A "normál tudomány" jellemzői
A paradigma előtti állapotban versengő elméletek közül egyszer csak
kiemelkedik egy, mely azután paradigmává válik, sikeresebben magyaráz meg
néhány problémát, elegánsabbnak tűnik, sokféle továbbkutatási lehetőséget
kínál, érdekes problémákat vet fel. A régebbi elméletek hívei kihalnak,
megtérnek, vagy kizárják őket a tudományból. A klasszikus tudományokban
ekkor következett be a szakfolyóiratok létrehozása, az egyesületek
alapítása, a tudományág bevezetése a felsőfokú oktatásba. (Ma már ezek
az intézmények önálló tekintélyhez jutottak, így paradigma nélkül is
működhetnek).
Az alapművek és tankönyvek létrejötte lehetővé teszi, hogy az új tudós
ott kezdje a kutatást, ahol a könyvek abbahagyják az elemzést, így mélyebb
és bonyolultabb kérdéseket lehet vizsgálni. A folyóiratokban megjelenő
szakcikkek már csak a szakmabelieknek szólnak, a kívülállók már nem is értik
meg őket (a matematika és a csillagászat könyvei már az ókorban sem voltak
érthetőek a nagyközönségnek).
A legtöbb tudós a normál tudományt műveli, a paradigma által kijelölt
feladatokat oldja meg, megpróbálja belegyömöszölni valamennyi jelenséget
az érvényes elmélet kereteibe. Nem törekszenek újfajta jelenségek
előidézésére, sőt a sémákba nem illő dolgokat egyszerűen figyelmen kívül
hagyják. Többnyire új elméleteket sem akarnak kitalálni, sőt a mások által
kigondolt új hipotézisekkel szemben türelmetlenek. Ez a hozzáállás teszi
lehetővé a nagyon elvont, aprólékos vizsgálódásokat, melyek eredményeinek
egy része maradandónak is bizonyul. A tudomány nem foglalkozik valamennyi
lehetséges jelenség vizsgálatával. A megoldás létezésével kecsegtető
rejtvényeket keresik, az eredmény elérési módjának kitalálása számít, nem a
már várt eredmény (hasonlít a sakkozáshoz). A rejtvényfejtéshez a paradigma
által maghatározott játékszabályokat használják, és aki ezeket megszegi,
nem tudós.
Az uralkodó paradigma hallgatólagos, ösztönös módon épül be a kutatók új
generációiba, mindannyian érzik ezt a közös látásmódot, de nem tudják és
nem is akarják egyértelműen megfogalmazni azokat a szabályokat, amelyek
leírnák azt (az is lehet, hogy nem is létezik ilyen szabályrendszer).
Inkább modellek alapján dolgoznak, melyeket korábban elődeik már sikeresen
alkalmaztak. Intuitív módon éreznek rá arra, hogy mi a közös a területükön
dolgozók látásmódjában. Nem elvont fogalmakat, törvényeket és elméleteket
tanulnak meg, hanem azok elfogadott alkalmazási módjait.
A játékszabályok elméleti tisztázásának igénye a paradigma születésekor,
vagy a paradigmaváltások időszakában szokott felmerülni, ilyenkor hosszú
elméleti-filozófiai viták indulnak meg arról, hogy mi jogos, mi az, ami
megtehető, és mi az, ami nem. A paradigma körüli viták mindig olyan
kérdésekben végződnek, hogy mit kell egyáltalán problémának és megoldásnak
tekinteni, mely problémák megoldása a legfontosabb? A kényszerűségből
használt régi szakkifejezések különböző értelmezése ráadásul állandó
félreértésekhez vezet. ("A Föld mozog" kijelentés azért volt olyan
felháborító és értelmetlen, mert a Föld fogalmához hozzátartozott a
mozdulatlanság fogalma).
Thomas Kuhn nyomán [irodalom.txt -Kuhn]