A hosszútávú memória jellemzői
[idz03]
A rövidtávú és a hosszútávú memória megkülönböztetését Atkinson és
Shiffrin javasolta. Az információ elenyészése a hosszútávú memóriában
sokkal lassabb, s ennek a memóriának gyakorlatilag nincsenek kapacitásbeli
korlátai.
A tanulás az információknak a rövidtávú memóriából a hosszútávú memóriába
való átvitelét jelenti. A hatékony tanulás szempontjából fontos felismerni,
hogy egy adott ismeret éppen melyik memóriában van.
Az információknak, a fogalmaknak, a tudásnak a hosszútávú memóriában való
szerveződéséről még nagyon keveset tudunk. A legkézenfekvőbb a hierarchikus
szerveződés (kategóriák és alkategóriák), s a kísérletek szerint az emberek
valóban gyorsan tudják az ilyen módon elrendezett információkat megtanulni.
Másrészt viszont, ha ugyanezeket az információkat véletlenszerű sorrendben
kapják, akkor nem képesek a hierarchiát felismerni és felépíteni magukban.
Inkább igyekeznek kisebb (2-5 elemű) csoportokat alkotni belőlük. (Ilyen
szerkezetű egyébként a nyelv is, minden eleme néhány darabos részekre
osztható: bekezdés, mondat, mondatrész, szó, szótag, hang). A szemantikus
háló fogalmával operáló modellek egy logikai kapcsolatokkal össze-vissza
kötött fogalmi rendszert tételeznek fel, amelynél az aktiváció egyszerre
több úton is elindul és mintegy szétterjed a hálón. [erd40]
Stephen K. Reed (1982) nyomán [irodalom.txt -Reed]