A viták típusai


A kommunikáció és a döntéseket előkészítő helyzetek során a következő típusok fordulnak elő: - kooperatív jellegű viták (céljuk egy probléma megoldása, a felek minél pontosabb képet akarnak a helyzetről, azonos cél, egymás kölcsönös figyelembevétele, a nézetek fokozatos közeledése jellemző); - meggyőzésre irányuló viták (a másik fél nézeteinek megváltoztatása a cél, a nézetek könnyen megmerevedhetnek, nem feltétlenül közelednek); [dtl71] - tájékozódó jellegű viták (a cél a másik nézetének megismerése, ismeretlen részletek tisztázása, a nézetek itt is megütköznek, de nem akarják legyőzni egymást); - demonstratív viták (a cél nem a másik nézeteinek megváltoztatása, hanem a saját nézet nyilvános hangoztatása, a felek tisztában vannak vele, hogy a másik egy intézményesített nézetet képvisel, amit nem fog megváltoztatni); - közönségtoborzó viták (az elsődleges cél nem a másik fél, hanem a közönség megnyerése). A viták típusai keveredhetnek és egyszerre is jelen lehetnek, a különböző résztvevők ugyanazt a helyzetet más-más szempontból láthatják.
Angelusz Róbert (1983) nyomán [irodalom.txt -Angelusz]