A második kopernikuszi fordulat
Az ember egyrészt a valós, anyagi/biológiai világban él, másrészt
egy, azt modellek, képzetek, fogalmak formájában leképező információs
környezetben. Az ún. "kopernikuszi fordulat" az volt, amikor az ember
felismerte, hogy a Föld nem a világ központja. Így "második kopernikuszi
fordulatnak" nevezhetjük azt, amikor az ember belátja, hogy már nem csak
az agy az információk egyetlen feldolgozója.
Az embernek meg kell tanulnia a műszaki információfeldolgozást használni,
ugyanakkor egyre fontosabb erősíteni a tipikusan emberi tulajdonságokat
(pl. szolidaritás, felelősségtudat, kreativitás). Az a feladat, hogy
mindenki értse az információtechnika lényeges alapelveit, tudja helyesen
értékelni a számítógépes lehetőségeket az agy teljesítményeihez képest,
ismerje a technikai információs környezetet és tudjon benne mozogni.
Ahhoz, hogy ezek elérhetők legyenek új kultúrpolitikát kell kialakítani:
- felvilágosító munka kell, hogy az ember ne váljon a technika rabszolgájává;
- a művelődésnek részt kell vennie az információs környezet szervezésében;
- idejében fel kell lépni az információs környezet szennyezése ellen;
- a tudást úgy kell elosztani az agyakban és a számítógépekben, hogy azok
kiegészítsék egymást.
Forrás: Klaus Haefner - Művelődés és kultúra a "komputer-korszakban" :
hagyomány és távlatok
[irodalom.txt -Műveltség]