A viták típusai
A kommunikáció és a döntéseket előkészítő helyzetek során a következő
típusok fordulnak elő:
- kooperatív jellegű viták (céljuk egy probléma megoldása, a felek minél
pontosabb képet akarnak a helyzetről, azonos cél, egymás kölcsönös
figyelembevétele, a nézetek fokozatos közeledése jellemző);
- meggyőzésre irányuló viták (a másik fél nézeteinek megváltoztatása a
cél, a nézetek könnyen megmerevedhetnek, nem feltétlenül közelednek); [dtl71]
- tájékozódó jellegű viták (a cél a másik nézetének megismerése, ismeretlen
részletek tisztázása, a nézetek itt is megütköznek, de nem akarják
legyőzni egymást);
- demonstratív viták (a cél nem a másik nézeteinek megváltoztatása, hanem a
saját nézet nyilvános hangoztatása, a felek tisztában vannak vele, hogy a
másik egy intézményesített nézetet képvisel, amit nem fog megváltoztatni);
- közönségtoborzó viták (az elsődleges cél nem a másik fél, hanem a közönség
megnyerése).
A viták típusai keveredhetnek és egyszerre is jelen lehetnek, a különböző
résztvevők ugyanazt a helyzetet más-más szempontból láthatják.
Angelusz Róbert (1983) nyomán [irodalom.txt -Angelusz]