A számítógépes analógia használata a gondolkodásra


Amikor az emberiség kitalál valamilyen új technológiát (pl. hidrosztatikus, mechanikus, gőzerejű vagy elektromos gépeket), akkor mindig felmerül az az ötlet, hogy az embert ehhez a géphez hasonlítsák. Azután persze mindig megjelenik az a gondolat is, hogy az ember mégsem ilyen gép, s a gépet teremtette a saját mintájára. Az ötvenes években az információelmélet hatására megjelent a lélektanban a kódolás-dekódolás fogalma, s a hatvanas években a számítástechnika mintájára az algoritmus, a heurisztika, a reprezentáció fogalma, a logikai modellek elmélete. Ez a felfogás nemcsak az emlékezet és a következtetési folyamatok magyarázatára használható, hanem pl. a nyelvi megértésre is. A kognitív pszichológia az információt és a jelentést állítja a középpontba, az embert a számítógép mintájára kezeli. Sokáig az emberi megismerést egy Neumann-típusú, lineáris felépítésű információfeldolgozó rendszerként képzelték el, melynél egy korlátozott [dtl59] kapacitású rövidtávú és egy gyakorlatilag korlátlan hosszútávú tároló [dtl60] van, működése pedig alapvetően szekvenciális (kivéve a párhuzamos érzékszervi működéseket). Donald Broadbent (1958) szerint a megismerés egyre elvontabb szintű kódolási lépésekből áll: először a beérkező információ fizikai jegyeit azonosítjuk (akusztikus, grafikus leképezés), ezen a szinten a rendszer párhuzamos működésű és nagy kapacitású. Ezt követné az átkódolás a rövid emlékezeti tárba, egy szekvenciális szűrőn keresztül. Majd végül a szemantikai kódolás során a hosszútávú emlékezetben tárolt összes kapcsolódó információ mozgósításra kerül. A szekvenciális működés elvének, az egyetlen, korlátozott erőforrás, illetve az ezért versengő kódolási folyamatok modelljének, az egyszerűtől az elvontabb felé haladó kódolási szakaszok létének igazolására több sikeres kísérletet végeztek, de később sikerült ellentétes eredményeket is kimutatni (pl. számsorok rövid idejű megjegyzéséhez is aktiválódik az ismereteket tartalmazó hosszútávú memória egy része). A csak egyszer és hierarchikus rendben tárolt ismeretek modelljéhez is sikerült ellentmondó kísérleteket kitalálni (a "kanári madár" állítás igazságát ugyan gyorsabban tudjuk eldönteni, mint a "kanárinak szárnya van" állítást, mert itt a kanári=>madár kapcsolaton, majd a "madár=>szárnya van" állításon keresztül jutunk csak el a megoldáshoz, de például ugyanolyan gyorsan tudjuk megítélni a "kanári száll" állítást). Az ember - szemben a géppel - kettős gazdaságossági elvet követ: kerüli a redundanciát, de a döntés gyorsasága érdekében a gyakran használt információk többször reprezentálódnak az agyban, vagy legalábbis vannak rövidebb utakat biztosító kapcsolatok is. A következő elmélet, mely szintén sokban épít a számítógépes analógiákra, a modularitás-koncepció. Eszerint az emberi megismerés bizonyos típusú feladatokra specializálódott, önmagukban zárt modulokból áll, melyek reflexszerűen, gyorsan és leállíthatatlanul működnek, s csak a kimenő információk szintjén kommunikálnak egymással (pl. a szavak felismerésére a kontextusnak vagy a gyakoriságnak nincs hatása, ezek csak utólagosan erősítik meg a szófelismerő modul eredményeit). Ennek a felfogásnak a követői (Fodor, Marr) gyakran használják azt a megoldást, hogy előbb tisztázzák, hogy milyen feladatokat kell megoldani az adott modulnak, majd adnak egy-egy lehetséges algoritmust ennek megvalósítására az embernél és a gépeknél. A hálózatos működés elvét vallók, a "parallel distributed processing" módszereit tekintik érvényesnek az egész megismerési folyamat során. Szerintük az agyban létező hálózatok csomópontjain fellépő gátló és segítő kapcsolatok reprezentálják az ismereteket. A különböző szinten létező csomópontok (alak, betű, szó stb.) sokféle aktivációs mintázata felelős a mentális világ bonyolultságáért. Például egy szó felismerése során a betűk és a szövegkörnyezet felől indulva párhuzamosan aktivizálódnak az összes lehetséges szavak a fejünkben, és a legvalószínűbb kiválasztása úgy történik, hogy azt éri a legtöbb megerősítő inger és a legkevesebb gátló kapcsolat. A párhuzamos működés elvét igazolja a "100 lépéses szabály" is: az egyes neuronok reakcióidői (millisecundumok) és a szokásos emberi felismerési idők (100 millisecundumok) elvileg nem tennék lehetővé 100 lépésnél hosszabb műveletsor szekvenciális elvégzését, pedig az életben előforduló szituációkban általában ennél jóval többre van szükség. Az emberi gondolkodás szoftver/hardver jellegű felfogása eredményeként a mai pszichológusok egy része megpróbálja meghatározni azt a szoftvert, amely megmagyarázná az egyes részfolyamatok lefolyását, és ezzel feladják a leckét a fiziológusoknak, akiknek meg kell találni az ezt a szoftvert futtatni képes hardver leírását. Azt sem tudjuk azonban, hogy vajon az agyunk egy teljesen hajlékony gép, mely mindenféle szoftvert tudna működtetni, vagy már eleve bele van építve néhány működési mód (pl. a logika, az euklidészi tér, az egyetemes nyelvtan).
Forrás: Pléh Csaba - A számítógép, mint inspiratív és korlátozó tényező a mai pszichológiai gondolkodásban [irodalom.txt -Műveltség]