A tömegkommunikáció hatása a vélemények alakulására
A kezdeti kutatások idején (pl. a háborús propaganda sikerei miatt) úgy
gondolták, hogy a tömegkommunikációval az emberek nézetei akadálytalanul
befolyásolhatók. "Csak a költségek szabnak határt annak, hogy akármilyen
irányban, akármicsoda témával kapcsolatban megfelelő közvéleményt
szállítsunk" (J.T. Adams: The Epic of America 1931). Ez a felfogás az
embereket izolált, társadalmi gyökerek nélküli lényekként fogta fel, akik
tehetetlenek a rájuk zúduló információk áradata ellen. A tömegkommunikációs
inger erősségét a véleményváltoztatás közvetlen kiváltójaként és elégséges
okaként tekintették.
A későbbi vizsgálatok teljesen cáfolták ezt a képet: az emberek elsősorban
azokat a közleményeket olvassák el és nézik meg, amelyek megerősítik
korábbi nézeteiket, így a tömegkommunikációs eszközök inkább a vélemények
kikristályosodására jók, mint véleményváltoztatásra. A külvilág nagy, tarka
kavargásából azt szedjük ki, amit tapasztalataink meghatároznak számunkra.
Még a sztereotipiáknak ellentmondó ismereteket is a kivételt erősítő
szabályként fogjuk fel. A kezdeti kutatások csak a tömegkommunikáció
hatására létrejövő látványos pánikjelenségekre koncentrálnak, nem törődnek
azokkal az esetekkel, amikor a hétköznapi tapasztalatok megakadályozzák a
rémhírek terjedését. A tömegkommunikációból származó információknak három
szűrőn kell átmenniük: szelektív válogatás (a megelőző szakaszban),
szelektív észlelés (közben), szelektív emlékezés (utána).
A tömegkommunikáció hatását tovább csökkenti, hogy a közlők kénytelenek
átlagolni, tipizálni a közleményeiket, egyénítésre és menet közben való
helyesbítésre, igazításra a visszajelzés hiánya miatt nincs lehetőség, ami
a személyes kommunikációnál a meggyőzés fontos eszköze. A műsorújságok és
az előzetesek révén hatékonyan lehet előre válogatni (a befogadó ízlése
szerint) és tévedés esetén is könnyű át/kikapcsolni (nincs negatív reakció,
mint a személyes beszélgetésnél a partner megsértődése). Jutalmazásra sincs
lehetőség (rokonszenv, dicséret), mint a személyes kommunikációnál. Igaz
ugyan, hogy a tömegkommunikáció mentes időszak egyre rövidebb lesz az
emberek életében, a gyerekkor első néhány éve áll csak rendelkezésre a
személyes befolyásolásra, a nézetek megszilárdítására.
További probléma, hogy amíg a kezdeti tömegkommunikációs eszközök
specializáltak voltak (más-más eszközök szolgálták a hírközlést, a
véleménynyilvánítást, a hirdetést, a szórakoztatást és a kultúrát),
ezek most összemosódnak (különösen a tévé vált univerzális közvetítővé).
A valóság egyre jobb illúzióját keltő, s egyre nehezebben szétválogatható
műfajokat közlő televízió befolyásoló hatása igen nagy. A műsor több
pszichológiai szinten köti le a nézőt, így a rejtett üzenetek átjutnak
a tudat kognitív védőrendszerén. A tömegkommunikációs iparban nagyfokú
centralizálódás zajlik az új, kis kiadók, adók és újságok tömeges
megjelenése ellenére, mammutvállalatok jönnek létre, melyek több médiát
is uralnak egyszerre). A közlések periodikus ismétlődése még az
univerzalitásnál is nagyobb befolyásoló hatást eredményez. A különböző
formákban rejtetten ismételt közlések megelőzik a csömör kialakulásának
esélyét (pl. szórakoztató műsorok aktuális tartalmakkal való megtöltése).
A tömegkommunikációban egyre fontosabbá válik a közlő személye, az emberek
akkor hisznek neki, ha ismerik és van tekintélye (amit mond, azt többnyire
úgysem tudják megítélni). A kommunikátor manipulációs szándékának észrevétele
viszont azonnali hitelvesztéshez vezet. A kognitív disszonancia jelensége
akkor áll fenn, ha ellentmondás keletkezik a befogadó előzetes véleménye, a
kommunikátorról alkotott vélemény és a közlemény tartalma között (az egyén
mindent megtesz, hogy az összhangot helyreállítsa, mert ez pszichológiailag
kényelmetlen neki). A disszonancia megszüntetése a leggyengébb láncszemnél
történik (pl. ha a befogadó véleménye gyenge, akkor véleményváltozás
történik). A szelektív válogatás éppen a disszonáns helyzetek elkerülésére
szolgál.
Az intézményes tanulás során közvetített ismeretek viszonylag szilárd
rendszert alkotnak. Az új ismeretek jól beilleszthetők a meglévő struktúrába,
viszonylag kevés az elszigetelt információ. A tömegkommunikációs eszközök
más módon közlik az információkat: nem lezárt, hanem mozgásban vonatkozó
eseményekről szólnak. Az információk így mozaikszerűen, csak az egyszerű
rögzítés szintjén maradnak meg bennünk, az iskolázatlanabb rétegek
ismereteinek halmazában ezek vannak túlsúlyban. A tömegkommunikáció
kommunikátorai részben az iskolában, részben az újságírásban tanult nyelvi
kódrendszert használják, és ez megértési nehézségeket okoz a képzetlenebb
rétegeknél.
A tömegkommunikációs eszközök hatása a változók nagy száma és viszonyuk
sokfélesége miatt csak korlátozott mértékben jelezhető előre. Például az
embereknek nem csak az adott témáról van véleményük, hanem arról is, hogy
másoknak mi lehet a véleménye az adott kérdésben, így gyakran lép fel az
utánfutó-hatás (bandwagon effect), az emberek szívesebben vannak a győztes
oldalán.
Angelusz Róbert (1983) nyomán [irodalom.txt -Angelusz]