A hosszútávú memória jellemzői


[idz03] A rövidtávú és a hosszútávú memória megkülönböztetését Atkinson és Shiffrin javasolta. Az információ elenyészése a hosszútávú memóriában sokkal lassabb, s ennek a memóriának gyakorlatilag nincsenek kapacitásbeli korlátai. A tanulás az információknak a rövidtávú memóriából a hosszútávú memóriába való átvitelét jelenti. A hatékony tanulás szempontjából fontos felismerni, hogy egy adott ismeret éppen melyik memóriában van. Az információknak, a fogalmaknak, a tudásnak a hosszútávú memóriában való szerveződéséről még nagyon keveset tudunk. A legkézenfekvőbb a hierarchikus szerveződés (kategóriák és alkategóriák), s a kísérletek szerint az emberek valóban gyorsan tudják az ilyen módon elrendezett információkat megtanulni. Másrészt viszont, ha ugyanezeket az információkat véletlenszerű sorrendben kapják, akkor nem képesek a hierarchiát felismerni és felépíteni magukban. Inkább igyekeznek kisebb (2-5 elemű) csoportokat alkotni belőlük. (Ilyen szerkezetű egyébként a nyelv is, minden eleme néhány darabos részekre osztható: bekezdés, mondat, mondatrész, szó, szótag, hang). A szemantikus háló fogalmával operáló modellek egy logikai kapcsolatokkal össze-vissza kötött fogalmi rendszert tételeznek fel, amelynél az aktiváció egyszerre több úton is elindul és mintegy szétterjed a hálón. [erd40]
Stephen K. Reed (1982) nyomán [irodalom.txt -Reed]