A tudományos forradalmak és a látásmód megváltozása
A tudomány nem felhalmozódás útján fejlődik. Viszonylag ritka, hogy
például egy új elmélet egyszerűen összekapcsolja a régieket, vagy
egyáltalán összeegyeztethető velük. Az a felfogás, amely a fejlődést
kummulatív folyamatnak látja, melyet csak az emberek egyéni sajátosságai
torzítanak el némileg, abból a felfogásból származik, amely szerint az
ismeretek közvetlenül a nyers, érzéki adatokra épülnek. A tudósok viszont
csak azokat az adatokat látják, amelyekre paradigmájuk felkészíti őket.
A paradigmaváltás mintegy látásmód változást jelent, gyakran ugyanazokat
a tényeket kell másként értelmezni ("a másik végén fogják meg a dolgokat").
A newtoniról az einsteini mechanikára való áttérés tipikus példája
annak, amikor új dolgok felfedezése nélkül egyszerűen kicserélődik az a
fogalom-hálózat, melyen keresztül a tudósok a világot szemlélik (mintha
hirtelen egy másik világba kerültek volna). Néha nem egyszerűen másként
látják, hanem egyáltalán "látják" azt, amit korábban nem vettek észre,
egyszerre más dolgok alkotják azt a mindenséget, amelyet vizsgálnak.
Az anomáliák igazi voltának felismerése gyakran sorozatos fölfedezésekhez
vezet: új, korábban nem ismert tények jelennek meg tömegesen, ami megint
kedvez a váltásnak.
Az új paradigma - vagy az az ötlet, amelyből egy ilyet ki lehet majd
bontani - többnyire hirtelen jelenik meg, szinte megfejthetetlen módon
("lehullott a hályog a szeméről", "villámfény árasztja el", álmában éri
a megvilágosodás, villámcsapásszerű, nem logikai alapú intuíció lép fel).
Az alapgondolat többnyire fiatal, vagy más szakterületről érkező kutató
agyában születik meg, nála van a legkevesebb gátló tényező. A régi elmélet
hívei ritkán térnek meg, az a feladatuk, hogy a végsőkig védelmezzék a
paradigmájukat. Az a biztonságérzet, amely szerint a régi paradigma
majdcsak képes lesz megoldani a problémákat, alapvetően szükséges ahhoz,
hogy a normál tudomány rejtvényfejtő tevékenységét folytatni lehessen (nem
arról van szó tehát, hogy makacs vagy gyarló emberek). Azért lassanként,
egyenként elég sokan átállnak az új elmélet hívei közé, vagy eleve azzá
képezik ki őket. Ilyenkor fontos szerepet játszik az, hogy az új elmélet
megold alapkérdéseket, új kutatási távlatokat nyit, esztétikusabb, stb.
Az elavult szakkönyveket rendszeresen átírják, majd elfelejtkeznek róluk.
A tankönyvek az aktuális tudásanyagot tartalmazzák, a történeti részeket
csak elnagyolva, a folyamatosságot hangsúlyozva tárgyalják. Ez vezet
ahhoz a téves képhez, amely szerint a tudomány egy folyamatosan fejlődő
valami. A tudósokban így alakul ki az az érzés, hogy ők valamiféle
hagyomány folytatói, mintha a letűnt korok tudósai is ugyanazokon a
problémákon, ugyanazzal a szabálykészlettel dolgoztak volna. Még a saját
kutatásaira visszatekintő tudós is hajlamos azt egy folyamatos, egyetlen
cél felé törekvő munkának látni. (Persze nemcsak a tudományban állandó az
a kísértés, hogy visszafelé írjuk a történelmet.)
Ezek a hamisítások láthatatlanná teszik a kisebb tudományos forradalmakat, a
tudományt úgy ábrázolják, mint egy házat, melyhez mindenki hozzáad egy-két
téglát. Valójában a tudósok minden korban saját eszközeikkel, saját
szabályaikkal törekedtek saját problémáik megoldására, nagyon kevés közös
elem mutatható ki a távolabbi nemzedékek tudománya között. Nem csupán a
problémák változnak meg, maga a vizsgált világ is. [erd39]
Thomas Kuhn nyomán [irodalom.txt -Kuhn]