A hírek aktualitása
Míg a család és az iskola elsősorban a szocializálható tudás (a lassan
változó ismeretek) átadásának intézménye, addig a tömegkommunikáció
elsődleges feladata az újdonságok közvetítése. Az egyidejűleg történő
események közül azok váltanak ki nagyobb információszükségletet, melyek
gyors fordulatokat tartalmazó változásokat jelentenek, ill. amelyek
váratlanok, rendkívüliek. Hasonló a helyzet a biztosnak vehető jelenségek
elmaradásakor. Fontos még az érintettség is: azok a hírek a fontosabbak,
amelyek érzelmi, értelmi (érdeklődésünkhöz közeli téma), vagy érdek
szempontjából érintenek minket.
Minél nagyobb a szükséglet valamely információ iránt és minél fontosabb
helyet foglal el a többi információ között, annál nagyobb az aktualitása.
Az aktualitás egy viszonylagos fogalom, ugyanaz a hír a lapok címoldalára
kerülhet vagy eltűnik a többi között, attól függően, hogy aznap éppen
mennyi fontos hír van. A tömegkommunikációs eszközök jelentős szerepet
töltenek be az információszükségletek kialakításában, tudatosításában,
mozgósításában, tömegesítésében, és befolyásolják az aktualitás mértékét
is.
Az újságok - példányszámuk fenntartása és növelése érdekében - érdekeltek
minden lehetséges és tényleges információszükséglet felkutatásában, amely
eléggé tömeges. Igyekeznek egységesíteni ezeket a szükségleteket (mert a
példányszámot kell növelni és nem a terjedelmet), így a sajtó kérdései és
válaszai sokkal világosabbak és egyszerűbbek, mint a személyes kommunikáció
esetén. A lapok egyre gyakoribb megjelenésükkel a rohanó világ eseményeinek
tempójához igazodnak. A rendszeres megjelenés segít az "informáltság" nevű
szükséglet kialakításában: akkor is megnézzük a lapokat, ha nincs konkrét
információszükségletünk. Ez biztosítja a sajtó számára azt, hogy a
példányszám független legyen az egyes napok eseménygazdagságától.
De Volder szerint "az információ lassúsága az aktualitást erősíti, minél
ritkábbak a hírközlések, annál tovább tart a hír aktualitása". A 19.
században Grönlandon a postát hozó hajó havonta járt, a legfrissebb hírek
egy hónaposak is lehettek és aktualitásuk is egy hónapig tartott. A modern
kommunikációs eszközök egyre kisebb késéssel követik az eseményeket, így
ezek a hírek egyre gyorsabban avulnak el. Az aktualitást az is növeli,
ha nagyobb az információszükséglet egy témában, mint amennyire a sajtó
komolyan veszi az ügyet. Ha viszont túlméretezik a tájékoztatást, akkor
az újabb információk már közönyt válthatnak ki.
Angelusz Róbert (1983) nyomán [irodalom.txt -Angelusz]