A tudomány és a haladás
Miért mutat gyakorlatilag folyamatos haladást a tudomány és miért nem
halad a művészet, a politika vagy a filozófia?
Az ok és az okozat megfordítható: valójában azokat a tevékenységeket
tekintjük tudománynak, amelyeknél haladás mutatható ki. A pszichológiát
ezért nem tekintették sokáig tudománynak, de tudománynak számított a
művészet akkor, amikor a feladata még a minél pontosabb ábrázolás volt,
és ehhez egyre jobb eszközöket fejlesztett ki (Leonardo). Ezért nehéz
ma például a tudomány és a technika megkülönböztetése, mert mindkettő
halad.
A tudományos haladásnak több oka van:
- A tudományos közösség a normál tudomány idején (amikor éppen nincs
tudományos forradalom) egyetlen elfogadott közös paradigma alapján
dolgozik (ellentétben pl. a mai művészettel vagy a filozófiával),
így van mihez mérni az elért eredményeket, nincsenek rivális iskolák,
melyek állandóan megkérdőjeleznének mindent.
- A többi alkotó tevékenységgel ellentétben a tudomány számára az újdonság
önmagában nem érték, így kevésbé van alávetve a divat hatásának is.
- A tudomány egyfajta védettséget élvez, nincs kitéve a mindennapi élet
támasztotta igényeknek és a laikusok állandó kritikájának. A tudósok
valamennyire el vannak szigetelve a világtól, nem úgy, mint a mérnökök
vagy az orvosok, akiknek a legsürgetőbb problémákkal kell foglalkozniuk.
Az egyik legszigorúbb íratlan szabály szerint az elért eredményeket csak
a tudományos közösség tagjai ítélhetik meg, nem lehet az államfőhöz vagy
a nagyközönséghez fordulni.
- A leendő tudósok olyan összefoglaló tankönyvekből tanulnak, amelyek a
kiforrott paradigmát közlik, erre építve azonnal tovább lehet dolgozni.
A művészek, a filozófusok, a teológusok viszont a régi mestereket
tanulmányozzák, a sokféle irányzat közül kedvükre választhatnak
követhetőt. A régiek műveit a tudományban nem őrzik meg olyan nagy
megbecsülésben, mint például a művészetben.
A tudomány ugyanakkor nem valamiféle cél felé halad, erről az eszméről
úgy tűnik, hogy le kell mondanunk. (A darwinizmus állításai nem azért
felháborítóak sokak számára, mert az ember a majomtól származik, hanem
mert nincs benne végső cél.)
Thomas Kuhn nyomán [irodalom.txt -Kuhn]