fejlesztéseket, de pénzt, saját munkát, tekintélyt és időt nem fektet bele, a vezetők személyesen nem alkalmazzák a korszerű eszközöket (hagyják menni a dolgokat). Valójában ezek a jelenségek csak tünetek, felismerésük nem vezet a problémák megoldásához. A valódi okok a gazdasági környezetre, a vállalatok szervezetére, a versenyhelyzet hiányára vezethetők vissza. Ezek okozták, hogy a vállalatok csak bekebelezték a számítástechnikát, de az nem épült be a tényleges működési mechanizmusba (hasonlóan például a marketinghez). A vezetők a különböző hivatalok és minisztériumok irodáiban több érdemi információhoz jutottak, mint esetleg egy, a gazdasági tisztánlátást biztosító, saját vállalati információs rendszer kiépítésével (semmi értelme nem volt döntéstámogató rendszerek alkalmazásának). Egy jól működő információs rendszer ráadásul napvilágra hozza a belső szervezettség hibáit, és így a veszteségeket nem lehet a külső körülményekre fogni. A korábbi nagy, átfogó számítógépes rendszerek meg nem valósítható elképzelései után mára a következő stratégiai feladatok látszanak elérhetőknek: - a vállalati informatikai fejlesztések stratégiája kizárólag a vállalat politikájára és stratégiájára alapozandó; - a számítógépes fejlesztések stratégiáját ne a fejlesztők, hanem az alkalmazók határozzák meg (együttműködve a számítástechnikai fejlesztőkkel); - az információs rendszernek egyszerre kell átfognia a mérnöki, termelésirányítási, vezetői és adminisztrációs feladatokat; - a stratégiát minden évben felül kell vizsgálni és hozzáigazítani a változó körülményekhez; - a fejlesztésnek nem személyes érdekeken kell alapulnia, a cél a vállalat fejlődése. A vállalati informatikai fejlesztések taktikájával kapcsolatban a következő tanulságok szűrhetők le: - mindig a legmodernebb technikát kell megvenni, ha valóban fontos célt akarunk elérni, akkor nem szabad spórolni; - olyan projectbe, amely 5-10 évnél tovább tart, bele sem szabad kezdeni; - a legkisebb ellenállást kiváltó területeken érdemes kezdeni a gépesítést, és az ott elért sikerek alapján fejleszteni tovább; - érdemes a legszervezetlenebb részterületeken kezdeni az automatizálást, itt a rendteremtéssel látványosabb sikerek érhetők el; - a fejlesztéseknek olyan modulokban kell történni, amelyek kompatibilisek lesznek egymással; - online, interaktív rendszereket kell készíteni, a batch működés helyett. A sikeres alkalmazások feltételei: - a felső vezetőknek aktívan részt kell venni a számítástechnika bevezetésében, legalább egyiküknek állandó feladata kell, hogy legyen a rendszerek életben tartása, a felmerülő akadályok elhárítása; - nem elég az anyagi ösztönzés, a dolgozóknak érteniük kell a rendszert, amivel dolgoznak; - saját gépparkot kell kiépíteni, a bérmunka minősége nem éri meg az árát. Belső kudarctényezők: - a rendcsinálás érdekeket sért; - konzervatív vezetés (gyakran a középvezetők szintjén, akik a gépesítéssel járó esetlegesen megnövekedett feladatokat, stresst, kudarcokat közvetlenül érzékelik); - hiányos számítástechnikai képzettség. A személyi számítógépek terjedése kedvező hatásokat hozhat: - a gép fetisizálása megszűnik; - a felhasználó maga felelős az adataiért, nem kozmetikázza őket, nem vezet mellette hagyományos nyilvántartást; - az összekapcsolt gépek növelik a horizontális információáramlást, az egyén felelősségét, a vállalati ügyekbe való belelátás és beleszólás lehetőségét; - a termelési és adminisztrációs feladatok integrált kezelése megszünteti a két szféra elkülönülését.
Noszkay E. (1991) nyomán [irodalom.txt - Noszkay]