A második kopernikuszi fordulat


Az ember egyrészt a valós, anyagi/biológiai világban él, másrészt egy, azt modellek, képzetek, fogalmak formájában leképező információs környezetben. Az ún. "kopernikuszi fordulat" az volt, amikor az ember felismerte, hogy a Föld nem a világ központja. Így "második kopernikuszi fordulatnak" nevezhetjük azt, amikor az ember belátja, hogy már nem csak az agy az információk egyetlen feldolgozója. Az embernek meg kell tanulnia a műszaki információfeldolgozást használni, ugyanakkor egyre fontosabb erősíteni a tipikusan emberi tulajdonságokat (pl. szolidaritás, felelősségtudat, kreativitás). Az a feladat, hogy mindenki értse az információtechnika lényeges alapelveit, tudja helyesen értékelni a számítógépes lehetőségeket az agy teljesítményeihez képest, ismerje a technikai információs környezetet és tudjon benne mozogni. Ahhoz, hogy ezek elérhetők legyenek új kultúrpolitikát kell kialakítani: - felvilágosító munka kell, hogy az ember ne váljon a technika rabszolgájává; - a művelődésnek részt kell vennie az információs környezet szervezésében; - idejében fel kell lépni az információs környezet szennyezése ellen; - a tudást úgy kell elosztani az agyakban és a számítógépekben, hogy azok kiegészítsék egymást.
Forrás: Klaus Haefner - Művelődés és kultúra a "komputer-korszakban" : hagyomány és távlatok [irodalom.txt -Műveltség]